5 porad przydatnych w czasie pracy nad tekstem SEO

5 porad przydatnych w czasie pracy nad tekstem SEO
Czy każdy może zajmować się pisaniem artykułów do portali internetowych? W pierwszym odruchu można by odpowiedzieć, że tak – w końcu wystarczy tylko usiąść przy komputerze i zacząć przelewać myśli na wirtualny papier, prowadząc osobistego bloga albo współtworząc witrynę tematyczną jako członek redakcji. Tworzenie tekstów pod SEO oraz ich optymalizacja zgodnie z zasadami pozycjonowania to jednak zupełnie inna sprawa.

W czasie pracy nad treściami przeznaczonymi na podstrony ofertowe czy opisami kategorii, które mają pomóc w osiągnięciu jak najwyższej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, niezbędna jest wiedza z zakresu e-marketingu. Od naturalnego umieszczania fraz kluczowych w tekście, przez umiejętność pisania na najróżniejsze, nawet zupełnie nieznane dotąd tematy, po radzenie sobie z presją czasu – SEO copywriting nie jest tak prostym zadaniem, jakim może się wydawać. Dzięki naszemu poradnikowi dowiesz się jednak, jak sprawić, by tworzenie tekstów stało się łatwiejsze i przyjemniejsze. Poznaj 5 porad przydatnych w trakcie pracy nad contentem!

Podstawy content marketingu, czyli co każdy SEO copywriter wiedzieć powinien

Próbując znaleźć odpowiedź na pytanie: “jak pisać teksty SEO?”, można bez trudu natrafić na mnóstwo internetowych poradników z dziedziny copywritingu, najczęściej prowadzonych przez doświadczonych specjalistów z branży. Często jednak są to ogólne wskazówki, które – choć niezwykle ważne – stanowią jedynie podstawę tworzenia treści pozycjonerskich. Każdy, kto zdobył nawet niewielkie doświadczenie w pisaniu artykułów internetowych, doskonale wie, jak powinien wyglądać przykładowy tekst SEO.

Odpowiednia hierarchia nagłówków H1-H6, naturalne wplatanie fraz kluczowych, dołączanie grafik, linkowanie wewnętrzne – specjalista ds. content marketingu musi mieć te wytyczne w małym palcu. Jednakże gdy teksty tworzy się regularnie i to w dużych ilościach, często pojawiają się inne trudności lub wątpliwości, z którymi poradzisz sobie, znając poniższe wskazówki.

1. Zaplanuj strukturę tekstu przed rozpoczęciem pisania.

Wielu specjalistów, którzy od dawna zajmują się tworzeniem contentu, zwraca uwagę, jak duże znaczenie ma przygotowanie konspektu tekstu przed rozpoczęciem jego pisania. Pomijanie tego kroku jest jednak dość powszechne, głównie wśród początkujących copywriterów – plan akapitów może zaś znacznie ułatwić i przyspieszyć pracę. Jeżeli zaczynasz tworzenie tekstu pod SEO (ale również w dowolnym innym celu), zastanów się, co powinno znaleźć się w poszczególnych fragmentach. Jest to niezwykle pomocne zwłaszcza w przypadku dłuższych treści, gdy informacji do przekazania jest bardzo dużo.

Zaplanowanie struktury artykułu pomaga go uporządkować, a oprócz tego pozwala na zachowanie logicznej spójności. Czasami może zdarzyć się bowiem tak – zwłaszcza podczas pisania opisów kategorii produktowych, w których towary są różnorodne – że kolejne akapity okażą się niewystarczająco powiązane ze sobą, a czytelnik będzie miał wrażenie swoistego bałaganu. Wcześniejsze zastanowienie się nad strukturą tekstu pozwala zaś na przygotowanie go w taki sposób, by kolejne informacje lub opisy wynikały z tych, które je poprzedzają, albo płynnie się przeplatały. Dzięki konspektowi można też zadbać o estetykę artykułu – w pogoni za wysokimi pozycjami w SERP nie wolno bowiem zapominać o doświadczeniu użytkownika (UX). Nierówne akapity prawie niezwiązane ze sobą nawzajem – sporządzenie planu pozwoli Ci uniknąć takich kłopotów.

