Jak zostać front-end developerem? 3 podstawowe umiejętności
Do rozpoczęcia pracy jako front-end developer stron WWW niezbędna jest znajomość zasobów witryny, czyli elementów tworzących całą jej strukturę. O tym, z czego się składa, pisaliśmy już na naszym blogu w tekście o przyspieszaniu strony. Do podstawowych i niezbędnych umiejętności tego specjalisty należy przede wszystkim znajomość HTML, który określa strukturę strony – tworzy pewnego rodzaju szkielet w postaci bloków.
Drugą kompetencją wymaganą w zawodzie front-end developera jest opanowany CSS.
To dzięki niemu każdemu stworzonemu wcześniej elementowi struktury możemy nadać wygląd – kolorystykę, kształty, położenie, wielkość, efekty, responsywność i wiele innych. Język ten pozwala na przykład ustalić, jak dany element ma zachować się po najechaniu myszką. Niezbędne jest zatem zrozumienie działania CSS – jego kaskadowości, dobrych praktyk pisania kodu, a także poznanie tego, jak przydatne są jego możliwości w pracy z front-endem.
Dysponując już samym duetem HTML i CSS, możesz przygotowywać podstawowe layouty stron internetowych. Tworząc je, musisz pamiętać jednak, by były nowoczesne, przejrzyste, czytelne, przyjazne dla użytkownika oraz przystosowane do różnych urządzeń (zarówno do przeglądarek internetowych na komputerach stacjonarnych, jak i na smartfonach czy tabletach). Istotne jest również to, że kod powinien spełniać najnowsze standardy.
Trzecią umiejętnością, którą wykorzystuje front-end developer, jest JavaScript, czyli skryptowy język programowania. To dzięki niemu stworzysz różne funkcjonalności na stronie – interaktywność, animacje elementów i wiele innych. Przykładem dość zaawansowanego elementu strony, który możesz stworzyć przy pomocy JavaScript, jest interaktywna mapa lub animacja 2D/3D. Język ten pozwala tworzyć strony jeszcze bardziej przyjazne dla użytkowników i właścicieli serwisów – tutaj jako przykład posłużyć może sklep internetowy z funkcjonalnością koszyka, gdzie bez przeładowania strony odbywają się wszystkie kroki do sfinalizowania transakcji (dane do dostawy, sposób płatności, podsumowanie). Wykorzystując JavaScript, będziesz w stanie również umieścić na stronie zewnętrzne narzędzia takie jak Google Analytics, Piksel Facebooka czy Hotjar.
Narzędzia do pracy z HTML, CSS i JavaScript
Mając już opanowane wymienione wyżej języki, warto również uczyć się i wykorzystywać biblioteki (na przykład Bootstrap) oraz frameworki (takie jak jQuery, React, Angular, Vue.js). Wśród narzędzi, którymi front-end developer powinien się posługiwać, jest GIT, czyli rozproszony system kontroli wersji. Pozwala on zapisywać wszystkie zmiany w pisanym kodzie, a w razie potrzeby wrócić do konkretnej wersji bądź rozszerzać go o kolejne elementy i funkcjonalności.
Dla front-end developera takie pojęcia jak FTP czy CMS to w zasadzie chleb powszedni. Istotne jednak jest ciągłe poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności o różne systemy CMS, których jest mnóstwo. Często zdarza się, że stronę utworzono na autorskim systemie CMS lub od zera napisano ją w kodzie. Cenną umiejętnością jest posiadanie dobrej orientacji w technologiach używanych do budowy stron, poznawanie nowych funkcjonalności, a także stała chęć poszerzania wiedzy oraz rozumienia tego, jak pewne mechanizmy działają i łączą się ze sobą.
Wyczucie estetyki i posługiwanie się programami graficznymi
W sytuacji, w której konieczne jest przycięcie lub dopasowanie pliku graficznego, przydaje się znajomość takich programów jak Adobe Photoshop. Niezależnie jednak od tego, czy front-end developer może liczyć na wsparcie grafika, czy działa samodzielnie, potrzebny jest mu zmysł estetyczny, pozwalający dopasować lub ostylować elementy na stronie tak, by po prostu ładnie, nowocześnie i przejrzyście ze sobą wyglądały.
Wiedza z szeroko pojętego marketingu internetowego
Niezależnie od przedmiotu działalności firmy pracownicy każdego działu i szczebla powinni znać podstawy tego, czym się zajmują ich współpracownicy. Nie inaczej jest w przypadku marketingu internetowego – warto, aby front-end developer dysponował wiedzą z zakresu SEO oraz znajomością algorytmów Google. Dzięki temu, podczas wdrażania zmian na stronie, możesz wszystkie czynności wykonać zgodnie z dobrymi praktykami, nie wpływając negatywnie na inne działania z zakresu marketingu internetowego.
Niezbędny element marketingowej układanki
W obliczu stale pojawiających się nowych technologii (lub odchodzenia od starych) i dynamicznych zmian w rynkowych trendach, praca front-end developera wiąże się z potrzebą ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Na pewno przyda Ci się świetne zorganizowanie, samodzielność, kreatywność, umiejętność znalezienia rozwiązania na napotkane problemy czy tworzenie własnych, autorskich rozwiązań.
Front-end developerzy uczestniczą zarówno w projektach wewnątrzdziałowych, jak i we współpracy w zespołach interdyscyplinarnych, gdzie wykorzystuje się różne metody zarządzania projektami – od tradycyjnych, przez hybrydowe, aż po ekstremalne w niektórych przypadkach. Przydatnymi cechami specjalisty od front-endu są zatem nie tylko kompetencje stanowiskowe, ale także otwartość na zmiany, elastyczność, chęć pomocy i dzielenia się doświadczeniem, a przede wszystkim dobra praca w grupie.