Z pewnością każdy z nas spotkał się już z pojęciem podcastu, który z roku na rok zyskuje na popularności, a wiele osób znalazło już wśród dostępnych audycji swoje ulubione programy. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że podcast może być nie tylko formą rozrywki, ale również doskonałym narzędziem content marketingu. Taka internetowa audycja wykorzystywana jest bowiem zarówno przez blogerów lifestylowych, jak i firmy, które nagrywają podcast w celach marketingowych.
Czym są podcasty?
Zacznijmy od podstaw, a mianowicie od genezy słowa podcast. Powstanie tego określenia zakorzenione jest w historii marki Apple, ponieważ stanowi połączenie nazwy odtwarzacza muzycznego tej marki, czyli iPod, z angielskim słowem broadcast oznaczającym przekaz, nadawanie czy transmisję. Czasy, gdy podcasty przeznaczone były wyłącznie dla użytkowników systemu operacyjnego iOS, już dawno minęły, a obecnie tematycznych nagrań słuchamy na wielu platformach, korzystając z różnych urządzeń. Podcast można w skrócie określić jako formę przekazu audio dostępną online, która prezentowana jest w odcinkach. Takie publikacje dotykają szerokiego zakresu tematów – od tych bardziej lifestylowych aż po biznesowe.
Dlaczego warto tworzyć podcast?
Podcast to taka forma przekazu, którą doceni każdy wielozadaniowiec. Daje bowiem przestrzeń do zdobywania wiedzy nawet wtedy, gdy wydaje się, że nie mamy na to czasu. Słuchając podcastu, możemy robić wiele innych rzeczy – sprzątać, gotować, bawić się z dziećmi, a nawet pracować. Tworzenie podcastu daje więc szansę na dotarcie do odbiorców, którzy nie mają czasu na czytanie długich artykułów czy wywiadów. To jednak tylko jedna z wielu korzyści płynących z nagrywania podcastu. Dlaczego jeszcze warto wykorzystać to narzędzie content marketingu?
● Kreowanie wizerunku eksperta – tworzenie podcastu to prosty sposób na dzielenie się z odbiorcami swoją wiedzą i doświadczeniem.
● Budowanie trwałych relacji z klientem – bezpośredni przekaz, a także zaprezentowanie głosu, jakim “mówi” firma, pozwala na zdobycie zaufania odbiorców, a tym samym zyskanie nowych klientów.
● Reklama produktu bądź usług – podcast świetnie sprawdzi się jako narzędzie promujące autorskie kursy, świadczone usługi czy tworzone produkty.
● Uzupełnienie innych działań content marketingowych – spośród narzędzi content marketingu ciężko wybrać jedno, które jest obiektywnie najlepsze. Największą skuteczność osiągniemy, łącząc różne działania. Podcast stanowi doskonałe uzupełnienie treści na stronie, video na YouTube oraz innych narzędzi.
Bierz przykład z najlepszych – najciekawsze podcasty biznesowe
Nie jesteś przekonany, czy podcast to skuteczne narzędzie marketingowe? Nadal zastanawiasz się nad tym, czy tego typu publikacje to dobry sposób na zdobycie nowych odbiorców? Zdaję sobie sprawę z tego, że czasem teoria to za mało – właśnie dlatego przygotowałam kilka przykładów marek, dla których regularne tworzenie podcastu stało się kolejną formą dotarcia do swoich odbiorców.
● Allegro – lider polskiego rynku e-commerce tworzy takie podcasty jak Allegro Podcast, na którym prowadzone są rozmowy o rozwiązaniach stosowanych w Allegro, czy Allegro Tech Podcast służący do dzielenia się ze słuchaczami dobrymi praktykami oraz wiedzą.
● JYSK Polska – sieć handlowa oferująca wyposażenie dla domu prowadzi podcast WYSPANI, który porusza temat dobrego i zdrowego snu.
● PwC Polska – firma doradcza o globalnym zasięgu odpowiedzialna jest za audycję Podcasty PwC – biznes, prawo, podatki, która dotyka zagadnień kluczowych dla każdego przedsiębiorcy.
O czym warto pamiętać, tworząc podcast?
