Z pewnością niejednokrotnie, wyszukując hasło w wyszukiwarce Google, spotkałeś się z tymi samymi tekstami na kilku stronach. Mogłeś również odwiedzić witryny, na których podstrona O firmie nie różniła się niczym od tekstu zamieszczonego na stronie głównej. Jest to nic innego jak negatywne zjawisko zwane duplikacją treści (duplicate content bądź DC). Zachodzi ono w sytuacji, gdy ta sama treść powielana jest na kilku witrynach internetowych. Zazwyczaj ma to miejsce na skutek przekopiowania tekstu ze strony źródłowej. Treści mogą również zostać zduplikowane w obrębie jednej witryny.
Tworzenie contentu na zasadzie “kopiuj-wklej” możemy nazwać drogą na skróty, która nie popłaca. Algorytmy wyszukiwarki Google bowiem rozpoznają pierwotne źródło tekstu pod względem chronologicznym i to właśnie treści ze strony internetowej, na której tekst pojawił się najwcześniej, uznają za oryginalne.
Duplikacja treści – powielenie treści w ramach kilku witryn internetowych (duplikacja zewnętrzna) bądź umieszczenie tego samego tekstu na kilku podstronach w obrębie jednej witryny (duplikacja wewnętrzna).
Zewnętrzna i wewnętrzna duplikacja treści
Duplicate content możemy podzielić na dwa rodzaje:
- zewnętrzny,
- wewnętrzny.
Zewnętrzna duplikacja ma miejsce w sytuacji, gdy ta sama treść pojawia się na kilku witrynach internetowych. Najczęściej dzieje się to w efekcie przekopiowania opisów produktów ze strony producenta bądź dystrybutora, jak również z powodu zbyt dużej inspiracji treścią konkurencji. Z kolei duplikacja wewnętrzna dotyczy powielenia tego samego tekstu w obrębie jednej witryny (pojawia się na różnych podstronach). W tym przypadku może to być skutek nie tylko umyślnego przekopiowania treści, ale również błędów w optymalizacji strony.
Konsekwencje duplikacji treści
Wielu właścicieli witryn internetowych może nie mieć świadomości, że zaciągnięcie opisu produktu czy historii marki ze strony producenta, a tym bardziej – powielanie treści w obrębie własnej strony, jest czymś niewłaściwym. Jednak, jak wspomniałam na początku artykułu, algorytmy Google są w stanie wykryć duplikację treści, a także nałożyć karę na witrynę, na której znajduje się duplicate content. DC może wpływać na skuteczność pozycjonowania, a tym samym spowodować zmniejszenie widoczności takiej strony internetowej za sprawą pominięcia przez Google powielonej treści. Co więcej, w przypadku zewnętrznej duplikacji treści możemy również ponieść konsekwencje prawne związane z plagiatem.
Powielone teksty uznawane są przez algorytmy Google za treści niskiej jakości, co skutkuje spadkiem widoczności oraz ruchu na stronie, której zawartość została zduplikowana. Właśnie dlatego warto zadbać o to, aby na naszej witrynie internetowej pojawiały się wyłącznie unikalne treści, które nie tylko zaciekawią odbiorców, ale również pozwolą na osiągnięcie lepszych wyników w wyszukiwarce Google.
Potrzebujesz pomocy w zakresie optymalizacji strony i stworzeniu oryginalnych treści pozycjonujących? Skorzystaj ze wsparcia specjalistów z Internet Plus!