Meta description i title – znaczniki wspierające pozycjonowanie

Meta description i title – znaczniki wspierające pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron internetowych to trudna sztuka – specjaliści ds. SEO każdego dnia monitorują pozycje w wynikach wyszukiwania i starają się wdrażać kolejne działania, których celem jest przebicie się do grona najwyżej sklasyfikowanych witryn. Kroki podejmowane przez pozycjonerów mogą być różne, czasem stosunkowo proste, a czasem bardzo skomplikowane, wymagające rozległej wiedzy oraz cierpliwości. Jednym z podstawowych zabiegów pozostaje jednak wprowadzenie znaczników meta. Często przygotowuje się je już na etapie tworzenia strony, bo chociaż niepozorne, stanowią fundament pozycjonowania.

Do czego służą meta tagi strony internetowej?

Podstawowym zadaniem znaczników meta jest przekazywanie robotom wyszukiwarki najważniejszych danych o stronie. Główne tagi, które są wykorzystywane w procesie pozycjonowania przez każdego specjalistę SEO, to zaś title i meta description. Znaczniki meta sugerują robotom indeksującym Google, co zawiera konkretna podstrona. Nie są one jednak widoczne bezpośrednio w witrynie – z title oraz meta description mamy do czynienia przede wszystkim w wynikach wyszukiwania. To właśnie one stanowią pierwsze źródło informacji – także dla użytkowników – na temat tego, czego dotyczy dana strona.

Widok tagów w wynikach wyszukiwania
Widok tagów w wynikach wyszukiwania.

Miejsce znaczników w kodzie strony

Nietrudno zauważyć, że znaczniki meta mają duże znaczenie nie tylko dla pozycjonowania, ale też nawigacji użytkowników w sieci. Skąd jednak biorą się informacje, które widzimy w wynikach wyszukiwania? Gdzie można je znaleźć? Miejscem umieszczania meta description i title jest kod strony, a dokładnie sekcja <head>. Aby lepiej to zrozumieć, warto przyjrzeć się podstawowemu szkieletowi witryny zawierającemu opisywane znaczniki.

Głównym składnikiem strony jest element <html>, który zawiera sekcje <head> i <body>. Pierwsza z nich nie jest widoczna dla użytkownika odwiedzającego witrynę – to miejsce przeznaczone do umieszczenia meta znaczników oraz informacji o kodowaniu. Wszystkie elementy, które widzimy na stronie, znajdują się natomiast w sekcji <body> – to właśnie tam można znaleźć zakodowane treści czy grafiki.

Podstawowy szkielet strony internetowej
Podstawowy szkielet strony internetowej.

Co to jest title?

Wiemy już, gdzie znaleźć meta tagi w kodzie strony WWW. Za co jednak one odpowiadają? Zacznijmy od title – to nic innego niż tytuł witryny, który informuje roboty (i użytkowników) o jej tematyce. Nazwa ta widoczna jest w wynikach wyszukiwania, ale jej fragment możemy także zobaczyć w pasku tytułu otwartej karty w przeglądarce. Title cechuje się pewnymi parametrami – jego preferowana długość to około 70 znaków, co odpowiada ok. 600 pikselom w zależności od użytych liter w tytule. Limit tagu widocznego w wynikach wyszukiwania różni się zaś zależnie od urządzenia, na którym korzystamy z wyszukiwarki.

Widok tytułu w wynikach wyszukiwania
Widok tytułu w wynikach wyszukiwania.
Widok tytułu w pasku przeglądarki
Widok tytułu w pasku przeglądarki.

W tytule powinna zostać umieszczona najważniejsza fraza kluczowa, na którą pozycjonuje się stronę. Warto także zawrzeć nazwę marki/firmy – nie tylko z myślą o robotach, ale też użytkownikach. Jeśli zależy nam na pozycjonowaniu lokalnym, w title należy dodatkowo wpisać nazwę miasta.

Co ciekawe, w sierpniu 2021 roku Google oficjalnie potwierdził uruchomienie specjalnego algorytmu mającego za zadanie automatyczne generowanie title podstron na podstawie takich informacji jak śródtytuły w tekście czy wizualnie wyróżniające się fragmenty. Celem wprowadzenia tej zmiany jest udoskonalenie tytułów stron, zwłaszcza w przypadku ich braku, przesadnego umieszczania fraz kluczowych (keyword stuffing) lub zbyt dużej liczby znaków. Jednocześnie Google podkreślił, że optymalizacja title wciąż będzie odgrywać duże znaczenie w wyświetlaniu wyników wyszukiwania.

Czym dokładnie jest meta description?

