Poważny marketing pogrzebowy czy funeralna reklama z przymrużeniem oka?

Poważny marketing pogrzebowy czy funeralna reklama z przymrużeniem oka?

Śmierć, tak jak i narodziny, jest nieodłącznym elementem ludzkiej egzystencji. O ile te pierwsze wzbudzają zazwyczaj pozytywne emocje, o tyle już odejście z tego “łez padołu” pozostaje w naszej kulturze tematem tabu. Prawda jest jednak taka, że każdy – prędzej, czy później będzie musiał skorzystać z usług zakładu pogrzebowego. Jeżeli więc jesteś właścicielem takiej firmy, z pewnością zastanawiasz się, jak dotrzeć do swoich klientów. Na co zwrócić uwagę i jaki ton wypowiedzi przybrać, by zainteresować, a nie zniechęcić, zaskoczyć, ale nie zbulwersować, a przede wszystkim – zwiększyć grono odbiorców? Zapraszamy do śmiertelnie poważnej lektury z przymrużeniem oka.

Trumna z kwiatami

Reklamować się czy nie? Przecież i tak wszyscy umrzemy

“Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki” napisał niegdyś w liście do Jean-Baptiste Leroy'a Benjamin Franklin. Jakby więc na to nie spojrzeć – z usług zakładu pogrzebowego skorzystamy kiedyś wszyscy. Czy oznacza to zatem, że takie instytucje nie muszą inwestować w promocję, bo przecież prędzej czy później klient sam do nich przyjdzie, a popyt na tego typu zlecenia będzie zawsze? Wręcz przeciwnie – reklama jest tu jak najbardziej wskazana!

I tak jak w przypadku każdej formy marketingu, także i tutaj można obrać dwie drogi: poważną, klasyczną, może nieco nudną – taką, która z pewnością przypadnie do gustu pogrążonym w głębokiej żałobie członkom rodziny, osobom starszym, pojmującym śmierć w kategoriach czegoś mistycznego, majestatycznego, głęboko duchowego lub… nieco nietypową, traktującą zgon jak jeden z etapów życia, przemawiającą przede wszystkim do osób młodych (być może ateistów, wyznawców reinkarnacji czy innych, niż zakorzeniona w polskiej kulturze religii, jaką jest katolicyzm).

Stawiając jednak na drugą formę promocji, należy znaleźć złoty środek pomiędzy tym, co zaskakujące, a tym, co bulwersujące, niesmaczne, pozbawione taktu i szacunku dla zmarłego. Wszak poruszamy się w delikatnym obszarze trudnych z wielu względów zagadnień. Nie chcesz chyba, aby wypracowana ciężko renoma zakładu pogrzebowego została zrujnowana przez skandal. Dobrze zatem przemyśl, czy zabawne według Ciebie grafiki lub hasła na pewno będą takie same dla Twoich klientów.

Kwiaty przy trumnie

Jak w takim razie promować zakład pogrzebowy?

1. Określ grupę docelową – w przeciwieństwie do innych branż, które muszą precyzyjnie określić, do kogo kierowany jest ich przekaz, reklama zakładu pogrzebowego powinna mieć wydźwięk trafiający do każdego – zarówno do starszej pani pragnącej w godny sposób pożegnać męża, jak i młodego wdowca czy rodziców opłakujących śmierć dziecka. Jeżeli planujesz działania na szerszą skalę, to z pewnością powinieneś uwzględnić osoby wierzące oraz niewierzące, takie, które zrezygnują z pochówku w asyście kapłana, za to będą chciały obecności świeckiego ceremoniarza.

2. Załóż stronę internetową, która będzie działała sprawnie, a do tego zgodnie z zasadami SEO. Zwróć uwagę na:

  • czas jej ładowania (zbyt długie oczekiwanie na wczytanie podstron może być śmiertelnie nudne),
  • sposób komunikacji z klientami (bezpośrednia forma “Ty”, czy może bardziej oficjalna “Państwo”),
  • przejrzystość umieszczonych na stronie informacji wraz z szybkim dostępem do danych kontaktowych (np. pogotowia pogrzebowego 24 h),
  • wartościowe, merytoryczne teksty stworzone zgodnie z zasadami copywritingu SEO, nasycone frazami (tu możesz posiłkować się np. planerem słów kluczowych Google), na które pozycjonuje się Twoja firma,
  • responsywny układ treści dostępny dla urządzeń mobilnych,
  • opiekę nad witryną realizowaną przez doświadczoną firmę, która regularnie będzie dostarczała dane na temat ruchu na stronie. Możesz też samodzielnie zainstalować na niej Google Analytics, czyli darmowe narzędzie stworzone do analityki internetowej.

Nie zapomnij o pisaniu bloga, który jest częścią żywego contentu i świetnie wspiera pozycjonowanie witryny. To tutaj możesz napisać znacznie więcej rzeczy, niż na samej stronie, a tematów jest mnóstwo, np. kosmetyka tantryczna, wybór nowoczesnych dodatków do nagrobka, takich jak kod QR na płycie, pogrzeb klasyczny czy kremacja, wybór kwiatów, oprawa ceremonii i wiele innych.

3. Zadbaj o wizytówkę w Google

Dlaczego to tak ważne? Bo umożliwi ona szybkie dotarcie do Ciebie osobom znajdującym się w pobliżu. Po wpisaniu w wyszukiwarkę jednej z fraz, na które się pozycjonujesz i dodaniu lokalizacji (np. usługi pogrzebowe Poznań Centrum), Twoja witryna ukaże się jako jedna z pierwszych w wynikach TOP10. Pamiętaj, że założenie wizytówki jest darmowe.

4. Wyjdź poza schematy

YouTube, LinkedIn, a może Spotify? Jeżeli jesteś w stanie wymyślić kreatywny spot, masz ciekawy pomysł na kampanię reklamową, zaskakujące hasło, to właśnie te miejsca będą idealnym medium do komunikacji z Twoimi klientami.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł choć trochę zainspirował Cię w kwestii promocji zakładu pogrzebowego. Pamiętaj, że w tym biznesie musisz wczuć się w sytuację Twoich klientów jeszcze bardziej niż w przypadku innych branż. W grę wchodzą bowiem najdelikatniejsze uczucia i emocje. Spraw, by ci, którzy zwracają się do Ciebie, poczuli przede wszystkim spokój oraz mieli pewność, że są w dobrych rękach, a na pewno polecą Cię innym. I to będzie, prawdopodobnie, także jedna z najskuteczniejszych form promocji.