Czym kierować się, wybierając kanały social media dla firmy?

Czym kierować się, wybierając kanały social media dla firmy?

Jeszcze 20 lat temu firmy miały ograniczone możliwości dotarcia do klientów. W dobie internetu i social mediów to, co miało jedynie lokalny zasięg, wykracza poza granice miast oraz województw, a liczba potencjalnych kupujących czy usługobiorców przekracza setki, a nawet tysiące. Jest jednak jeden warunek: zdobycie zainteresowania konsumentów i przyciągnięcie uwagi grupy docelowej. Niestety – nie zawsze korzysta ona ze wszystkich kanałów społecznościowych. Właśnie dlatego warto poznać ogólną charakterystykę popularnych platform komunikacyjnych, aby dowiedzieć się, których portali używają przyszli odbiorcy Twoich treści. Jednak jeśli chcesz skutecznie wprowadzić swoją markę do social mediów, najpierw zorientuj się, kim jest Twój klient.

Czy masz określoną grupę docelową?

Wiele firm ma poprawne, w ich mniemaniu, wyobrażenie o tym, dla kogo tworzy swoje produkty, jednak po dokładnej analizie okazuje się, że nie pokrywa się ono z rzeczywistością. Przykład? Przedstawiciele pewnego przedsiębiorstwa dystrybuującego kawę myśleli, że wyroby ich marki kupują ludzie w wieku 30-40 lat, raczej zamożni. Tymczasem okazało się, że wśród konsumentów królują kobiety 65+. Całą komunikację należało zatem zmienić i dostosować do tej grupy odbiorców.

Jeśli chcesz zacząć korzystać z możliwości, jakie dają social media, wyobraź sobie osobę, której pragniesz opowiadać o swoim produkcie. Aby to zrobić, wykorzystaj Google Analytics do uzyskania podstawowych informacji o osobach odwiedzających Twoją witrynę, takich jak wiek, płeć czy miejsce zamieszkania. Następnie adresuj do niej akcje marketingowe lub interakcje w wybranych mediach. O grupach docelowych dowiesz się więcej z tego artykułu.

Do stworzenia persony, czyli modelowego klienta, możesz skorzystać z dostępnych, darmowych narzędzi, takich jak generatory.

Stworzyłeś klienta idealnego i co dalej? Wybór kanału social media

Wiesz już, kim może być Twój wymarzony klient: ile zarabia, co lubi, ile ma lat, o czym marzy, a czego mu w życiu brakuje. Teraz trzeba pomyśleć nad tym, z których portali społecznościowych korzysta. Nie musisz rejestrować się na każdej platformie. Warto zdecydować się na te, które przyniosą Ci realne korzyści. Obecnie za najpopularniejsze kanały mediów społecznościowych uznaje się Facebooka, Instagrama, YouTube’a, TikToka i Twittera. Dobrze też zacząć od sprawdzenia, gdzie udziela się Twoja konkurencja.

Rozwój social mediów jest niezwykle dynamiczny, dlatego śledzenie aktualnych trendów oraz statystyk z używanych kanałów jest tak istotne dla prowadzenia kampanii w SM.

Najświeższym przykładem może być TikTok, który na samym początku traktowany był jako medium dla nastolatków, a obecnie korzystają z niego również osoby dorosłe – także twórcy contentu, którzy często zaczynają właśnie od biernego obserwowania. Tutaj również rośnie zarówno potencjał reklamowy, jak i sprzyjający budowaniu wizerunku marki.

Instagram to miejsce, w którym najlepiej odnajdują się firmy z branż, stawiających na efektowny wizerunek. Odpowiednio prowadzony profil oraz zintegrowanie z innymi kanałami od Meta (np. Facebookiem), umożliwia łatwe udostępnianie treści i angażowanie osób, które lubią… oglądać ładne rzeczy. To idealny kanał dla branży beauty, sklepów meblowych, architektów wnętrz, usług fryzjerskich, groomerów, organizatorów wesel, szefów kuchni, baristów, biur podróży, ale nie tylko – wspaniale radzą sobie także inne firmy. Kluczem jest tu estetyka i pomysł na spójne wizualnie posty.

Facebook nadal góruje pod kątem liczby aktywnych użytkowników, jednak warto zaznaczyć, że młodzież odchodzi od tego kanału. Tutaj znajdziesz więcej millenialsów i zetek niż aktywnych nastolatków. Pamiętaj o tym szczególnie wtedy, gdy planujesz zainwestować w płatne kampanie, a trzeba przyznać, że możliwości reklamowania, jakie dają produkty ze stajni Meta, są naprawdę duże. Dodatkowo same posty na Facebooku mogą przybierać niemal dowolną formę: opublikujesz tu tekst, grafikę, a nawet filmik promocyjny.

LinkedIn to z założenia portal poważny, adresowany do specjalistów różnych dziedzin. Nie ma tam zbyt wiele miejsca na śmieszne filmiki czy rozdawanie kodów rabatowych do Twojego sklepu z ubraniami dla zwierzaków. Tam opublikujesz artykuł ekspercki na temat nowej technologii stosowanej w Twoim przedsiębiorstwie lub wykreujesz tzw. markę osobistą, bazując na pozycji eksperta w danej dziedzinie.

Laptop, szklanka, wazon.


Interakcja z Klientami – na czym się skupić, czego unikać i dlaczego to w ogóle jest ważne?

Social media służą przede wszystkim do komunikacji i tworzenia społeczności. Aktywność użytkowników pod Twoimi postami zwiększa zasięg organiczny treści, a tym samym widoczność marki dla innych osób korzystających z danego kanału. Możliwość wejścia w interakcję z użytkownikami ma wiele zalet: zyskujesz cenne informacje na temat opublikowanego contentu, mocnych i słabych stron swojej oferty, a także możesz dowiedzieć się czegoś na temat potrzeb potencjalnych lub aktualnych klientów. Zrezygnuj z odpowiadania na komentarze zgodnie ze skryptem. Takie same wiadomości pod każdym wpisem mogą zostać uznane za brak szacunku do osoby, która podzieliła się swoją opinią.

Jeśli dopiero startujesz ze swoim biznesem, a strona internetowa nie przynosi zbyt wielu przydatnych informacji o klientach, które zebrałby dla Ciebie Google Analytics, postaw na pozycjonowanie dla zwiększenia widoczności witryny.