Pozycjonowanie: podsumowanie roku 2023

Pozycjonowanie: podsumowanie roku 2023

SEO to jeden z najbardziej dynamicznych obszarów marketingu cyfrowego. Algorytmy Google są aktualizowane na bieżąco, aby dostarczać użytkownikom najbardziej trafne, organiczne wyniki wyszukiwania. Rezultatem tego jest fakt, że każdego roku specjaliści SEO muszą rewidować strategie oraz trendy kształtujące krajobraz wyszukiwarek.

Laptop, kawa w filiżance na biurku.

Branżowe zmiany i sprawdzone strategie SEO w 2023

Mając na uwadze powyższe stwierdzenie, przedstawiamy 10 najważniejszych trendów, jakie wystąpiły w 2023 roku.

1. Nowe „E” w E-EAT

Od grudnia 2022 roku popularny akronim Google EAT (Expertise, Authority, Trust) otrzymał dodatkowe E – Experience. Podczas oceny treści algorytm bierze pod uwagę również doświadczenie autora contentu. Co to naprawdę oznacza? Google chce wiedzieć, czy twórca faktycznie ma realne kompetencje w omawianym temacie. Z tego powodu bliżej przygląda się kwestiom dotyczącym tego, kto kreuje materiały na danej stronie internetowej oraz jakie zagadnienia są opisywane.

2. Treść ukierunkowana na odbiorców, nie na ruch

Jednym z powodów nacisku na doświadczenie, poruszonego w poprzednim punkcie, jest rosnąca ilość treści tworzonych stricte pod SEO. Publikując materiały w sieci, należy skupić się zatem na ich ocenie, wskazując, czy faktycznie są pomocne dla odbiorcy, czy może zostały przygotowane tylko pod określone słowa kluczowe.

3. Zwiększony nacisk na autorytet autora

Kolejnym powodem, dla którego Google podkreśla znaczenie doświadczenia związanego z publikowaną treścią, jest wzrost popularności automatycznie generowanego contentu w organicznych wynikach wyszukiwania. Platforma chce się upewnić, że strony zajmujące obecnie wysoką pozycję, są tworzone z myślą o odbiorcach przez prawdziwych autorów.

4. Pomocna treść (helpful content)

Aktualizacja algorytmu dotyczącego pomocnej treści była kolejnym ważnym wydarzeniem, które wpłynęło na sposób kreowania contentu w 2023 roku. Przez całą swoją historię Google priorytetowo traktowało dostarczanie użytkownikom wysokiej jakości materiałów. Jednak podkreślenie funkcji informacyjnej tekstów kładzie nacisk na zadowolenie użytkownika, ponieważ dzięki nim znajduje on konkretne odpowiedzi na nurtujące go pytania.

5. Oprogramowanie AI i treść przez nie tworzona

Mimo wszystkich aktualizacji, które miały zwalczać automatycznie generowane treści – poziom wykorzystania contentu tworzonego przez AI w 2023 roku wzrósł. Liczba opartych na sztucznej inteligencji aplikacji oferujących kreowanie materiałów również systematycznie rośnie. Trudno się temu dziwić, skoro takie rozwiązania pozwalają na oszczędność czasu oraz finansów. Wszystko zmierza jednak ku niskiej ocenie automatycznie generowanego contentu, ale warto pamiętać, że takie treści mogą służyć jako pomoc do przygotowania unikalnych i przydatnych tekstów.

6. Automatyzacja SEO

Podobnie jak w przypadku tworzenia treści, coraz więcej zadań związanych z SEO powierzanych jest AI. Z tego powodu chętniej korzysta się na przykład z:

  • narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych,
  • platform do audytowania i monitorowania witryn,
  • oprogramowania do oceny wydajności stron oraz sklepów internetowych.

Obserwowany wzrost popularności tego typu narzędzi pozwala firmom i agencjom skuteczniej wprowadzać w życie opracowane strategie promocyjne.

7. Optymalizacja SEO stron produktowych

W związku z faktem, że Google nadal premiuje treści dłuższe i informacyjne, strony zawierające niewielką ilość contentu, w 2023 roku skorzystały na jego rozbudowie. Opłacalne było publikowanie pomocnych, szczegółowych fragmentów tekstów na witrynach, w tym dodawanie fraz do opisów produktów, opinii klientów oraz odpowiedzi na zadawane pytania (w FAQ).

8. Analiza konkurencji SEO

Ze względu na to, że w ocenie treści Google przykłada większą wagę do wiedzy branżowej i obszarów tematycznych stron internetowych – w 2023 roku przyglądanie się liderom w danej branży pozwoliło zrozumieć, jakie rodzaje tekstów są premiowane wyższą pozycją w wyszukiwarce. Należało zwrócić uwagę na sposoby, za pomocą których, konkurenci dzięki treściom na stronie i poza nią wskazywali na swoje doświadczenie, przekazywali wiedzę oraz budowali autorytet. Przykładem skutecznej strategii w tym kontekście jest publikowanie artykułów sponsorowanych.

9. Mniejsza częstotliwość indeksowania

Ograniczenie indeksowania pomogło oszczędzić zasoby obliczeniowe i było jedną z najłatwiejszych zmian, jakie Google mogło wprowadzić zgodnie z inicjatywami zrównoważonego rozwoju. Jednak wdrożenie takiego rozwiązania spowodowało, że potrzeba więcej czasu, aby wyszukiwarka zauważyła nowe modyfikacje stron www.

10. Zwrócenie uwagi na publikowane grafiki

Publikowanie obrazów na witrynie jest często zaniedbywane, ale nadal odgrywa kluczową rolę w procesie efektywnego wyszukiwania. Grafiki za pomocą atrybutu ALT dostarczają również możliwość dołączenia dodatkowych słów kluczowych semantycznie powiązanych ze wdrożoną na stronie treścią. Wyszukiwarka Google premiuje też teksty alternatywne grafik oraz znaczniki schematu, które pozwalają robotom indeksującym lepiej rozpoznać zawartość obrazów. Warto więc głębiej pochylić się nad tym tematem.

Praca na laptopie, notes, długopis.

Mijający rok 2023 przyniósł wiele zmian, do których specjaliści SEO musieli dostosować swoje działania. Warto pamiętać że, zarówno podążanie za omówionymi trendami, jak i śledzenie nadchodzących branżowych nowości jest ważne dla pielęgnowania silnej pozycji marki w środowisku dynamicznie ewoluujących algorytmów Google.