Fakty vs mity: 10 najczęściej powtarzanych kłamstw o SEO

Fakty vs mity: 10 najczęściej powtarzanych kłamstw o SEO

Powielanie nieprawdziwych informacji w przestrzeni publicznej dotyczy wielu gałęzi sektora usługowego. Temat ten związany jest także z branżą SEO, która na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat zmieniała się niezwykle dynamicznie. Co więc jest prawdą, a co fikcją o pozycjonowaniu? Poznaj aż 10 najczęściej powielanych mitów o SEO.

1. SEO is dead

Kto ze specjalistów nie słyszał tego stwierdzenia? Śmierć SEO od początku jego istnienia wróżono wielokrotnie. Ostatnie takie głosy pojawiły się całkiem niedawno, gdy szturmem do sieci wdarła się sztuczna inteligencja. I co? Ano nic. SEO jak było istotnym elementem prowadzenia działalności w internecie, tak dalej nim jest i z całą pewnością nie umrze tak długo, jak będą istnieć wyszukiwarki. Zmieniać będą się tylko zasady pozycjonowania.

2. SEO robisz na stronie raz i basta

Teza, która wciąż jest powielana, a która nigdy nie miała racji bytu, mówi o tym, że wystarczy zadbać o działania SEO wyłącznie raz. Niestety, wielu osobom podejmującym współpracę z agencjami wciąż wydaje się, że raz przeprowadzona optymalizacja i wypracowane wyniki wystarczą do zdobycia wysokich pozycji na zawsze. Wiadomo, że jedyną pewną rzeczą w SEO jest zmiana.

Owszem, możesz wykonać świetną optymalizację i zdobyć miejsce w TOP 10 czy TOP 3. Nie oznacza to jednak, że możesz spocząć na laurach. Wystarczy zmiana algorytmu czy lepsze dopasowanie się do nowych wytycznych przez konkurencję i ups... po dobrej pozycji ani śladu. Pozycjonowanie jest procesem długofalowym – wymaga nieustannej pracy nad stroną w celu dostosowywania jej do aktualnych reguł.

3. AI w SEO zastąpi człowieka

To kolejny mit, który dość szybko został zweryfikowany. Upowszechnienie się chatu GPT i innych tego typu narzędzi sprawiło, że wiele firm zaczęło marginalizować rolę człowieka. Krótkowzroczne podejście zakładające, że to AI zrobi za nas niemal całą robotę, zaczęło skutkować różnymi działaniami. Niektóre firmy wprowadziły nawet redukcję etatów, uważając, że sztuczna inteligencja wykona taką pracę lepiej, a co najważniejsze – taniej. W branży SEO szczególnie dotyczy to tekstów pozycjonujących czy artykułów blogowych.

Na szczęście po czasie sztuczna inteligencja okazała się świetnym wsparciem w SEO, ale nie jako wariant zastępujący człowieka. AI sprawdza się bowiem w automatyzacji wielu koncepcji, która pozwala na zwiększenie skuteczności prowadzonych działań SEO. Korzyści są więc bardzo duże, ale tylko wtedy, gdy możliwości sztucznej inteligencji potrafi wykorzystać doświadczony specjalista.

4. SEO ma znaczenie tylko dla wielkich firm

Kolejny z branżowych mitów to stwierdzenie, że pozycjonowanie jest istotne tylko dla dużych firm. Tymczasem rzeczywistość jest zupełnie inna. Gdzie powinieneś szukać przewagi, nawet będąc właścicielem małej firmy rodzinnej, jeśli nie w pozycjonowaniu? W tym właśnie tkwi siła SEO. Budowanie widoczności w sieci sprawi, że dotrzesz ze swoją ofertą do szerszego grona potencjalnych klientów. Oczywiście, walka o pozycję z dużymi korporacjami będzie bardzo trudna, a także będzie wymagała odpowiedniego budżetu. Jednak bez takich działań każdy biznes (a w szczególności ten internetowy) może być skazany na porażkę.

