User experience to projektowanie produktów zorientowane na użytkownika. To wrażenia (pozytywne lub negatywne), jakich doświadcza odbiorca podczas interakcji z systemem, stroną internetową, aplikacją, ale też usługą czy produktem. W Internet Plus działamy głównie w sieci, dlatego dziś skupimy się na omówieniu projektowania pozytywnego doświadczenia właśnie z produktami cyfrowymi, a więc stronami i sklepami internetowymi.
User Experience (UX) to określenie doświadczeń użytkownika, jakie towarzyszą mu podczas korzystania z produktu (najczęściej cyfrowego).
UX? A komu to potrzebne?
User experience nie jest nową dziedziną, ale w czasach, w których występuje wysoka konkurencyjność na rynku online, a wymagania użytkowników są coraz większe, jest ważniejsza niż kiedykolwiek i na pewno nie należy jej lekceważyć.
Strona zaprojektowana zgodnie z User Experience powinna być dla użytkowników:
- użyteczna,
- czytelna i intuicyjna,
- dostępna na każdym urządzeniu,
- szybka w działaniu,
- atrakcyjna i nowoczesna,
- wolna od błędów.
Dzięki wdrożeniu najlepszych praktyk UX można poprawić jakość interakcji użytkownika oraz postrzeganie marki, zdobyć jego lojalność i tym samym uzyskać przewagę nad konkurencją. Same plusy.
Na co warto zwrócić uwagę, projektując doświadczenia? Keep it simple!
Jak projektować atrakcyjne z punktu widzenia użytkowników strony? Przede wszystkim należy skupić się na ich potrzebach.
Po wejściu na stronę odbiorca nie powinien mieć problemu z odnalezieniem się na niej, nie powinien zastanawiać się, co ma zrobić, co kliknąć lub gdzie przejść, aby dokonać planowanego działania. Powinien ‘czuć się jak u siebie w domu’. Dobry UX jest wtedy, kiedy użytkownik wchodzi na stronę, robi dokładnie to, co chciał zrobić i jeszcze czerpie z tego przyjemność. Proste.
To, co sprawdza się za każdym razem to intuicyjna mapa strony, łatwa dostępność, szybkie ładowanie i przejrzystość. Dobrze zaprojektowana strona powinna też łączyć w sobie przyciągające uwagę grafiki, trafione treści i elementy interaktywne zapewniające nie tylko przekaz informacyjny, ale i doświadczenia emocjonalne.
Większość użytkowników pragnie prostoty, dlatego interfejsy nie powinny być 'przeładowane'. Im mniej elementów, tym lepiej. Każda niepotrzebna informacja tylko zaburza interakcję użytkownika ze stroną. Atakujące zewsząd komunikaty, zamiast zachęcać do jej przeglądania, mogą go po prostu przytłaczać i irytować.
Obecnie większość ruchu na stronach www pochodzi ze smartfonów, dlatego, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, konieczne jest stworzenie strony responsywnej, takiej, która bez problemu dostosuje się do rozmiarów ekranów urządzeń mobilnych.
Warstwa merytoryczna również ma ogromne znaczenie w obszarze użyteczności strony. Język, w którym odbywa się komunikacja się z odbiorcami oraz odpowiednia kreacja słowna to ważne aspekty mające na celu nakłonienie potencjalnego klienta do podjęcia określonej akcji – może być to dokonanie zakupu czy zapisanie się do newslettera.
Przykład słabego UX? Niestety trochę tego jest – wyskakujące okna (ang. pop-up), wiecznie ładujące się strony, skomplikowana nawigacja, niedziałające przyciski CTA, brak wyszukiwarki i danych kontaktowych, niepoprawnie dobrane kolory i coś, co za każdym razem podnosi mi ciśnienie – automatycznie uruchamiające się audio lub video.
Zalety projektowania UX
Poprawa współczynnika konwersji
Dobrze zaprojektowana witryna ma ogromne znaczenie w uzyskaniu wysokiego współczynnika konwersji. Im lepsze doświadczenia odbiorcy, tym większa szansa, że pozostanie na stronie dłużej i chętnie wróci na nią w przyszłości.
Współczynnik konwersji ma szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych. Nawet niewielki błąd może spowodować opuszczenie ścieżki zakupowej i porzucenie koszyka, dlatego tak ważne jest budowanie pozytywnych doświadczeń użytkowników.
Większa lojalność klientów
Dobry UX wzmacnia lojalność wobec marki. Decydującym czynnikiem jest tutaj poziom komfortu – jeśli interakcje z cyfrowym produktem są pozytywne, marka ma większe szanse na pozostanie w pamięci.
Poprawa rankingów SEO
UX wpływa na SEO a SEO na UX. Odpowiednio dobrane słowa kluczowe naprowadzają użytkowników na daną stronę, ale to dobrze zaprojektowany UX sprawia, że chcą na niej pozostać i dokonać konwersji, dlatego oba te obszary muszą ze sobą funkcjonować.
User Experience od dawna był jednym z czynników rankingowych Google, ale w tym roku jest priorytetem w sposobie oceniania wartości witryn. Do wskaźników wygody korzystania ze strony (Core Web Vitals) należy między innymi Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) oraz Cumulative Layout Shift (CLS). Podsumowując – skuteczny projekt UX to wsparcie działań SEO i wyższe pozycje w wyszukiwarkach.
Zwiększenie skuteczności kampanii PPC
Pozytywne doświadczenia użytkownika są jednym z najważniejszych czynników wpływających na udaną kampanię PPC. Wysoki współczynnik klikalności reklam Google Ads to nie wszystko – tylko odpowiednio zoptymalizowana, dopasowana do celu reklamowego oraz potrzeb użytkowników strona docelowa związana z kampanią, może zatrzymać użytkownika na stronie, co często bezpośrednio przekłada się na pozyskanie go jako klienta.
Chcesz, żeby Twój sklep sprzedawał, blog miał rzeszę czytelników, a skrzynka mailowa była pełna zapytań o ofertę? Zadbaj o UX
Wpływ na końcowy wynik sprzedażowy mają nie tylko wysokie pozycje w rankingach Google, wartościowe treści i atrakcyjne ceny usług lub produktów. Bez intuicyjnego w obsłudze sklepu internetowego czy przyjemnej w odbiorze strony z odpowiednio rozmieszczonymi informacjami, które przeprowadzą każdego potencjalnego klienta prosto do konwersji, nie odniesiesz sukcesu na większą skalę.
Projektując stronę internetową, pamiętaj – nie tworzysz jej dla siebie, tylko dla swoich odbiorców. Pomyśl, czy z perspektywy użytkownika wszystko działa na niej jak należy? Czy odwiedzający Twoją stronę chętnie do niej wracają? Poznaj swoich użytkowników i ich potrzeby, przeprowadź odpowiednie testy użyteczności oraz badania rynku i zadbaj o dobre wrażenia użytkownika na swojej stronie internetowej.