Przejdźmy teraz do meta description. Jest to atrybut HTML umieszczony w kodzie strony, który pozwala na przygotowanie krótkiego opisu informującego o tym, co można na niej znaleźć. Tekst ten wyświetla się pod tytułem w wynikach wyszukiwania, a jego optymalna długość wynosi około 155 znaków ze spacjami. Nie jest to jednak stała wartość, ponieważ zależy ona od mierzonej w pikselach wielkości pola przeznaczonego do przedstawienia opisu – wynika to z niejednorodnej szerokości liter.

Widok meta description w wynikach wyszukiwania
Widok meta description w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli opis nie zostanie utworzony przez nas, to wyszukiwarka automatycznie przygotuje go na podstawie treści znajdującej się na danej podstronie. W niektórych przypadkach nawet pomimo ustawienia tagu meta description fragment wybrany przez algorytm pojawia się w polu poniżej tytułu. Warto zatem poświęcić odpowiednią ilość czasu na sporządzenie przemyślanego opisu strony, zwłaszcza że im jest on lepszy, tym witryna ma większą szansę na wygenerowanie ruchu, czyli przyciągnięcie użytkowników.

Właściwe meta description ma bowiem duży wpływ na możliwość odnalezienia strony przez internautów – na przykład osób zainteresowanych daną usługą albo poszukujących konkretnych produktów. Przykładowo, gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarce frazę “buty damskie”, w opisie wyświetlonym w wynikach wyszukiwania wyrażenie to zostaje pogrubione (oczywiście pod warunkiem, że wpisaliśmy je tam wcześniej). W ten sposób meta description ułatwia użytkownikom dotarcie do informacji, których szukają.

Widok meta description z pogrubioną frazą
Widok meta description z pogrubioną frazą.


Wpływ znaczników meta na pozycjonowanie strony

Do tej pory wskazaliśmy, jakie znaczenie informacyjne – zarówno dla robotów wyszukiwarki, jak i użytkowników – mają znaczniki meta. Ich odpowiednie przygotowanie jest jednak niezwykle ważne również pod względem pozycjonowania. Bez właściwego title oraz meta description trudno bowiem liczyć na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Chodzi przede wszystkim o znacznik title – jest on oceniany przez algorytmy Google jako przydatny bądź nieprzydatny w stosunku do tego, czego poszukują użytkownicy. Należy więc zadbać o to, by odpowiadał faktycznej zawartości danej podstrony – w przeciwnym razie roboty uznają, że witryna ma niską wartość i niechętnie będą prezentować ją internautom. Ponadto prawidłowo zoptymalizowane znaczniki meta stanowią odpowiedź na pytania zadawane przez użytkowników – im są lepsze oraz dokładniejsze, tym bardziej algorytmy będą je cenić.

Nie należy też zapominać o samych internautach, bo w końcu to właśnie ich ma zainteresować strona. Tutaj najważniejszy jest opis. Źle przygotowany, nieczytelny, zawierający błędy albo niejasne informacje meta description zdecydowanie nie sprawi, że użytkownicy chętnie będą decydować się na kliknięcie linku. To osoby wyszukujące dane frazy powinny być zatem w centrum uwagi podczas przygotowywania treści opisu wyświetlanego poniżej tytułu.

Znaczniki.

Jak napisać dobry meta description?

Odpowiednio przygotowany znacznik meta może przesądzić o tym, czy użytkownicy zdecydują się odwiedzić naszą stronę, a także o tym, czy roboty Google będą prezentować ją na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Przedstawiamy więc kilka cech, którymi powinien charakteryzować się dobry meta description:

➔ unikatowość,
➔ obecność fraz kluczowych,
➔ odpowiednia długość,
➔ wezwanie do działania, czyli Call to action (CTA),
➔ słowa mocy (power words) – określenia wywołujące konkretną reakcję,
➔ emoji w opisie. Zwróci to uwagę użytkownika i pozwoli się wyróżnić, ale Google niestety nie zawsze wyświetla emotikony;
➔ sklep z dużą liczbą produktów powinien automatycznie generować meta description dla każdego produktu. Wiele platform e-commerce daje taką możliwość.

Poza cechami samego meta description istnieją również konkretne miejsca, w których trzeba uwzględnić indywidualną, niepowtarzalną wersję opisu. Należą do nich:

➔ strona główna,
➔ podstrony ofertowe,
➔ podstrony usług,
➔ karty produktów,
➔ najpopularniejsze strony w witrynie.

Podsumowanie

Znaczniki meta wpływają zarówno na skuteczność pozycjonowania witryny, jak i jej atrakcyjność w oczach użytkowników. Tag title jest czynnikiem rankingowym, który biorą pod uwagę roboty Google podczas filtrowania wyników wyszukiwania, natomiast meta description to znacznik wspomagający pozycjonowanie. Nie ma on bezpośredniego wpływu na ten proces, ale jeśli jest dobrze napisany, może poprawić jej wyniki poprzez zwiększenie współczynnika klikalności.