Szczególnie pozycjonując się lokalnie, pozwolisz dostrzec się odbiorcom, którzy znajdują się najbliżej miejsca funkcjonowania Twojej firmy. SEO lokalne nie jest więc mrzonką, tylko szansą na rozwój mniejszych biznesów i pozyskania nowych klientów. Sprawdź, jak konkretnie działa pozycjonowanie lokalne i jak je skutecznie wykorzystać.

5. Koncentracja na najlepiej wyszukiwanych frazach

Wiele osób rozpoczynających swoją przygodę z pozycjonowaniem, chce budować widoczność domeny na najbardziej popularnych frazach. Nie jest to jednak najlepszy pomysł z kilku powodów. Po pierwsze, na tego rodzaju frazy jest zawsze największa konkurencja. To powoduje, że o dobry wynik jest naprawdę trudno. Szczególnie gdy widoczność strony nie jest duża.

Po drugie, frazy najczęściej wyszukiwane to te najbardziej ogólne. Prowadząc salon meblowy w Poznaniu, fraza “meble Poznań” niewiele powie o Twojej ofercie. Jeśli jednak sięgniesz po bardziej sprecyzowane frazy typu “meble na wymiar Poznań” czy “meble ogrodowe Poznań”, to Twoja grupa docelowa okaże się już ściśle określona.

Po trzecie, siłą pozycjonowania jest to, że pozwala odzwierciedlać rzeczywisty zakres oferowanych usług. W tym pomagają frazy long tail, czyli te rozbudowane składające się z trzech lub więcej słów. Budując widoczność na takich słowach kluczowych, będziesz mógł nie tylko efektywnie wykorzystać dostępny budżet, ale przede wszystkim trafić do osób, które będą zainteresowane Twoimi usługami. Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem na temat tego, czym jest pozycjonowanie na długi ogon, czyli wspomniane wyżej frazy long tail.

Pamiętaj, że im lepsza widoczność na frazy szczegółowe, tym wyższa pozycja na frazy ogólne. Frazy lokalne oraz long tail mogą wygenerować większy ruch organiczny z miejsc 1-5 niż fraza ogólna, na jaką Twoja firma będzie widoczna na miejscu 20. lub niżej.

6. Im dłuższy tekst, tym lepiej

Optymalizacja treści pod słowa kluczowe jest bardzo ważnym elementem całego procesu pozycjonowania. Bez tego osiągnięcie wysokich pozycji jest praktycznie niemożliwe. Na długość treści wpływa wiele czynników. Wszystko zależy od tematyki, branży czy liczby słów kluczowych. Nie oznacza to jednak, że zasada im więcej, tym lepiej, sprawdza się tutaj doskonale.

Musisz bowiem pamiętać, że treści pozycjonujące już od dawna nie powinny być dopasowane wyłącznie pod wyszukiwarki. Doświadczenie użytkownika jest tak samo ważne, jak nasycenie treści słowami kluczowymi. Nie warto więc kierować się wyłącznie długością – należy przede wszystkim skupić się na tym, by konkretny tekst jak najbardziej wyczerpywał daną tematykę. Unikaj więc lania wody, a skup się na konkretach.

7. Procentowy udział słów kluczowych w treści

Wskaźnik keyword density w SEO pokazuje procentowy udział słów kluczowych w całym tekście. Istnieje teoria, że jest on jednym z najważniejszych elementów skutecznego pozycjonowania. Biorąc pod uwagę fakt, że odpowiednie nasycenie tekstu słowami kluczowymi ma ogromne znaczenie, istotne jest jednak to, aby umieszczanie fraz w całej treści było naturalne. Nie bój się zatem odmieniać słów kluczowych przez przypadki.

W sieci można znaleźć opinie ekspertów, według których procentowy udział słów kluczowych w treści powinien oscylować na poziomie od 2 do nawet 5%. W tej kwestii dobrze posłuchać głosu z samego źródła. John Mueller z Google’a odradzał skupiania się na tego rodzaju wyliczeniach. Przyznał, że obecnie algorytm korzysta w tym celu z bardziej zaawansowanych metryk.

Pamiętaj zatem, że nadmierne używanie słów kluczowych może zostać odebrane przez algorytmy jako spam, co znacznie obniży ocenę Twojej strony. Lepiej więc skupić się nad tym, co ma trafnie odpowiadać na zapytanie użytkownika.

