Praca copywritera to zajęcie wymagające korzystania z wielu różnych narzędzi. Zwłaszcza jeśli zależy nam na tym, by tekst był naprawdę dobrze napisany, ciekawy i poprawny pod każdym względem. Od mechanizmu pozwalającego stworzyć treść, poprzez zaplanowanie słów kluczowych, które powinny się w niej znaleźć, po wyszukanie rzucających się w oczy materiałów graficznych dopełniających całości. Poniżej prezentujemy 7 najbardziej przydatnych darmowych programów i stron, dzięki którym stworzenie unikalnej publikacji nie będzie już stanowiło dla Ciebie problemu.
1 – Apache OpenOffice Writer
Zaczynasz pracę z copywritingiem i potrzebujesz dobrego edytora tekstu? Szukasz darmowej wersji nieosiągalnego dla wielu freelancerów pakietu Office, w tym Worda? Postaw na Apache OpenOffice Writer. To narzędzie, które oferuje funkcje łudząco podobne do swojego płatnego odpowiednika. Możesz w nim tworzyć teksty, sprawdzać pisownię, wstawiać table, liczyć znaki, dodawać komentarze i wiele innych. Bez problemu udostępnisz dokument innej osobie, więc ewentualne poprawki lub uwagi konsultujesz na bieżąco ze swoim klientem. Edytor zapisuje dokumenty w formacie .odt, zatem bez problemu odtworzysz je także na komputerze wyposażonym w pakiet Office. Obecnie narzędzie jest powoli zastępowane przez LibreOffice Writer.
2 – Google Trends
Nie masz pomysłu na temat artykułu lub szukasz dodatkowych informacji o konkretnym wydarzeniu? Zajrzyj na Google Trends. To witryna, która podpowie Ci, o czym najchętniej czytają obecnie użytkownicy internetu. Wiadomości możesz segregować w zależności od kraju, tematyki, zakresu dat i innych wytycznych. To narzędzie jest szczególnie przydatne, jeśli prowadzisz bloga opierającego się na real time marketingu i chcesz dostarczać swoim czytelnikom najświeższych informacji z konkretnego zakresu tematycznego, np. życia gwiazd, wydarzeń sportowych, tego, co dzieje się np. w Australii, Polsce lub innym miejscu.
3 – Planer słów kluczowych
Nie ma internetowego copywritingu bez SEO. Jeśli sam musisz zająć się doborem słów kluczowych dla Twojego tekstu, skorzystaj z Planera. To darmowe narzędzie, przeznaczone głównie dla osób tworzących kampanie Google Ads. Usługa jest bezpłatna, ale by z niej skorzystać, musisz zarejestrować swoje konto w Google. Narzędzie oferuje dwie wersje – jedna z nich, bardziej rozbudowana, dedykowana jest właśnie dla kampanii reklamowych Google. Z drugiej, nieco okrojonej, śmiało mogą korzystać copywriterzy. Wystarczy wprowadzić do Planera frazy, które nas interesują, aby uzyskać informacje o liczbie ich wyświetleń w przeglądarce.
4 – Słowniki: języka polskiego i synonimów
Każdego nachodzą czasem wątpliwości, a o tym, że język polski jest trudny – nikogo nie trzeba przekonywać. Warto mieć pod ręką narzędzie, dzięki któremu potwierdzimy lub obalimy swoje językowe tezy. Słownik języka polskiego to najbardziej uniwersalna darmowa aplikacja online do sprawdzania wielu zwrotów, odmiany kłopotliwych nazw i innych lingwistycznych pułapek. A jeśli brakuje Ci pomysłu czym zastąpić nazbyt często występujące w tekście słowo – zajrzyj do Słownika synonimów. W większości przypadków znajdziesz w nim odpowiedniki interesujących Cię pojęć.
5 – Plagiator
Możesz wklejać tekst w wyszukiwarkę, by sprawdzić, czy masz do czynienia ze zdublowanym contentem. Tylko po co, kiedy masz Plagiator? To bezpłatna aplikacja, dzięki której sprawdzisz, jak bardzo powinieneś przeredagować artykuł, by uniknąć kopiowania treści. Jak wiadomo – za duplicate content Google srogo karze użytkowników, obniżając ich pozycje w SERP-ach. Lepiej więc tego unikać. Z drugiej strony – Plagiator jest przydatny wówczas, kiedy chcesz zorientować się, czy napisane przez Ciebie treści nie zostały przywłaszczone przez innych użytkowników. Pamiętaj jednak, by korzystając z tej aplikacji mieć stały dostęp do sieci, bo narzędzie to przeszukuje na bieżąco jej zakamarki.
6 – LanguageTool
Wszechstronne narzędzie do sprawdzania poprawności językowej tekstów? LanguageTool to pomocnik, z którym nie przeoczysz (prawie) żadnego błędu. Bez problemu wyłapuje niepoprawne formy językowe, błędy ortograficzne oraz interpunkcyjne (choć tutaj czasem jest nadgorliwy i każe stawiać przecinki w miejscach, gdzie są zupełnie niepotrzebne). LanguageTool nie radzi sobie z adresami domen, tytułami, uparcie zaznaczając je na czerwono lub kończąc kropkami. Poza tym jednak – nie można mu wiele zarzucić. Dobrze sprawdza się, zwłaszcza jeśli piszesz któryś artykuł z kolei i trudno Ci, bez dodatkowego narzędzia, sprawdzić jego poprawność.
7 – Banki zdjęć: Pexels, Pixabay, Storyblocs i Unsplash
Jeśli szukasz materiałów, którymi mógłbyś wzbogacić stworzoną przez siebie treść – zajrzyj do podanych w tytule banków zdjęć. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę interesujące Cię zagadnienie, np. Google, by znaleźć najbardziej odpowiednie grafiki. Warto przy tym zaznaczyć, że największe szanse na odpowiadający naszym oczekiwaniom wynik mamy korzystając z angielskich fraz. Wszystkie z podanych stron oferują także rozszerzone zasoby zdjęć, filmów i plików audio dostępne jednak po rejestracji i dokonaniu opłaty za pobranie.
Podsumowanie
Narzędzi, z których mogą korzystać copywriterzy, jest oczywiście znacznie więcej. Dotyczy to zarówno darmowych, jak i płatnych stron czy aplikacji. Powyżej wymieniliśmy te najbardziej popularne, odpowiednie dla osób, dopiero zaczynających swoją przygodę z pisaniem oraz tych, którzy od lat tworzą teksty. W zasadzie – ilu twórców – tyle preferencji. Ważne, by umieć i chcieć korzystać z tego, co oferuje nam współczesny internet – by nasz warsztat pracy był jeszcze lepszy, a także dokładniej odpowiadał na potrzeby Klientów. Twoja strona potrzebuje nowych, unikalnych treści? Opowiedz nam o swojej branży, a dostosujemy odpowiednią strategię content marketingu do Twoich potrzeb.