Chociaż wydawać się może, że podcast jest formą dla każdego, a dostępne platformy podcastowe są w stanie zapewnić przestrzeń ogromnej liczbie twórców, to kreując wizerunek swojej marki, z pewnością nie chcesz tworzyć dla samego faktu tworzenia. Podcastów jest bowiem wiele, jednak tylko te najlepsze mogą zdobyć zaufanie odbiorców, cieszyć się dużymi zasięgami, a co za tym idzie – w pełni wykorzystać potencjał tego narzędzia content marketingu. Co ma więc największe znaczenie w procesie nagrywania podcastów?
1. Tematyka – podcast powinien być przede wszystkim interesujący. Już jego pierwszy odcinek musi zaciekawić odbiorcę, aby chciał wysłuchać go do końca, a następnie śledzić dalsze losy podcastu. Co więcej, jego tematyka ma być ciekawa zarówno dla słuchacza, jak i twórcy, ponieważ pasja, zaangażowanie i merytoryczne przygotowanie podcastera decyduje o autentyczności audycji.
2. Charyzma prowadzącego – nie mniej ważna od tematu podcastu jest postać podcastera. Często to właśnie osoba prowadząca audycję stanowi czynnik decydujący o tym, czy słuchacz zainteresuje się podcastem. Warto więc przed nagraniem pierwszego odcinka popracować nad tonem głosu, płynnością mowy oraz poprawnością językową. Podcaster jest bowiem reklamą swojego własnego podcastu, musi więc zaciekawić odbiorcę niezależnie od prezentowanej tematyki.
3. Jakość nagrania – chociaż inwestycja w drogi, profesjonalny sprzęt do nagrywania już na początku przygody z podcastem może nie być najlepszym pomysłem, to jednak warto zadbać o to, aby podcastu słuchało się z przyjemnością. Należy pamiętać o tym, że jakiekolwiek hałasy, szmery czy innego rodzaju zakłócenia wpływają na jakość podcastu, a tym samym zniechęcają do jego słuchania.
4. Relacja z odbiorcą – nawiązanie kontaktu ze słuchaczem to klucz do sukcesu. Bez odbiorców bowiem żaden podcast nie może istnieć. Zbudowanie relacji między podcasterem a słuchaczem jest jednym z najważniejszych elementów realizacji strategii marketingowej.
Gdzie umieszczać podcasty?
Po nagraniu i zmontowaniu odcinka podcastu należy zadbać o jego odpowiednią dystrybucję. Istnieje kilka platform podcastowych, na które można wrzucać gotowe odcinki. Do najpopularniejszych należą m.in. Spotify, YouTube, Apple Podcasts, Google Podcasts, Soundcloud czy Spreaker. Taka dostępność miejsc streamingowych zapewnia wygodę zarówno podcasterom, jak i słuchaczom podcastów. Dodatkowo pozwala na dotarcie do większej grupy odbiorców.
Czy podcast to odpowiednie narzędzie dla Twojej firmy?
Zagłębiając się w listę korzyści płynących z prowadzenia podcastu, możemy paść ofiarą hurraoptymizmu, który – zamiast do sukcesu i dużych zasięgów – doprowadzi nas do rosnących frustracji. Zanim więc zainwestujesz w profesjonalny mikrofon, a na swoich kanałach social media ogłosisz powstanie nowego podcastu, dokładnie przeanalizuj wszystkie za i przeciw. Przede wszystkim zastanów się, kim jest grupa docelowa Twojej działalności, a następnie – czy taka forma przekazu do niej trafi. Prawdą jest bowiem, że – mimo ogromnej popularności podcastów – nie każdy musi być ich miłośnikiem. Może właśnie Twoi Klienci wolą czytać blogi lub oglądać video poradniki na YouTube?
Podcast – narzędzie o ogromnym potencjale
Tworzenie internetowych audycji o tematyce, w której specjalizuje się Twoja firma, to bardzo duża szansa na rozwój i dotarcie do nowych odbiorców. Chociaż podcasty nie są dedykowane każdej grupie docelowej, to dla wielu osób mogą być naprawdę skutecznym narzędziem content marketingu. Aby zacząć nagrywać podcast, nie potrzebujesz drogiego sprzętu, a dobrego pomysłu, merytorycznego przygotowania oraz pozytywnego nastawienia. Powodzenia!