Rok 2022 przyniósł wiele zmian w marketingu internetowym, w tym również w social mediach. Wojna w Ukrainie, wzrastająca inflacja czy zmiany w zakresie oznaczania przekazów reklamowych u twórców mocno odbiły się na tym, jak wyglądają i wyglądać będą w przyszłości media społecznościowe. Co nas czeka w takim razie w roku 2023?
Nowe funkcje: Facebook
W 2023 roku powitamy kilka nowych funkcji na mediach społecznościowych. Nowe narzędzia pojawią się na platformach Facebook, Instagram, ale też i LinkedIn.
Facebook stawia na ulepszanie API Video Insights. Uzupełni go o statystyki z rolek:
- średni czas wyświetlania filmu,
- liczbę odtworzeń,
- łączny czas odtworzeń w minutach.
Dodatkowo pojawią się też takie statystyki jak zasięg, udostępnienia, komentarze czy reakcje.
Nowe funkcje: Instagram
Na Instagramie będziemy mogli skorzystać z funkcji Notes. Są to krótkie opisy przy naszych profilach, które można skojarzyć ze statusem z dawnego Gadu-Gadu. Serwis opisuje to w ten sposób: „Powiedzcie wszystkim, co siedzi wam w głowie. Podziel się przemyśleniami z Notes i zobacz, co robią Twoi znajomi!”.
Pojawi się też funkcjonalność inspirowana aplikacją BeReal, czyli wrzucanie do Stories zdjęć z widoczną godziną jednocześnie z przedniej i tylnej kamery bez opcji dodawania filtrów. Opcja będzie dostępna tylko dla osób, które same opublikują taką relację.
A oprócz tego:
- osoby, które na stałe współpracują ze sobą, będą miały możliwość tworzenia profili grupowych,
- Instagram umożliwi znajomym wymieniać między sobą kolekcje zapisanych postów,
- do naklejki Twoja kolej zostanie dodana opcja nominacji — oznaczenia znajomego, którego chcemy zachęcić do opublikowania swojej relacji.
Narzędzia są na razie w fazie testów, a na Notes muszą jeszcze poczekać użytkownicy z Wielkiej Brytanii, Japonii i krajów Unii Europejskiej.
Nowe funkcje: LinkedIn
Pod koniec roku 2022 na LinkedIn pojawiła się wyczekiwana przez użytkowników opcja planowania postów. Dzięki temu będzie można zautomatyzować swoje wpisy bez korzystania z aplikacji zewnętrznych. Planowanie będzie możliwe do maksymalnie trzech miesięcy wprzód.
Dodatkowo LinkedIn swoim użytkownikom umożliwia teraz:
- ulepszenia biuletynów poprzez dodanie w artykułach tytułów, opisów i tagów,
- wyszukiwanie produktów wraz z zastosowaniem filtrów,
- aktualizację pulpitu analizy konkurencji, który zostanie uzupełniony o informacje o wzroście liczby obserwujących czy ostatnio publikowane posty u innych firm z branży.
Funkcje aktualnie są stopniowo wprowadzane u wszystkich użytkowników, zatem warto uzbroić się w cierpliwość.
Trendy w mediach społecznościowych na rok 2023
W raporcie TikToka wymieniono trzy główne trendy, które pomogą reklamodawcom uzyskać najlepsze wyniki. Są to kolejno:
- actionable entertainment
To inaczej treści tworzone z myślą o aktywizowaniu odbiorców. W roku 2023 warto skupić się na uzyskaniu szczerej opinii na temat produktu niż jego sprzedawaniu. - self-care
Aż 50% użytkowników TikToka uważa, że aplikacja poprawia im humor. Oznacza to większy nacisk na zapewnienie odbiorcom produktów i treści, których zadaniem będzie „podniesienie na duchu” ich odbiorców. - hashtagi
Jednym z ważniejszych filarów działalności na platformie będzie opieranie się na społecznościach związanych z konkretnymi hashtagami, takimi jak #TechTok #CleanTok czy #TiredMom. Nawet 38% użytkowników uważa, że reklamy uczą ich czegoś nowego, a 40% wiąże się jako społeczność konkretnych twórców.
Instagram w swoim raporcie skupia się na pokoleniu Z, które staje się coraz bardziej aktywne w social mediach. Wyodrębniono pięć fundamentalnych trendów, mających największe znaczenie w roku 2023:
- klimat i piękno,
- recykling, ponowne użycie i rekonstrukcja,
- świadomość finansowa,
- metaverse,
- podjęcie działania.
Kluczową informacją z perspektywy marketingu będą działania pokolenia Z — chętniej wydającego pieniądze na wspieranie słusznych spraw. Aż dwie trzecie kupujących z tej grupy planuje także zakup kosmetyków chroniących przed ekstremalnymi warunkami pogodowymi.
Wraz ze zmianami na świecie zmieniają też się trendy i działania podejmowane w przestrzeni social media. Jeśli skupisz się na działalności, jednocześnie obserwując swoją społeczność, to z łatwością odnajdziesz się w nowej rzeczywistości.