W świecie mediów społecznościowych warstwa wizualna odgrywa niezwykle istotną rolę. To właśnie grafika jest tym, co przyciąga naszą uwagę jako pierwsze i często właśnie od niej zależy, czy zagłębimy się w treść samego posta. Podobno ludzie zapamiętują aż 80% tego, co widzą, a tylko 20% tego, co czytają. Dlatego tak ważne jest, żeby prowadząc stronę na Facebooku, stworzyć spójną, atrakcyjną szatę graficzną, która zatrzyma odbiorcę na dłużej. Jak przygotować ilustracje, aby wyglądały profesjonalnie, a ponadto dobrze prezentowały Twoją markę? Jakie standardy powinny spełniać? Ten mini poradnik odpowie na Twoje pytania.
Na co zwrócić uwagę tworząc grafiki na Facebooka?
Przede wszystkim zadbaj o dobrą jakość swoich grafik – ilustracje wysokiej jakości mają większy potencjał do wzbudzania zaangażowania odwiedzających Twój fanpage. Nic tak nie odstrasza, jak rozpikselowane obrazy.
Aby ilustracja udostępniana na Facebooku odpowiednio się wczytywała oraz nie straciła na jakości, zapisuj ją w formacie PNG, zwłaszcza jeśli znajduje się na niej tekst lub logo (maksymalny zalecany rozmiar pliku to 30 MB).
Stare przysłowie mówi: “jak cię widzą, tak cię piszą” i śmiało można powiedzieć, że przekłada się to również na świat mediów społecznościowych. Prowadząc fanpage, powinniśmy zwracać uwagę na wiele detali. Warto zadbać o spójną identyfikację wizualną tworząc własne logo czy zdjęcie w tle, a przygotowując obrazy do postów, skupić się na konkretnych fontach, kolorystyce, układach graficznych.
A co z tekstem na zdjęciu? Jeszcze kilka lat temu Facebook zalecał, aby nie przekraczał on 20%, było to szczególnie istotne w grafikach reklamowych. Obecnie takich ograniczeń nie ma, jednak warto pamiętać o tej zasadzie, gdyż ilustracja z taką ilością tekstu będzie bardziej czytelna dla odbiorcy.
Aktualne wymiary zdjęć na Facebooka
Aby Twoje grafiki jak najlepiej spełniały swoje zadanie, powinny być nie tylko interesujące, ale też odpowiednio wyświetlać się na różnych urządzeniach i mieć zalecane wymiary. Facebook lubi co jakiś czas wprowadzać zmiany w swoich rekomendacjach, dlatego warto trzymać rękę na pulsie. Przygotowaliśmy dla Ciebie najnowsze zestawienie wymiarów zdjęć w tym serwisie.
- Zdjęcie profilowe – minimalny wymiar takiego obrazu to 400 × 400 px. Polecam użycie 800 × 800 px, co zapewnia dobrą widoczność samej grafiki w każdej odsłonie oraz zwiększoną widoczność strony na Facebooku. Pamiętaj, że zdjęcie zostanie wykadrowane do koła. Należy zadbać więc o to, by jego istotne elementy nie były rozmieszczone w narożnikach.
- Obraz w tle – 820 × 360 px desktop, 640 × 312 px mobile – zadbaj o to, by ilustracja spełniała wymagania dla desktopu, a także wersji mobilnej. Zalecam pozostawienie odpowiedniego odstępu od krawędzi z każdej strony; w ten sposób wszystkie ważne elementy będą się wyświetlać na zdjęciu w tle na Facebooku na każdym urządzeniu.
- Zdjęcia do postów – na Facebooku mamy kilka możliwości do wyboru, jeśli chodzi o nasze posty. Zdjęcia mogą znajdować się w pionie, w poziomie lub mieć kształt kwadratu.Zalecane rozmiary grafik:
> pionowa 640 × 960 px. Współczynnik proporcji 1,91:1 – najlepiej prezentuje się na urządzeniach mobilnych,
> pozioma 1200 × 960 px – jeden z częściej stosowanych rozmiarów w tworzeniu postów na Facebooku,
> kwadrat 1080 × 1080 – to uniwersalny rozmiar grafiki do posta/reklamy na Facebooku. Dobrze wygląda zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na desktopach. - Post z linkiem 1200 × 628 – ilustracja jako miniatura linku.
- Okładka wydarzenia – zalecany wymiar obrazu 1200 × 628 px. Podobnie jak przy zdjęciu w tle na fanpage – w wersji mobilnej zostają ucięte pewne elementy, dlatego warto zachować najważniejsze w centralnym punkcie grafiki.
- Ilustracja w tle grupy – 1640 × 856 px, czyli proporcja 1,91:1. Tutaj również kluczowe elementy warto umiejscowić na środku obrazu, aby mieć pewność, że nie zostaną one poza kadrem na urządzeniu mobilnym.
- Facebook Stories – pamiętaj, że relacje wyświetlane są na całym ekranie telefonu, stąd ich zalecany rozmiar to 1080 × 1920 px.
- Facebook Ads – w płatnych reklamach zdecydowanie najczęściej stosowanym wymiarem jest 1080 × 1080 px. Taka reklama wyświetla się prawidłowo w każdym umiejscowieniu.
Darmowe narzędzia do tworzenia grafik na Facebooka
Znasz już obowiązujące wymiary zdjęć i wiesz, na jakie elementy warto zwrócić uwagę. Chcesz je samodzielnie tworzyć dla swojego biznesu, ale nie obsługujesz profesjonalnych programów graficznych? W sieci znajdziesz sporo darmowych narzędzi, które ułatwią Ci wykonanie podstawowych zadań. Polecam Ci wypróbowanie kilku najpopularniejszych, które pomogą Ci wykreować, a także edytować przyciągające wzrok obrazy:
- Canva – najpopularniejsze narzędzie do tworzenia ilustracji z ogromną bazą szablonów.
- Pixlr – program do retuszowania zdjęć, dodawania filtrów oraz innych ciekawych efektów.
- BeFunky – narzędzie do tworzenia i edycji grafik.
- VistaCreate (dawniej Crello) – kreator online, który oferuje sporo szablonów do edycji.
- Social Image Resizer Tool – skuteczne narzędzie do zmieniania rozdzielczości plików graficznych.
Tworząc obrazy na Facebooka, wiele podstawowych działań możemy wykonać samodzielnie, ale jeśli potrzebujesz unikalnych ilustracji wysokiej jakości, dobrze jest skorzystać z pomocy specjalisty. Skontaktuj się z nami, a stworzymy dla Ciebie zdjęcia, które zapewnią spójną identyfikację wizualną marki i będą idealnie dopasowane do wymagań mediów społecznościowych. Profesjonalna, spersonalizowana grafika to dobry krok w stronę zwiększenia rozpoznawalności oraz atrakcyjności Twojej firmy. Postaw na komunikację wizualną, która wyróżni Cię spośród konkurencji!