Przygotowanie konspektu to również świetny sposób na kłopot, który czasami przytrafia się nawet doświadczonym copywriterom, czyli problem z rozpoczęciem lub zakończeniem artykułu. Wiedząc, jak ma wyglądać cały tekst, łatwiej napisać jego wstęp – na przykład w formie wprowadzenia czytelnika w tematykę albo zadawania pytań, na które odpowiadają kolejne akapity. Ostatni paragraf może zaś być podsumowaniem przedstawionych informacji czy też zachęceniem do zapoznania się z innymi elementami oferty. Pamiętaj o tym, by dostosować charakter wstępu i zakończenia do długości tekstu – w krótkim opisie produktu lepiej od razu skupić się na jego cechach, zamiast tworzyć rozbudowane, ogólnikowe zdania wprowadzające.

5 porad przydatnych w czasie pisania tekstów SEO
2. Pamiętaj o tym, kto będzie czytał Twoje teksty.

Każdy copywriter zgodzi się, że do rozpoczęcia pracy nad tekstem SEO – w niektórych przypadkach nawet do napisania pierwszego zdania – potrzebne są informacje dotyczące grupy docelowej. Innymi słowy, musisz wiedzieć, do kogo kierujesz swoje treści i na tej podstawie przygotować content, który będzie dopasowany nie tylko do oczekiwań Twoich klientów, ale przede wszystkim języka, jakim się posługują. Jeżeli na przykład prowadzisz sprzedaż B2B, kierując swoją ofertę do specjalistów w branży, nie ma potrzeby zbyt obszernie opisywać, do czego służą Twoje produkty.

Możesz też posługiwać się fachowymi terminami – byle z umiarem. Internet przeglądają bowiem najróżniejsze osoby – być może na prowadzoną przez Ciebie stronę trafi początkujący przedsiębiorca niemający jeszcze zbyt dużej wiedzy branżowej? Wówczas przesadnie skomplikowane teksty mogą go zniechęcić do nawiązania współpracy. Odwrotnie wygląda natomiast sytuacja, gdy Twoja oferta przeznaczona jest dla osób z odmiennych grup zawodowych, w różnym wieku, a także o rozmaitych zainteresowaniach. Wtedy warto postawić na uniwersalne treści, a branżowy slang ograniczyć do minimum. Stwórz jasny, przejrzysty content, w którym fachowa terminologia będzie jedynie dodatkiem umacniającym Twoją pozycję jako eksperta na rynku.

Określenie grupy docelowej przed przystąpieniem do tworzenia tekstów pod SEO pozwala również na dostosowanie ich stylu do planowanego odbiorcy. Producent wyspecjalizowanych urządzeń medycznych dla szpitali raczej nie powinien zwracać się do czytelnika potocznym, młodzieżowym językiem, natomiast sprzedając części do deskorolek, warto postawić na nieco luźniejszy ton. Wszystko zależy jednak od wizerunku marki, jaki planujesz wykreować wśród klientów. Z określeniem właściwego stylu wypowiedzi wiąże się jeszcze jedna bardzo ważna kwestia – to, czy chcesz zwracać się do czytelników na “ty”, czy per “Państwo”. W tym przypadku również decydujące znaczenie ma branding, ale warto pamiętać, że w niektórych branżach klienci oczekują określonego podejścia i mogą nie zaakceptować bezpośrednich zwrotów.

