Skuteczne docieranie do konkretnych grup odbiorców jest jednym z najważniejszych zadań, jakie stoją przed markami promującymi się w social mediach. Określenie charakterystyki społeczności, z jaką chcemy nawiązać relację, pozostaje więc niezwykle istotne, a jej sprofilowanie może opierać się między innymi na wieku odbiorców. Jedną z najważniejszych grup, z którą warto zetknąć się w świecie mediów społecznościowych, jest zaś pokolenie Z. Należy ono do grup społecznych, których znaczenie dla medialnej komunikacji wzrosło dopiero niedawno – mimo to zetki błyskawicznie zaczynają podbijać sieć internetową.
Kim są zetki i czym się wyróżniają?
Pokolenie Z, znane również jako zoomerzy, zetki, generacja Z, Post-Millenialsi czy pokolenie internetowe, to grupa ludzi urodzonych w latach od 1995 do 2012. Dorastali (i dorastają) oni w świecie technologii i są znani jako "generacja multitaskingu". Przede wszystkim charakteryzują się więc chęcią dzielenia się wiedzą w internecie, otwartością oraz bezpośredniością w komunikacji, a także dużym zapotrzebowaniem na kontakt z rówieśnikami. Często korzystają również z mediów społecznościowych jako głównego źródła informacji.
Pokolenie Z (zetki, zoomerzy, Post-Millenialsi, generacja Z) – pokolenie osób urodzonych w latach 1995-2012, które jako pierwsze dorasta w pełni scyfryzowanym społeczeństwie, mając od najmłodszych lat dostęp do internetu czy social mediów.
Istnieją pewne cechy charakterystyczne, które często są przypisywane pokoleniu Z. Należą do nich między innymi:
- przedsiębiorczość i wielkie plany na przyszłość,
- korzystanie z internetu jako głównego źródła wiedzy oraz umiejętność szybkiego wyszukiwania informacji,
- chęć dzielenia się wiedzą i doświadczeniami w internecie,
- otwartość i bezpośredniość w komunikacji,
- duże zapotrzebowanie na kontakt oraz interakcje z rówieśnikami,
- świadomość zagrożeń związanych z internetem,
- ważność mediów społecznościowych jako narzędzia do dzielenia się informacjami,
- brak obaw przed podróżowaniem i poznawaniem nowych ludzi.
Zachowania pokolenia Z w social mediach
Generacja Z jest silnie zintegrowana z technologią i social mediami, przez co zoomerzy, znani jako "digital natives", spędzają dużo czasu w internecie, zwłaszcza na platformach społecznościowych. Już od najmłodszych lat mają oni dostęp do portali takich jak Facebook, Twitter czy Instagram i intensywnie z nich korzystają nawet w młodym wieku. Mimo że często miewają mieszane uczucia wobec social mediów, nie można zaprzeczyć, że mają one ogromne znaczenie w ich życiu. Wiąże się to również z określonymi zachowaniami oraz wyznawanymi przez zetki wartościami, którym wyraz dają one właśnie w mediach społecznościowych.
Wykorzystanie wartości pokolenia Z w prowadzeniu marki w social mediach
Ważną cechą członków pokolenia Z jest wyznawanie określonych wartości dotyczących szeroko rozumianych kwestii społecznych, które są dla nich niezwykle istotne na co dzień. Nietrudno więc domyślić się, że skupienie się na tych kwestiach w komunikacji biznesowej ma kluczowe znaczenie dla zyskania zaufania zoomerów. Możemy wyróżnić 4 najważniejsze obszary, które w przypadku pokolenia Z często przesądzają o jego zainteresowaniu marką.
- Tworzenie autentycznego wizerunku marki. Zetki cenią autentyczność, dlatego ważne jest, aby marka kierowała się przejrzystością i wiarygodnością w swoich działaniach. Skupienie się na wartościach, z jakimi identyfikuje się pokolenie Z, pomoże zbudować autentyczny oraz oczekiwany przez nie wizerunek.
- Skierowanie uwagi na działania proekologiczne. Pokolenie Z jest świadome problemów ekologicznych i oczekuje, że firmy będą podejmować działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przyjazne środowisku praktyki, takie jak redukcja odpadów, stawianie na odnawialne źródła energii czy recykling, mogą przyciągnąć uwagę oraz lojalność zetek.
- Promowanie równości i różnorodności. Otwartość, wspieranie równości oraz różnorodności w społeczeństwie to nieodłączna cecha Post-Millenialsów. Dobrą decyzją w ramach komunikacji marki w mediach społecznościowych jest zatem promowanie inkluzji, akceptacji, a także równych szans dla wszystkich.
- Angażowanie się w inicjatywy społeczne. Zoomerom zależy na zaangażowaniu w kwestie społeczne i uczynieniu świata lepszym miejscem. Jako marka warto więc brać udział w inicjatywach tego rodzaju, wspierając organizacje charytatywne, działając na rzecz wprowadzania pozytywnych zmian w społeczeństwie i inspirując pokolenie Z do aktywności.
Poprzez konsekwentne działania oparte na tych punktach marki mogą skutecznie wykorzystać wartości pokolenia Z w prowadzeniu swoich social mediów, aby skutecznie docierać do należących do niego odbiorców. Kreując autentyczny wizerunek, koncentrując uwagę na działaniach proekologicznych, promując równość i różnorodność oraz angażując się w inicjatywy społeczne, firmy mogą budować silne relacje z Post-Millenialsami, a także wpływać na ich decyzje zakupowe.