Kiedy webmaster, czyli projektant strony internetowej, zastanawia się, jak powinna ona wyglądać, zazwyczaj skupia się na jej estetyce oraz zawartości. Koncentruje się przede wszystkim na kolorystyce, przejrzystości, atrakcyjności witryny, a także na tym, aby była intuicyjna do nawigowania. Naturalnie wszystkie wymienione elementy są bardzo istotne, ale istnieją również inne, równie ważne aspekty, takie jak np. stopka strony internetowej. To właśnie ją należałoby wskazać jako element, który jest wsparciem dla SEO, a jednocześnie poprawia doświadczenie użytkownika i może zwiększać współczynnik konwersji.
Czym tak naprawdę jest stopka strony WWW i jakie pełni funkcje?
Stopka strony internetowej, znana inaczej także jako footer, umiejscowiona jest na samym dole witryny i co istotne, wyświetla się na każdej podstronie danego serwisu. Zazwyczaj pełni ona przede wszystkim funkcję informacyjną, mówiąc o tym, kiedy strona została wykonana, przez kogo oraz zawierając informacje kontaktowe do firmy. Ponadto bardzo istotną rolą stopki jest funkcja nawigacyjna, dzięki której możemy trafić na różne podstrony informacyjne czy też do mediów społecznościowych.
Co może zawierać stopka strony internetowej??
Na przemyślenie kwestii stopki powinniśmy poświęcić chwilę już na etapie projektowania witryny. Jak wiemy, znajduje się ona na samym dole, ale użytkownicy często szukają jej od razu po wejściu na stronę. Wiedzą bowiem, że to właśnie tam będą mogli znaleźć informacje o konkretnej usłudze, produkcie albo dane kontaktowe. Dlatego też już na samym początku warto zwrócić na to uwagę i zamieścić tam odpowiednie informacje, które potencjalnie będą przydatne dla użytkowników, a także okażą się wsparciem w procesie pozycjonowania strony WWW. Zawartość stopki to:
- Dane kontaktowe. Jest to jeden z podstawowych elementów, które najczęściej pojawiają się w stopce strony WWW. Łatwo dostępne informacje dla użytkowników to podstawa, a zamieszczenie danych kontaktowych w footerze nie tylko ułatwi kontakt z firmą, ale również ma potencjał do wykorzystania w ramach działań SEO. Najczęściej umieszczanymi danymi są NIP działalności, jej nazwa, adres siedziby, numer telefonu czy adres mailowy. Warto zauważyć, że w celu ułatwienia klientom kontaktu z firmą warto zastosować numery telefonów oraz adresy mailowe jako interaktywne łącza, co w wersji mobilnej witryny znacząco ułatwi nawiązanie połączenia lub wysłanie maila.
- Mapka. Jeżeli dana firma posiada wizytówkę Google, dobrym rozwiązaniem jest zamieszczenie w stopce nawet niewielkiej mapki, która ułatwi dojazd do jej siedziby. Oczywiście mapę nie zawsze się stosuje ze względu na charakterystykę działalności – zazwyczaj używają jej biznesy lokalne lub sklepy, które dysponują oddziałem stacjonarnym.
- Prawa autorskie. Jeśli sami nie wykonaliśmy swojej strony internetowej, to częstą praktyką jest umieszczanie w stopce informacji o autorze, zazwyczaj z odnośnikiem do jego witryny. Ponadto nierzadko zamieszcza się symbol informujący o tym, że prawa autorskie są zastrzeżone (©) oraz informację o tym, kiedy strona została stworzona lub datę ostatniej jej aktualizacji.
- Linki z odnośnikami do social mediów. Umieszczenie odnośników do social mediów jest dobrą praktyką zwłaszcza wtedy, gdy chcemy zbudować zaufanie wśród użytkowników oraz rozszerzyć świadomość marki. Osoby, które trafią do mediów społecznościowych ze strony internetowej, mają szansę zaobserwować profil, a co za tym idzie, pojawia się możliwość utrzymania takich odbiorców na dłużej. Nasuwa się jednak pytanie: dlaczego nie umieścić w takim przypadku linków do social mediów w nagłówku strony? Odpowiedź jest stosunkowo prosta – jeżeli użytkownik opuści witrynę od razu, istnieje ryzyko, że jego uwagę odciągnie coś innego. Dlatego właśnie dobrą praktyką pozostaje umieszczanie linków do social mediów na dole strony.
- Odnośniki do stron informacyjnych. Najczęściej są to odnośniki do podstron takich jak polityka prywatności, informacje o przetwarzaniu danych osobowych i cookies czy też FAQ. W przypadku sklepów popularną praktyką jest również umieszczanie linków do stron informacyjnych, mówiących o metodach płatności, dostępnych formach dostawy, czasie i koszcie transportu, a także terminach realizacji zamówień.