3. Zastanów się, gdzie ostatecznie znajdzie się Twój tekst.

Jak już wiesz, zaplanowanie treści przed rozpoczęciem pisania może znacznie ułatwić pracę, ale wstępne przygotowania nie obejmują jedynie sporządzenia konspektu uwzględniającego strukturę, logiczną spójność czy proporcje akapitów. Planując tworzenie tekstu pod SEO, powinieneś zastanowić się też, jakie będzie jego przeznaczenie. Czy trafi on na stronę główną i wprowadzi użytkownika w ogólny charakter Twojej działalności? Znajdzie się na podstronie opisującej szczegóły jednej z oferowanych usług? A może będzie pełnił funkcję opisu kategorii produktowej? Wiedząc, jaki jest cel tworzonego przez Ciebie tekstu, będziesz mógł odpowiednio dostosować jego treść – zarówno pod względem tematycznym, jak i zasad SEO copywritingu.

Musisz bowiem pamiętać, że użytkownik odwiedzający Twoją stronę w większości przypadków może być zainteresowany ofertą i szukać szczegółów na temat tego, co jesteś w stanie mu zaproponować. Jeśli więc potencjalny klient po wejściu na podstronę zatytułowaną “Naprawa sprzętu AGD” nie znajdzie na niej informacji dotyczących serwisowanych urządzeń, dokładnego zakresu świadczonych usług czy zasad współpracy, prawdopodobnie natychmiast ją opuści. Podobna sytuacja wydarzy się, gdy na przykład opis odżywki do włosów nie będzie przedstawiał jej składu ani działania, lecz skupi się na ogólnikach dotyczących wszystkich dostępnych kosmetyków tego rodzaju.

Pamiętaj więc o tym, jakich informacji poszukuje czytelnik na poszczególnych podstronach i dostosuj do nich swoje treści. Wiąże się to również z doborem fraz kluczowych – chociaż walka o jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania ma ogromne znaczenie dla sukcesu na rynku, to należy mieć też na uwadze przejrzystość witryny. Nazwy konkretnych produktów albo usług, na które się pozycjonujesz, warto zatem umieszczać w odpowiednich opisach kategorii lub na podstronach ofertowych, natomiast na stronie głównej lepiej sprawdzą się nieco bardziej ogólne frazy.

4. Bądź przygotowany na blokadę.

Każdy, kto kiedykolwiek regularnie zajmował się szeroko pojętą pracą twórczą, a więc pisaniem nie tylko tekstów pod SEO, ale również jakichkolwiek artykułów tematycznych lub wpisów blogowych, doskonale wie, że prędzej czy później pojawi się największy wróg tworzenia – blokada. Uczucie “pustki w głowie”, a przez to problem z samym rozpoczęciem tekstu przydarza się najbardziej doświadczonym copywriterom, a nawet zawodowym pisarzom – na szczęście w przypadku tekstów pozycjonerskich można odpowiednio przygotować się na nadejście blokady twórczej. Doskonałą metodą na to, by sobie z nią poradzić, jest zadanie sobie kilku pytań:

  • Czym jest usługa, o której piszę?
  • Na czym dokładnie polega?
  • Dla kogo jest przeznaczona i w jaki sposób może ona okazać się pomocna?
  • Co odbiorca zyska dzięki niej?
  • Z czego składa się produkt (poszczególne elementy, ale też materiały wykorzystane do produkcji) oraz co się z tym wiąże?

Odpowiedzi na te pytania mogą okazać się niezwykle przydatne przed rozpoczęciem tworzenia nawet najbardziej wymagającego tekstu pod SEO. Przykładowo, gdy nie będziesz miał pomysłu na to, jak napisać artykuł o nowej linii kosmetyków do twarzy, zastanów się, w jaki sposób wpływają one na cerę, jakie problemy rozwiązują, co znajduje się w ich składzie oraz czym różnią się od innych, podobnych produktów. Będziesz mógł wtedy przygotować osobny akapit o każdej z tych kwestii.

