Przedsiębiorcy decydują się na pozycjonowanie stron swoich firm po to, by zwiększyć sprzedaż, liczbę zapytań ofertowych i kontaktów w sprawie zleceń. Zwykle liczą na to, że efekty widoczne będą natychmiast. Jest to jednak złożony i długotrwały proces, który przyrównać możemy do prowadzenia ogródka. Wiele czynników wpływa na to, jak szybko zaczną kiełkować pierwsze rośliny – niezbędna jest cierpliwość, systematyczność oraz przemyślana strategia. Dlaczego jednak na rezultaty należy czekać od kilku do kilkunastu miesięcy? Od czego to zależy i jak możemy to przyspieszyć?
Osiągnięcie wysokiej, a przy tym stabilnej pozycji w wynikach wyszukiwania Google to powolny proces, na który składa się wiele zmiennych – tych, na które mamy wpływ, ale też takich niezależnych od naszych działań. Najważniejsze jest to, by po 3 miesiącach nie rezygnować z podejmowanych czynności z powodu braku widocznych rezultatów – to ziarenko powoli kiełkuje i fakt, że pęd nie przebił się jeszcze przez glebę, nie znaczy, że roślina się nie rozwija. Przedstawiamy 11 czynników wpływających na to, jak długo może trwać proces pozycjonowania i dlaczego warto uzbroić się w cierpliwość (oraz zaufanie do specjalisty SEO).
1. Stan wyjściowy
Pierwszym czynnikiem, który decyduje o czasie oczekiwania na efekty, jest obecna widoczność strony czy sklepu internetowego. Bardzo słabe pozycje oznaczają, że należy włożyć dużo pracy, a następnie cierpliwie czekać na efekty – jednocześnie stale monitorując postępy. O wiele łatwiej i szybciej przebiega pozycjonowanie strony, która już w momencie uruchomienia działań miała stabilną pozycję.
2. Wiek i historia domeny
To jeden z tych czynników, na które nie mamy wpływu tu i teraz. Strona może mieć na przykład mało chlubną historię pełną kar od Google za spamowanie czy kopiowanie treści. Taka witryna wymaga wdrożenia wielu działań mających na celu uporządkowanie jej zawartości, natomiast nawet to nie zmieni faktu, że na efekty pracy trzeba po prostu dłużej poczekać. Dzieje się tak dlatego, że Google w pewnym sensie pamięta przewinienia i chowa urazę – raz nałożony filtr może przez lata ciągnąć się za domeną.
Jeśli strona ma pozytywną albo neutralną przeszłość, a do tego obecna jest w internecie od wielu lat (w tym dysponuje bazą linków zewnętrznych) możemy liczyć na wyraźnie widoczne efekty już po pierwszych działaniach. Natomiast jeżeli dopiero uruchomiliśmy stronę na nowej domenie (na której nigdy wcześniej nie było żadnej zawartości), to musimy uzbroić się w cierpliwość. Dużo czasu zajmuje samo zaindeksowanie witryny, przez co proces pozycjonowania przebiega wolniej. Pewnym wyjściem jest odkupienie domeny, na której wcześniej widniała inna strona, ale wiąże się to z ryzykiem negatywnej przeszłości – jeśli przejmiemy od kogoś domenę z karami od Google na koncie, możemy na wyniki pozycjonowania czekać jeszcze dłużej niż w przypadku zupełnie świeżego adresu WWW.
3. Budżet
Od tego, jaki mamy budżet na działania z zakresu SEO, zależy intensywność pracy specjalistów. Opłaty związane są nie tylko z obsługą w agencji, ale też np. publikacją artykułów sponsorowanych w portalach branżowych. Duży budżet przekłada się na większy limit znaków, a to oznacza, że zespół copywriterów przygotuje dla Twojej strony więcej wartościowych, zoptymalizowanych tekstów. Oprócz tego zainwestować możesz w prowadzenie bloga, dodawanie nowych podstron, ale też prowadzenie działań w mediach społecznościowych czy kampanię Google Ads – to wszystko wpływa na efekty oraz czas, w jakim się pojawiają. W przypadku ograniczonego budżetu należy jednak nastawić się na dłuższy okres, po którym nastąpi poprawa widoczności witryny.
4. Natężenie działań specjalistów
Zakres czynności wykonywanych w agencji SEO związany jest bezpośrednio z budżetem. To szansa na stworzenie bogatej bazy linków, potężnego contentu, zaawansowanej struktury strony oraz wielu innych działań. To także regularne audyty i trzymanie ręki na pulsie – rozbudowywanie tekstów w zależności od potrzeb, różnego rodzaju modyfikacje, aktualizacje czy intensywne promowanie strony w Google Ads. Należy jednak pamiętać, że nie wystarczy podejmować obojętnie jakie działania – liczy się przede wszystkim ich jakość. Dlatego też tak istotne jest opracowanie długoterminowej strategii, która następnie będzie konsekwentnie realizowana przez doświadczonych specjalistów.
5. Doświadczenie zespołu
Decydując się na działania mające na celu zwiększenie widoczności strony w sieci, warto podjąć współpracę z zespołem doświadczonych specjalistów od pozycjonowania oraz tworzenia treści. Dobry pozycjoner opracuje strategię działań, uwzględniając potencjalne zmiany algorytmu, kroki podejmowane przez konkurencję, ale też zachowania użytkowników. Dobry copywriter natomiast stworzy wartościowe, oryginalne treści zoptymalizowane pod kątem SEO – nasycone frazami kluczowymi, zawierające linkowanie wewnętrzne i nie tylko. Warto zatem współpracować z agencją o ugruntowanej pozycji na rynku.
