Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday i Cyber Monday?

Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday i Cyber Monday?

“Black friday”, “kiedy jest Black friday” – to frazy i pytania, które osiągają swoją maksymalną wyszukiwalność w przeglądarkach w drugiej połowie listopada. Black Friday kojarzy nam się z ogromnymi wyprzedażami, promocjami i przecenami na praktycznie całym świecie, a przy tym z gorączką okazyjnych, przedświątecznych zakupów.

Amerykańskie korzenie święta wszystkich miłośników zakupów

Skąd tak naprawdę wzięło się to zakupowe święto? Aby dojść do źródła, trzeba cofnąć się do XIX wieku, kiedy to w Stanach Zjednoczonych ówczesny prezydent Abraham Lincoln oficjalnie ustanowił Święto Dziękczynienia (ang. Thanksgiving) za święto narodowe, wypadające na czwarty czwartek listopada. Dzień Dziękczynienia obywatele USA obchodzą uroczystym obiadem lub kolacją w gronie najbliższej rodziny i przyjaciół, a głównym daniem jest symboliczny pieczony indyk. Po wspólnym posiłku Amerykanie relaksują się na spacerze bądź oglądając rozgrywki ulubionych drużyn sportowych. W wielu amerykańskich miastach i miasteczkach odbywają się parady – w tym słynna Macy’s Thanksgiving Day, która każdego roku przemierza ulice Nowego Jorku. Na przejeżdżających platformach można zobaczyć przeróżne figury znanych postaci, a na ostatniej platformie znajduje się Święty Mikołaj, radośnie zapowiadający nadchodzące Boże Narodzenie.

Zakupy internetowe.

Parada cieszy się ogromną popularnością, a co za tym idzie – jest idealnym miejscem na reklamę. Ten sposób na promocję wybrało mnóstwo lokalnych przedsiębiorców oraz firm o zasięgu ogólnokrajowym. Właśnie wtedy odbywa się nieoficjalne otwarcie przedświątecznego sezonu zakupowego. Dzień po Święcie Dziękczynienia Amerykanie udają się na masowe zakupy, aby załapać się na największe obniżki cen interesujących ich towarów. Sama nazwa Czarnego Piątku została zapoczątkowana w XX wieku przez policję z Filadelfii, aby opisać to, co działo się w ten dzień na ulicach i w sklepach. Gigantyczne kolejki, chaos na ulicach oraz zablokowane miasta. Inna wersja mówi o tym, iż określenie firmy, że jest w czerni (ang. in the black) oznacza jej rentowność, a w ten dzień przedsiębiorstwa notują największą sprzedaż (mówi się aż o siedmiokrotności liczby transakcji).

Ekspansja zakupowego święta

Wyprzedaże w lokalnych sklepach z czasem rozszerzyły się o sklepy internetowe, a całe święto zyskało charakter międzynarodowy. Dodatkowo od 2005 roku, zaledwie 3 dni po Czarnym Piątku, powstało święto Cyber Monday, które skupia się na wyprzedażach online. Poniedziałek wynika z tego, iż nie każdy w 2005 roku posiadał jeszcze dostęp do internetu w domu, więc zakupów dokonywano dzięki służbowej sieci. Obecnie można zauważyć, iż polski handel przekształca Czarny Piątek w Czarny Weekend, Czarny Tydzień, a nawet w Czarny Miesiąc, zachęcając klientów do odwiedzin ich sklepów, często proponując zakupy komplementarne.

Od czego zacząć przygotowania do Black Friday/Cyber Monday i dlaczego warto planować to z dużym wyprzedzeniem?

Na początku warto zacząć od szeroko pojętych analiz. Analiza rynku, obecnie panujących trendów czy działań konkurencji. Warto nawet skusić się na przeprowadzenie analizy SWOT oraz PEST. Dzięki tym wszystkim badaniom przedsiębiorca będzie mógł stwierdzić, co należy poprawić w działaniu swojego sklepu – co dodać, z czego zrezygnować, jakie produkty wypromować, a jakie przecenić. Uzbrojony w masę danych i wniosków przedsiębiorca będzie w stanie dobrać idealną strategię i plan działania dla swojej firmy na nadchodzące wyprzedażowe szaleństwo. Dzięki przeprowadzeniu takich analiz bardziej można zrozumieć potencjalnych klientów i trafić w ich gusta, a nawet wzbudzić potrzebę posiadania produktu, co z kolei poprzez konwersję przełoży się na rentowność oraz zyski firmy.

E-commerce.

Warto mieć na uwadze fakt, iż Black Friday czy Cyber Monday to nie jedyny dobry moment w roku na zadbanie o poprawne funkcjonowanie swojego sklepu internetowego. Na to powinno się pracować cały rok – pokazywać atrakcyjność swojego biznesu i wywierać same pozytywne wrażenia u klientów. Z kolei konsumenci, poruszając się sklepie internetowym oraz dokonując zakupów, budują sobie zarówno opinię, jak i lojalność wobec sprzedawcy. Black Friday czy Cyber Monday to idealny moment, aby właściciel sklepu mógł się “odpłacić” za tę lojalność i zaoferować promocyjne ceny swoich produktów.

Zadbaj o techniczne aspekty swojego sklepu internetowego!

