Nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach ludzie są przesyceni informacjami. W każdym medium (również społecznościowym) pojawia się wiele treści, które nie angażują użytkowników. W efekcie spada aktywność pod wpisami – a wraz z nią zasięgi. Aby uniknąć takiej sytuacji, niezwykle istotne jest opracowanie przemyślanej strategii komunikacji.
Tworzenie treści powinno odbywać się po udzieleniu sobie odpowiedzi na trzy główne pytania
1. Po co piszemy?
Powodów, dla których zamieszczamy treści w mediach społecznościowych, może być wiele. Zaczynając od celów wizerunkowych, przez informacyjne, rozrywkowe, hobbystyczne, kończąc na sprzedażowych. Oczywiście można je łączyć, jednak należy pamiętać o umiarze. Mieszając ze sobą zbyt wiele celów, otrzymamy jedynie tematyczny chaos. Przez to nasze treści będą niespójne i nieatrakcyjne dla odbiorców – a co za tym idzie – pomijane.
Ważnym aspektem jest również unikanie pisania dla “samego pisania”. Lepiej jest dodawać treści rzadziej, ale za to przemyślane i dopracowane. Takie treści są uznawane za wartościowe i częściej doceniane przez odbiorców. Warto też korzystać z narzędzi, które pozwalają badać opinię publiczną.
2. Dla kogo piszemy?
Odpowiedź na to pytanie jest kluczowa. Każdy powinien znać grupę docelową, jej potrzeby, a także wartości, którymi się kieruje. W końcu to do danej społeczności, a nie do wszystkich użytkowników internetu kieruje się przekaz.
Poznanie grupy docelowej umożliwi dopasowanie języka oraz kanału komunikacji. Inne grupy znajdziemy na Facebooku, inne na Instagramie, a jeszcze inne na LinkedInie czy TikToku (co pokazuje ciekawa tabela zamieszczona poniżej). Podobnie jest z językiem. Inaczej będziemy zwracać się do młodzieży, inaczej do osób starszych, a jeszcze inaczej do firm. Dodatkowo warto pamiętać, że nawet w ramach samego medium trudno mówić o grupie homogenicznej. To aspekt, który warto regularnie analizować i aktualizować.
3. W jakiej formie powinniśmy te treści przedstawić?
Wybór formatów postów łączy się z określonym celem, grupą docelową, wybranym medium oraz z aktualnymi trendami, za którymi warto podążać.
Niemal pewne jest, że długie treści zostaną przeczytane wyłącznie przez wąskie grono użytkowników, zwykle o charakterze mocno elitarnym. Dlatego często lepiej jest postawić na krótsze posty, które będą jednocześnie bardziej czytelne, proste w odbiorze i przyjemne dla oka. W tym celu posłużyć mogą takie formaty jak:
Infografiki
Szybko można stworzyć je np. w programie Canva. Znajduje się tam mnóstwo szablonów, które łatwo modyfikować i dostosowywać pod swój profil.
Wideo
Aktualnie królują Insta Reels i filmiki na TikTokach. Często osiągają one poziom viralowy, przez co obejrzeć można je również na innych kanałach, takich jak Facebook, a nawet LinkedIn.
Karuzele
Ten format w szczególności będzie atrakcyjny, gdy celem jest zaprezentowanie nowej oferty (lub wyprzedażowej) na stronie internetowej. Dzięki karuzeli jesteśmy w stanie pokazać więcej w jednym poście.
Po szczegółowych odpowiedziach na powyższe pytania możemy dopiero mówić o przemyślanej strategii komunikacji, która faktycznie jest w stanie pomóc wyróżnić się i pokazać w mediach społecznościowych.
Podsumowanie: jak i do kogo pisać?
Przede wszystkim warto znać cel, jaki chcemy osiągnąć. Musimy poznać naszych odbiorców – im więcej szczegółów, tym łatwiej będzie nam się komunikować. Należy korzystać z atrakcyjnych formatów postów i podążać za aktualnymi trendami. Tworzenie treści to również nieustanna analiza danych (obserwacja statystyk, korzystanie z narzędzi analitycznych, badania ilościowe i jakościowe), bycie na bieżąco (z rynkiem, ale też opinią publiczną i społeczną) i pamiętanie o konsekwencji prowadzonych działań. Najważniejsi – o czym przekonuje nas też Google wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów wyszukiwarki – są ludzie i ich opinia na temat trafności konsumowanych treści.