6. Zasięg działalności i pozycjonowania
Zasadniczo łatwiej jest wypozycjonować stronę, która ma stosunkowo niewielką konkurencję – dotyczy to zarówno lokalnego rynku, jak i niszowego charakteru działalności. Pozycjonowanie ogólnopolskie, na ogólne frazy w popularnych branżach, może ciągnąć się latami, natomiast w przypadku firm o zasięgu regionalnym albo działających w wąskiej niszy, możemy spodziewać się efektów już po pierwszych miesiącach. Dzieje się tak, ponieważ pracujemy z mało konkurencyjnymi frazami kluczowymi.
7. Przemyślana lista fraz kluczowych
Nie chodzi o to, by cieszyć się najlepszymi wynikami dla fraz o zerowej wyszukiwalności. Kluczowe jest to, by dobrać frazy o stosunkowo małej konkurencyjności, ale sporej liczbie zapytań wpisywanych przez użytkowników. Dobrze dopasowane wyrażenia mogą skrócić czas oczekiwania na efekty pozycjonowania.
8. Konkurencja w wynikach wyszukiwania
Warto zaznaczyć, że konkurencją w internecie nie zawsze jest konkurencja na rynku. Z tego względu warto przemyśleć, na jakie frazy kluczowe chcemy się pozycjonować i czy chcemy pod tym względem rywalizować z gigantami. Dobrze jest też obserwować co jakiś czas, jakie działania podejmuje bezpośredni konkurent, by nie pozwolić mu wyprzedzić naszej strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli na przykład zaczął prowadzić bloga, również powinieneś rozważyć publikowanie wartościowych artykułów. Skuteczne pozycjonowanie Twoich rywali może opóźnić widoczność efektów czynności prowadzonych w obrębie Twojej witryny.
9. Zmiany w algorytmach Google
Nie mamy wpływu na nagłe i nieoficjalne aktualizacje algorytmów Google, które mogą doprowadzić do spadków wypracowanych wcześniej pozycji. Nie ma też sposobu na zapobieganie skutkom takich wydarzeń. Mała zmiana w tym, jak Google ocenia zawartość stron, może realnie opóźnić widoczność efektów pozycjonowania i warto o tym pamiętać.
10. Działania on-site
Choć nie możemy wpływać na aktualizacje algorytmów Google, możemy dostosowywać się do ich wymogów poprzez działania on-site. To między innymi optymalizacja wszystkich tekstów w obrębie witryny, nasycenie ich frazami kluczowymi, dbałość o unikalność treści i poprawność językową, jak również dokonanie niezbędnych zmian w kodzie strony. Bardzo ważne jest, by ufać specjalistom i wdrażać zalecenia z przeprowadzanych audytów SEO – bardzo często to właśnie brak akceptacji proponowanych działań wydłuża oczekiwanie na efekty albo uniemożliwia poprawę pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.
11. Działania off-site
Intensywne działania powinny dotyczyć nie tylko samej strony, ale też sprowadzać na nią ruch z zewnątrz. To przede wszystkim stworzenie bazy linków i stron zapleczowych, ale też prowadzenie firmowych profili w mediach społecznościowych. Brak jakichkolwiek działań z zakresu off-site również może spowolnić proces pozycjonowania, a dzięki przemyślanym, systematycznym czynnościom możemy efekty zaobserwować nieco szybciej.
Efekty pozycjonowania strony, czyli co dokładnie?
Pod żadnym pozorem nie należy mylić efektów pozycjonowania z efektem biznesowym – wzrost widoczności strony czy sklepu online w sieci nie równa się wzrostowi sprzedaży. Nawet najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania nie zagwarantują zwiększenia liczby zamówień czy zleceń na usługi. Rezultaty pozycjonowania to przede wszystkim poprawa widoczności strony na określone frazy kluczowe. Nie należy sugerować się tym, że po kilku miesiącach intensywnych działań witryna nie trafiła do TOP10 – ze względu na wiele czynników może to być po prostu niemożliwe. Oczekując natychmiastowego zwiększenia ruchu na stronie, warto zainwestować w kampanię Google Ads, jednak wiąże się to z koniecznością powiększenia budżetu.
Jak długo trwa proces pozycjonowania?
Kiedy zatem możemy spodziewać się pierwszych efektów pozycjonowania strony lub sklepu internetowego? W zależności od wymienionych 11 czynników, rezultatów możemy spodziewać się po co najmniej 3 miesiącach. W określonych przypadkach poprawę wyników widać dopiero po 9 lub 12 miesiącach. Właśnie dlatego warto uzbroić się w cierpliwość, zaufać specjalistom i wdrażać zalecane zmiany. Wyłącznie systematyczne, konsekwentne realizowanie strategii pomoże osiągnąć wysokie, a przy tym stabilne pozycje w wynikach wyszukiwania. Nie należy poddawać się po kilku miesiącach – być może Twoja witryna boryka się z problemami z negatywną historią, istnieje od niedawna, do tej pory pracowano na nieodpowiednich frazach kluczowych albo nie dysponujesz dużym budżetem na intensywne działania.
Warto raz jeszcze podkreślić, jak złożonym i długotrwałym procesem jest pozycjonowanie strony – nawet z ogromnym budżetem oraz planem intensywnych działań można nie osiągnąć efektów natychmiast. Algorytm Google potrzebuje przede wszystkim czasu, by zaufać Twojej witrynie. Zespół specjalistów z zakresu SEO, copywritingu, linkbuildingu, ale też mediów społecznościowych czy kampanii Google Ads w Internet Plus pomoże Ci poprawić pozycje strony w tak krótkim czasie, jak to możliwe.