Czas “czarnego” i “cyber” okresu wyprzedaży wiąże się ze wzmożonym ruchem na stronach internetowych, często powodującym, iż serwery nie potrafią przetworzyć dużego ruchu w jednym momencie. To z kolei może spowodować długie wczytywanie się lub chwilową niedostępność serwisu. Wystarczą zaledwie sekundy wolnego wczytywania się strony internetowej, aby stracić potencjalnych klientów. Niewielu użytkowników uzbrojonych jest w cierpliwość pozwalającą pozostać na stronie, której ładowanie trwa nawet kilkanaście sekund. Chcąc zatrzymać odbiorcę w sklepie, a tym samym zachęcić do dokonania zakupu, zadbaj o szybki hosting, a także sprawdź, jak przyspieszyć swoją stronę internetową, o czym pisaliśmy TUTAJ.

Dostawy i płatności za e-zakupy w sklepie internetowym

Wygodne formy płatności oraz zaplecze logistyczne to MUST HAVE w sklepie internetowym, a szczególnie w tak ważny dzień dla handlu, jakim jest Black Friday czy Cyber Monday. Według raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2020”, aż 73% internautów kupuje online, więc jest to ogromna liczba użytkowników, o których trzeba zadbać jak najlepiej. Elementy, jakie wskazywane są przez badanych, nie ulegają zmianie. Najważniejsze są kwestie finansowe, w których mówi się o niższej cenie produktów niż w sklepach stacjonarnych (56%), a także niskich kosztach dostawy (57%). Co ciekawe, aż 30% badanych rezygnuje z zakupów, gdy koszty dostawy oscylują wysoko i aż 37% decyduje się zrezygnować z e-zakupów, gdy trzeba długo czekać na dostawę.

Dodatkowymi, równie ważnymi atrybutami związanymi z zakupami online, są wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących oraz wygodne formy płatności. Internauci najchętniej wybierają opcję szybkiego przelewu (70% kupujących), korzystając z popularnych serwisów płatności. W związku z tym widać, jak ważne są to części składowe, o które trzeba zadbać – dobrać odpowiednich partnerów biznesowych, pośredników i zaprojektować optymalną politykę cenową.

Kampanie marketingowe i atrakcyjność serwisu na Black Friday oraz Cyber Monday

O tym, jak atrakcyjność serwisu i proces ścieżki zakupowej klienta jest ważnym i nieodłącznym elementem sklepu internetowego, chyba nie trzeba nikomu mówić. Warto zadbać, aby struktura sklepu była przejrzysta, rozmieszczenie kategorii intuicyjne, a produkty atrakcyjnie zaprezentowane. O oferowanych promocjach, rabatach, wyprzedażach na Black Friday i Cyber Monday można od razu informować internautów na stronie głównej swojego sklepu – czy to w postaci specjalnie przygotowanych grafik na slider, tudzież baner lub po prostu w postaci tekstu widocznego od razu po wejściu na serwis.

Zakupy online.

Oczywiście warto wyjść z reklamą na zewnątrz i zachęcić użytkowników do odwiedzenia oraz dokonania zakupów w naszym e-sklepie. W przypadku działań SEO trzeba zacząć przygotowywać strategię o wiele wcześniej, ponieważ jest to proces długofalowy i wyszukiwarki potrzebują czasu, aby zaindeksować specjalnie przygotowane na tę okazję treści. W przypadku tak dużego święta zakupowego bardzo pomocne będą dodatkowe kampanie marketingowe typu Google Ads czy Facebook Ads, których efekty można odczuć natychmiast. Google Ads pozwala na dotarcie do odbiorców w wyszukiwarce Google, poczcie Gmail, YouTube czy po prostu użytkowników, którzy przeglądają strony internetowe. Dzięki Facebook Ads możliwe jest dokładnie określenie, komu chcemy zaprezentować naszą ofertę poprzez zdefiniowanie grupy odbiorców opartej na wielu czynnikach takich jak: płeć, wiek, zainteresowania, lokalizacja, zachowania.

Doskonałe przygotowanie to gwarancja udanego Black Friday

Black Friday i Cyber Monday to szalenie ważny okres zakupów stacjonarnych oraz internetowych – warto bardzo dobrze się przygotować, aby egzamin zdać celująco. Miej jednak na uwadze fakt, że to tylko kilka dni w całym roku, a o sklep online trzeba dbać nieprzerwanie. Rozwijać ofertę, realizować działania, dzięki którym zyskasz lojalność klientów, monitorować sprawność. Warto pamiętać, że okazjonalny klient może stać się naszym stałym klientem – który nie tylko regularnie będzie składać zamówienia, ale również polecać sklep swoim znajomym.

Jako specjalista rekomenduję, aby dbać o każdy szczegół w e-biznesie – czy to o odpowiedni serwer, zaplecze logistyczne, pośredników płatności, prostą ścieżkę zakupową klienta, wszystkie działania marketingowe, atrakcyjność i przejrzystość serwisu internetowego, wysyłane przekazy, prezentowane grafiki, czy w końcu zamieszczane treści. Niezwykle ważna jest też obsługa klienta na każdym etapie transakcji – budowanie lojalności i pozytywnych doświadczeń, mailing, plan na porzucone koszyki zakupowe czy UX/UI. Black Friday to tylko jeden moment w roku, a o klientów trzeba dbać przez okrągłe 365 dni, wkładając w to dużo ciężkiej, długofalowej pracy, która wkrótce zaowocuje efektami nie tylko podczas gorączki zakupów!