- Elementy CTA (call-to-action). Dobrym sposobem weryfikacji, czy użytkownik dotarł do końca strony, jest dodanie CTA na jej samym dole, czyli w stopce. Samo umieszczenie przycisku zachęcającego do podjęcia akcji nie tylko ma pozytywny wpływ na mierzenie konwersji, ale również umożliwia sprawdzenie, czym klient jest zainteresowany, podejmując interakcję. Najczęstszymi przykładami CTA są:
- zapis do newslettera, gdzie będziemy mogli informować klienta o różnego rodzaju promocjach czy też nadchodzących wydarzeniach,
- formularz kontaktowy pozwalający klientowi na pozostawienie swoich danych do kontaktu ws. propozycji oferty – wiemy przez to, że jest już zainteresowany usługami,
- standardowy przycisk do nawiązania połączenia telefonicznego.
Wpływ stopki strony na SEO
Chcąc przeanalizować znaczenie samej stopki dla działań SEO, należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych czynników, takich jak:
- dane strukturalne,
- linki wychodzące,
- linki wewnętrzne.
Dane strukturalne
Zapis danych strukturalnych na stronie to przede wszystkim gotowe typy danych, które są wykorzystywane przez Google i mogą zostać zaprezentowane użytkownikowi w formie rozszerzonych wyników wyszukiwania. Za ich weryfikację i kontrolę najczęściej odpowiedzialny jest specjalista SEO. Rozszerzone wyniki wyszukiwania możemy uzyskać dzięki zamieszczeniu w stopce takich danych jak:
- godziny otwarcia,
- dane kontaktowe (adres, mail, telefon, nazwa organizacji),
- mapka.
Oczywiście za pojawienie się rozszerzonych wyników wyszukiwania Google związanych z danymi strukturalnymi nie odpowiada jedynie stopka strony internetowej. Jest ona jednak dobrym miejscem na ich wykorzystanie i może wspomóc efekty pozycjonowania. Dodatkowo warto zauważyć, że nawet prawidłowe zastosowanie wspomnianych danych strukturalnych nie daje gwarancji, że rozszerzone wyniki pojawią się w Google. Niemniej jednak jest to jeden z warunków, który powinien zostać spełniony.
Linki wychodzące
Planując prace na stronie, specjalista SEO musi wziąć pod uwagę również linki wychodzące, czyli te kierujące do innych serwisów. Bardzo często jest to duży dylemat, ponieważ im większa liczba linków wychodzących, tym mniejsza wartość witryny pod kątem SEO. Google może bowiem potraktować taki serwis jako handlujący linkami. Z tego powodu umiejętne wyważenie tego aspektu jest bardzo ważne i często stosuje się po prostu atrybut rel=”nofollow”. Przekazuje on informację robotom skanującym stronę, aby nie podążały za tym linkiem, dzięki czemu nie przekazujemy mocy innym serwisom.
Całkowity brak linków wychodzących jest jednak gorszy niż linki wychodzące kierujące do silnych serwisów, takich jak media społecznościowe. Pojawia się pytanie, dlaczego, skoro są to odnośniki do zewnętrznych serwisów, które w praktyce powinny obniżać moc naszej witryny w oczach Google. Odpowiedzi na to pytanie możemy się jedynie domyślać, ponieważ kierowanie użytkowników do wiarygodnych serwisów pozwoli także naszej stronie zyskać pozytywny odbiór.
Nie należy oczekiwać, że duża liczba linków wychodzących, nawet do serwisów o najlepszej opinii, poprawi wyniki. To, na czym warto się skupić w takim wypadku, to dopilnowanie, by nie było ich zbyt wiele oraz aby całość linkowania została stosownie wyważona.
Linki wewnętrzne
Linki zawarte w stopce można potraktować jedynie jako delikatne wsparcie linkowania wewnętrznego. Zdarzają się sytuacje, gdy linkowanie do podstron witryny odbywa się wyłącznie za pośrednictwem menu głównego w nagłówku – wówczas w footerze także umieszcza się odnośniki do nich. W zależności od poziomu rozbudowania strony najczęściej są to linki do najważniejszych podstron, natomiast w przypadku mniejszych serwisów, zawierających ograniczoną ich liczbę, są tam zamieszczone wszystkie odnośniki.
Czego warto się wystrzegać podczas projektowania stopki?
Stopka strony WWW jest przede wszystkim specyficznym miejscem o znaczeniu nawigacyjnym dla użytkownika, dlatego trzeba mieć na uwadze, że zamieszczanie tam dłuższych tekstów, opisów czy galerii zdjęć nie jest dobrym pomysłem. Ponadto należy dobrze zaplanować to, jak ma wyglądać cała sekcja ze stopką. Nie ma sensu umieszczać tam niepotrzebnych danych i najlepiej skupić się na tym, co może rzeczywiście przydać się użytkownikom.
W związku z tym warto zawrzeć w stopce wyłącznie niezbędne informacje, na przykład te, które zostały wymienione wcześniej w artykule. Samo umieszczenie w niej dużej ilości danych nie gwarantuje poprawy wyników pozycjonowania strony, ale z pewnością wszelkie elementy, odpowiednio zamieszczone, będą ten proces wspierały. Może więc okazać się, że uzupełnienie sekcji ze stopką w prawidłowy sposób znacząco wpłynie na efekty prac pozycjonerskich.