8. Potencjalny ruch na stronie

Wiele osób wciąż bardzo poważnie bierze pod uwagę wyliczenia różnych narzędzi wspierających pozycjonowanie dotyczących potencjalnego ruchu generowanego przez daną frazę. Analizując zewnętrzne audyty, jako specjaliści spotykamy się z informacją, że strona nie jest zoptymalizowana, ponieważ na kilka fraz ogólnych o dużej konkurencyjności domena jest słabo widoczna. Jedna z firm sugerowała nam, że poprawiając ten element, ruch na stronie wzrośnie o (i tu suma potencjalnego ruchu z fraz z dowolnego narzędzia) wejść.

Zalecenie miałoby sens, gdyby nie jedno ALE. To po prostu tak nie działa. Nie zapominaj, że nie jesteś jedyną stroną, która chce pozycjonować się na daną frazę kluczową. Z tego względu wartość potencjalnego ruchu będzie rozkładać się na wszystkie domeny, które są widoczne na to słowo.

W przypadku tego wskaźnika najlepiej więc działać podobnie jak z keyword density. Nie traktuj go jako pewnik, skup się lepiej na rzeczywistym ruchu na stronie. Możesz do tego wykorzystać Google Search Console. W sekcji “Skuteczność” możesz sprawdzić, jakie zapytania prowadziły najczęściej na Twoją stronę oraz jakie adresy URL pojawiały się w wynikach wyszukiwania.

Screen z Google Search Console

W Google Search Console podejrzymy nie tylko najczęstsze zapytania, ale także, adresy URL czy zapytania z konkretnych krajów.

9. Natychmiastowe efekty

Mit ten najczęściej powielają ci, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z SEO. Wielu klientów oczekuje, że pozycje wystrzelą w kosmos krótko po rozpoczęciu współpracy. Dobrze jednak wiemy, że pozycjonowanie tak nie działa. Efekty przychodzą w różnym czasie, ale najczęściej dzieje się to po kilku, a nawet kilkunastu tygodniach. Składa się na to wiele czynników. Można tu wymienić konkurencyjność branży, pozycję domeny na określone frazy, jej wiek czy historię. Zobacz, ile trzeba czekać na wyniki pozycjonowania i dlaczego tak długo.

10. Masowe linkowanie na kiepskiej jakości stronach

Ostatni z mitów również wiąże się ze stwierdzeniem, że więce nie znaczy lepiej. O tym, jak istotne jest linkowanie w procesie pozycjonowania, nie trzeba nikomu przypominać. Czy warto za wszelką cenę upychać w niskim budżecie jak najwięcej publikacji? Jeśli – przykładowo – dysponujesz budżetem w wysokości 500 zł, to wcale nie musisz wykonać dziesięciu czy więcej publikacji. Wybór dwóch czy trzech na mocniejszych portalach może przynieść zdecydowanie więcej korzyści.

Poszukując domen do publikacji, dobrze jest zwrócić uwagę na kilka kwestii. Sprawdź, jakie wskaźniki Domen Rating oraz URL Rating ma strona. Im są one wyższe, tym większym autorytetem się cieszy dana domena. Warto też zobaczyć, czy strona zachowuje balans pomiędzy własnymi treściami a artykułami sponsorowanymi. W ten sposób zadbasz o odpowiedni link juice, czyli przekazanie mocy ze strony, na której opublikowany został artykuł kierujący do Twojego adresu.

Sięgając masowo po portale o kiepskich parametrach, trzeba liczyć się z tym, że nie wszystkie linki wychodzące z takich stron zostaną odnotowane przez algorytmy. W ten sposób możesz więc łatwo zmarnować dostępny budżet.

Podsumowanie

SEO to jedna z najbardziej dynamicznie zmieniających się branż. Wokół niej narosło wiele mitów, które jako eksperci jesteśmy jednak w stanie odpowiednio zweryfikować. Jeśli chcesz skutecznie pozycjonować się w wyszukiwarce Google, musisz dostosować się do aktualnych reguł. W przeciwnym razie odniesiesz efekt odwrotny do zamierzonego.