Zanurzając się nieco w przeszłość, okazuje się, że e-mail marketing był jedną z pierwszych szeroko upowszechnionych form marketingu w sieci. Chociaż znacząco ewoluował on w przeciągu lat, cały czas jest efektywnie wykorzystywanym narzędziem. E-mail marketing pozwala skutecznie reklamować produkty bądź usługi, aktywizować klientów, a także pozyskiwać nowe grupy potencjalnych nabywców, sukcesywnie rozszerzając zasięg komunikacji marki.
Tworzenie treści do e-mail marketingu – jak zainteresować adresata i sprawić, aby pozostał z nami na dłużej?
Na odbiór kampanii mailowej ma wpływ wiele czynników, a wbrew pozorom nie jest łatwo zachęcić subskrybentów do tego, by nie kasowali odruchowo przychodzących do skrzynki wiadomości. Pragnąc dostarczać wysokiej jakości materiały, które będą docenione, warto przede wszystkim pogrupować odbiorców, co pozwoli na tworzenie dla nich spersonalizowanych treści. Kluczowa jest także częstotliwość wysyłania wiadomości, ponieważ zbyt intensywny e-mail marketing sprawi, że będzie on postrzegany raczej jako SPAM. Nie trzymaj się kurczowo ściśle określonym form, zwłaszcza że element zaskoczenia również odgrywa ważną rolę w pozytywnym postrzeganiu wiadomości przez odbiorców.
E-mail marketing to forma marketingu internetowego, który obejmuje wysyłkę wiadomości, tworzenie treści i bazy e-maili, planowanie oraz bieżący monitoring kampanii.
Niech odbiorca poczuje się wyjątkowo – zabieg hiperpersonalizacji
Choć zjawisko personalizacji jest szeroko znane w marketingu, warto zdawać sobie sprawę z jej wszechstronnych możliwości. W kontekście wiadomości mailowych powinna ona bowiem być czymś więcej niż tylko bezpośrednim zwrotem do adresata po imieniu. Personalizację dobrze jest realizować również na gruncie treści, co przejawiać może się w stylu pisania, formie, a przede wszystkim tematyce. Dysponując imieniem subskrybenta, można też pokusić się o bazującą na stereotypach kolorystykę, która cały czas jest szeroko wykorzystywana np. w designie.
List do przyjaciela, czyli e-mail marketing jako forma intymnego kontaktu
Obecnie bardzo wyraźnie zaobserwować można trend, zgodnie z którym mailowe subskrypcje przyjmują formę bardziej poufnych listów, jak gdyby od znajomego. Influencerzy oraz marki starają się budować ze swoimi odbiorcami więź opartą na wzajemnym zaufaniu, co przejawia się np. w dzieleniu się własnymi doświadczeniami. Ograniczenie treści stricte reklamowych pozytywnie wpływa na ich wizerunek, a dzięki temu mimowolnie staje się skutecznym sposobem marketingu. Przykładem świetnie realizowanych newsletterów są, chociażby wyjątkowe listy Harel, które czyta się jak korespondencję od koleżanki, estetycznie dopracowane wiadomości Anatomii Jogi, a także maile The Awwwesomes pełne zaskakujących ciekawostek ze świata UX, designu i nie tylko.
E-mail marketing w zgodzie z customer experience
Nie sposób tworzyć skuteczne kampanie bez zwrócenia uwagi na doświadczenie użytkownika – klienta i odbiorcy treści. Projektując newsletter, koniecznie należy zastanowić się nad oczekiwaniami adresatów, stawiając ich potrzeby na pierwszym miejscu. Czego mogą pragnąć najbardziej? Przede wszystkim pełnego empatii i zaangażowania podejścia. Może się ono przejawiać w tworzeniu treści poradnikowych, pisaniu o marce i jej unikatowych cechach, transparentnym mówieniu o sposobie produkcji czy realizacji usług, a także informowaniu o podejmowanych dodatkowych działaniach, takich jak chociażby wsparcie dla różnych fundacji lub organizacji.
W e-mail marketingu drzemie olbrzymi potencjał, który z pożytkiem można wykorzystać w rozmaitych branżach. Jest on bez wątpienia tanim, łatwym, a zarazem szybkim sposobem marketingu, przez co może być realizowany nawet przez osoby niemające w tej dziedzinie doświadczenia. Od znajomości wiedzy technicznej w tym zakresie (ponieważ istnieje wiele intuicyjnych programów oraz platform) znacznie ważniejsze jest nastawienie na człowieka, dzięki któremu można tworzyć wyjątkowo spersonalizowane wiadomości. Ta indywidualność i sukcesywne budowanie opartej na szczerości relacji mogą przyczynić się prawdziwego sukcesu marketingowego. Adresat – stały czytelnik newslettera, będzie miał szansę dokładnie poznać daną markę lub firmę, zaufać jej, a dzięki temu zdecydować się na proponowane produkty bądź usługi.