Pozycjonowanie stron internetowych to proces złożony i wymagający nieustannego poszerzania wiedzy, śledzenia zmian algorytmów Google oraz wypracowania odpowiedniej strategii. Ilu pozycjonerów – tyle pomysłów na to, w jaki sposób wywindować witrynę jak najwyżej w TOP 10. Jednym z najważniejszych aspektów dobrego SEO jest link building. Czym jest ten proces i dlaczego warto mu się przyjrzeć?
Link building – co to jest i jakie są rodzaje linków?
Link building to proces polegający na świadomym pozyskiwaniu linków z innych stron do witryny. Takie działanie umożliwia jej znalezienie się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Proces ten powinien być jak najbardziej naturalny, dlatego warto naśladować naturalne linkowanie – pamiętać o dywersyfikacji linków, zachowywać odpowiednią proporcję między różnymi typami, zwracać uwagę na tempo ich przyrostu. Warto przy tym od razu wyjaśnić, co to jest link. To hiperłącze, odnośnik umieszczony w dokumencie elektronicznym, którego kliknięcie powoduje przekierowanie na inny adres www w obrębie tej samej witryny lub na innej stronie. Linki można podzielić ze względu na miejsce (wewnętrzne i zewnętrzne) lub formę ich umieszczenia (grafika lub tekst).
Rodzaje linków tekstowych:
- exact match, gdzie występuje słowo kluczowe, np. opieka nad stronami,
- partial match (mieszany) składający się ze słowa kluczowego i słów dodatkowych, np. opieka nad stronami firmowymi w Poznaniu,
- link w postaci adresu URL, np. https://www.internet-plus.pl/oferta/opis-uslug/,
- link w postaci marki, np. Internet Plus,
- link generyczny (zero match), np. Czytaj więcej!
Istnieje też podział na linki:
- dofollow, które wpływają bezpośrednio na pozycję strony w wynikach wyszukiwania,
- nofollow – powszechnie traktowane, jako te, które nie mają takiej mocy jak dofollow, jednak wpływają na zróżnicowanie profilu linków, a dzięki temu na zwiększenie zaufania do witryny.
Działania w ramach link buildingu obejmują tylko linki zewnętrzne.
Jak zdobywać wartościowe linki do strony?
Kiedy już wiemy, jakie mamy rodzaje linków i jak one wyglądają, pojawia się pytanie: jak przebiega zdobywanie linków? Istnieją dwa sposoby: naturalny oraz sztuczny. W pierwszym wypadku to użytkownik – sam i bez naszej ingerencji wkleja link na stronie. Najczęściej ma to formę udostępnienia treści, które uzna za wartościowe, np. polecenie produktu lub usługi, z których jest zadowolony. Pozyskanie nienaturalne (sztuczne) wymaga ingerencji w postaci dodania np. artykułu sponsorowanego lub samodzielnego stworzenia wpisu na forum odnoszącego się do konkretnego produktu/usługi – tego, co chcemy promować.
Dlaczego link building i SEO są nierozłączne?
Algorytmy Google doskonale potrafią rozpoznać, które strony są wartościowe. Najlepiej traktują te z dużą liczbą linków, budzących ich zaufanie. Niestety – nie istnieje jedna definicja tego, czym te wartościowe linki są – o ich postrzeganiu decyduje wiele czynników, np. nasze doświadczenie w pozycjonowaniu, subiektywna ocena, informacje pochodzące z narzędzi SEO. Wybierając je, warto zwrócić uwagę m.in. na tematyczność strony, miejsce podlinkowania, refering domains, czyli domeny odsyłające, widoczność w Google, estetykę strony, stopień trudności pozyskania linku przez konkurencję.
Jak praktykować naturalny link building?
Jeśli liczyliście na jeden, wyjątkowy przepis, to – niestety – musimy Was rozczarować, bo idealna metoda na naturalność sztucznych działań nie istnieje. Do sprawdzonych i dobrych praktyk należy:
- publikacja artykułów eksperckich na stronach o podobnej tematyce;
- publikacja treści na forach internetowych, czyli tzw. marketing szeptany. Należy przy tym jednak uważać, aby publikowane treści nie przybierały formy nachalnej reklamy, a w miarę naturalnie wpasowały się w wymianę informacji, dodatkowo – by angażowały uczestników i pomagały im w podejmowaniu decyzji. Warto szukać forów, gdzie nad publikacją treści czuwa moderator, bo to one mają największą wartość dla botów Google;
- komentarze odnoszące się do istniejących wpisów blogowych na danej stronie – są bardziej wartościowe, jeśli widać po nich, że zapoznaliśmy się z tekstem i wiemy, o czym piszemy;
- wizytówki NAP – czyli wpisy w zewnętrznych bazach stron, zawierające dane kontaktowe do firm. Tego typu wpisy pomagają poprawić pozycjonowanie w wynikach lokalnych. Przykładowym serwisem, gdzie możesz utworzyć wizytówkę NAP jest http://panoramafirm.pl;
- katalogi, czyli bazy firm z podziałem na branże lub lokalizację;
- profile w serwisach takich jak WordPress.
Do pozyskiwania mocnych linków SEO warto wykorzystać dostępne w sieci narzędzia, takie jak Ahrefs, Majestic, Semrush czy SurferSEO.