Blokada najczęściej pojawia się u osób, które regularnie zajmują się przygotowywaniem dużych ilości treści i poświęcają temu kilka godzin w ciągu dnia. Jeśli Ty również do nich należysz, możesz usprawnić swoją pracę nie tylko za pomocą listy pytań, ale też efektywnego planu zadań. W wielu przypadkach bywa bowiem tak, że przy systematycznym tworzeniu tekstów można zauważyć pewne okresy w ciągu dnia, w których kreatywność jest największa lub najmniejsza. Jeżeli więc wiesz, kiedy pisze Ci się najłatwiej, a kiedy sprawia to szczególne problemy, zaplanuj swoją pracę w taki sposób, by najtrudniejszymi artykułami zajmować się właśnie w tych momentach, gdy Twoja kreatywność zwykle działa na najwyższych obrotach.

5 porad przydatnych w czasie pisania tekstów SEO
5. Sprawdź poprawność językową swoich tekstów.

Na koniec coś, co może wydawać się oczywiste, ale tak naprawdę to tylko pozory. Nikt nie lubi tekstów z błędami ortograficznymi, brakującymi przecinkami czy przesadnie skomplikowaną składnią – żaden specjalista znający zasady SEO copywritingu nie będzie też próbował takich tworzyć. Wszyscy znamy jednak powiedzenie, że mylić się jest rzeczą ludzką, a potknięcia zdarzają się również tym najlepszym. Właśnie dlatego zawsze powinieneś sprawdzać poprawność językową swoich tekstów, nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydaje Ci się, że wszystko jest w idealnym porządku.

Przeczytaj bez pośpiechu cały artykuł, który przygotowałeś, zwracając uwagę na to, czy zdania nie są przesadnie rozbudowane oraz czy logicznie wiążą się ze sobą. Najpopularniejsze edytory podkreślą też ewentualne literówki, ale warto wkleić tekst także do jednego z darmowych narzędzi sprawdzających poprawność jak Ortograf.pl lub LanguageTool. Odszukają one również problemy z interpunkcją, a nawet błędne wyrażenia, które powszechnie mogą być uznawane za poprawne. Dobrym pomysłem jest też zapoznanie się z najpopularniejszymi błędami popełnianymi w języku polskim oraz przeczytanie tekstu na głos – łatwo wtedy usłyszeć nadmiernie powtarzające się wyrazy.

Trudnym do przezwyciężenia problemem często okazują się właśnie powtórzenia – w końcu używanie takich wyrazów czy spójników jak “jest”, “są”, “i”, “oraz”, “albo” stanowi podstawę tworzenia zdań w naszym języku. Kiedy napiszesz już odpowiednio dużą liczbę tekstów, a tym samym zauważysz, jakich wyrażeń lubisz używać, będziesz mógł zastosować pewien trik. Po skończonej pracy wykorzystaj kombinację klawiszy Ctrl+F, by wywołać niewielkie okno wyszukiwania – pozwoli Ci ono błyskawicznie odnaleźć w treści wszystkie wyrazy, które mogą nadmiernie się powtarzać. Warto wpisać w tę wyszukiwarkę podstawowe spójniki, podwójne spacje oraz często stosowane przez Ciebie zwroty.

Tworzenie tekstów pod SEO – nie tak łatwe, jak się wydaje

Wskazówki, które przedstawiliśmy, z pewnością pomogą Ci w przygotowywaniu jeszcze lepszego contentu atrakcyjnego nie tylko dla algorytmów pozycjonujących Google, lecz przede wszystkim czytelników – czyli Twoich potencjalnych klientów. Porady te pokazują również, że tworzenie tekstów pod SEO nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka i wymaga przestrzegania wielu zasad copywritingu czy pozycjonowania. Jeśli więc wolisz powierzyć prace nad treściami na Twojej stronie w ręce specjalistów, którzy przygotują profesjonalne teksty SEO na najwyższym poziomie, skontaktuj się z Internet Plus i skorzystaj z pomocy naszych copywriterów!