,

Evergreen content – czym jest i dlaczego warto go tworzyć?

Evergreen content – czym jest i dlaczego warto go tworzyć?

Dziś poruszymy kolejne zagadnienie z zakresu marketingu treści i odpowiemy na pytanie o to, czym jest evergreen content? Najprościej mówiąc, są to treści zawsze aktualne, takie, do których użytkownicy chętnie powracają, a które – dzięki uniwersalnemu przekazowi – zawsze mają dla nich wartość. Wiecznie zielony content dostarcza czytelnikowi wyczerpujących informacji na dany temat. Stworzenie go to świetny sposób na mocne wypozycjonowanie strony w rankingach Google. Jednak nie tylko – rzetelnie, dobrze napisany artykuł gwarantuje uznanie w oczach internautów, pomaga budować pozycję marki i jest szansą na pozyskanie nowych klientów.

Evergreen content – zwany jest też wiecznie zielonymi lub wiecznie żywymi treściami. Tym mianem określamy takie zasoby internetu, które charakteryzują się dla użytkowników uniwersalnością i są aktualne nawet po wielu miesiącach od ich opublikowania.

Jakie treści zaliczamy do wiecznie zielonego contentu?

Jeżeli zastanawiasz się nad stworzeniem takiego wiecznie aktualnego tekstu, musisz wiedzieć, jaki charakter powinien on przybrać. Do przykładów nieśmiertelnej treści możemy zaliczyć:

  • poradniki, np. kulinarne, ale też praktyczne wskazówki, jak napisać dobry tekst blogowy,
  • instrukcje – konkretny model urządzenia zawsze musi być obsługiwany w ten sam sposób, aby działał poprawnie,
  • recenzje produktów – zwłaszcza te, w których będzie dużo konkretnych informacji o danym produkcie,
  • porównania – podobnie jak wyżej – powinny wskazywać na stałe, niezmienne cechy danego produktu,
  • słowniki,
  • FAQ,
  • case study.

A teraz sprawdź, jakie treści szybko się dezaktualizują:

  • artykuły przedstawiające newsy,
  • zestawienia trendów – tutaj aktualna treść jest zależna od sezonu,
  • reportaże – ta forma dotyczy konkretnych wydarzeń dziejących się w określonym czasie,
  • felietony – nawiązują do aktualnych wydarzeń,
  • pozostałe treści nawiązujące do nowinek.

Napis Evergreen content

Jakie jeszcze kryteria decydują o tym, co jest treścią evergreen, a co nie?

Na to, czy tekst będzie zawsze aktualny, wpływ mają także sami użytkownicy internetu. To, czego szukają najczęściej, co cieszy się ich zainteresowaniem nie tylko wiosną czy jesienią, ale przez cały rok, tematy wyszukiwane od miesięcy lub lat, a nie od tygodnia czy kilku dni wskazują na wysoką wartość treści. Jeśli masz wątpliwości, czy dany temat nadaje się na evergreen content – skorzystaj z odpowiednich narzędzi, np. Google Trends. To pomoże Ci określić, jak zmieniała się na przestrzeni czasu popularność tematu, którym chcesz się zająć.

Po co w ogóle tworzyć zielone treści?

Nieraz już pisaliśmy o tym, że dobry blog to taki, który żyje, więc znajdujące się na nim treści powinny być aktualne, nawiązywać do tego, co zawsze jest na czasie. Evergreen content doskonale wpisuje się w te kryteria. To on buduje Twoją pozycję eksperta i pomaga przyciągnąć nowych klientów. Niezależnie od tego, kiedy użytkownicy trafią na taki artykuł – zawsze skorzystają z zawartych w nim porad.

Evergreen content ma znaczenie dla botów Google. Sztuczna inteligencja świetnie radzi sobie z rozpoznawaniem wartościowych treści. Dlatego też warto zadbać o to, żeby serwowane użytkownikom porady czy recenzje były naprawdę dobrze dopracowane.

Zielone liście i Plusjusz

Jak się zabrać do pisania treści evergreen?

Wiesz już, czym są zielone treści, teraz więc czas odpowiedzieć sobie na pytanie o to, jak je tworzyć. Przede wszystkim zacznij od kompleksowego researchu. W końcu chcesz stworzyć artykuł pełen niezbędnych informacji, który będzie dla czytelnika źródłem fachowej wiedzy. Nie zakładaj z góry limitu znaków, zarezerwuj czas na jego napisanie – może się bowiem okazać, że tekst będzie naprawdę obszerny i czasochłonny.

Zadbaj o odpowiednie nasycenie frazami SEO. Tylko dobór właściwych słów kluczowych umożliwia użytkownikom znalezienie tekstu w sieci. Nie zapominaj, że pozycjonowanie to złożony proces, dlatego też warto wspierać się w nim odpowiednimi narzędziami, takimi jak Google Keyword Planner, Google Suggest czy raport wyszukiwanych haseł Google Ads.

Wejdź w rolę czytelnika i sprawdź, czy tekst jest dla niego przyjazny. Podziel go na krótkie akapity po około 500-700 znaków ze spacjami, stosuj pogrubienia, wypunktowania, śródtytuły, jak również linkowanie wewnętrzne (do różnych sekcji w obrębie Twojej witryny), które poprawia współczynnik User Experience (UX). Zastanów się nad tym, czy użyty w nim język nie jest zbyt specjalistyczny, jeśli artykuł ma trafić do laików, albo czy nie jest napisany zbyt potocznym językiem, kiedy kierujesz go do specjalistów w danej branży. Postaraj się odpowiedzieć w nim na wszystkie pytania, jakie mogą mieć Twoi czytelnicy.

Green - napis

Bądź zawsze na czasie, czyli pamiętaj o aktualizacjach

Nie zmarnuj potencjału, jaki drzemie w evergreen content poprzez pozostawienie go samemu sobie przez bliżej nieokreślony czas. To prawda, że wiecznie zielone treści długo są samowystarczalne, jednak ich odświeżanie raz na kilka miesięcy sprawi, że zyskają zarówno w oczach czytelnika, jak i robotów indeksujących. Sprawdź zatem, czy stworzony pół roku temu tekst nie wymaga uzupełnienia, poszerzenia o kilka akapitów, a może zmiany śródtytułów. Odświeżenie informacji to zawsze dobra opcja.

Graj w zielone, a będziesz widoczny!

Evergreen content to treści, nad którymi z pewnością warto się pochylić oraz poświecić im czas, zwłaszcza jeśli aspirujemy do tego, aby nasza marka nie zniknęła ze świadomości konsumentów po kilku miesiącach. Z drugiej strony – nie należy zapominać o tym, co ożywia stronę i sprawia, że jest bardziej atrakcyjna dla czytelnika. Grunt to znaleźć balans pomiędzy tymi dwoma czynnikami.