Przed nami niezwykle gorący czas promocji, rabatów, wyprzedaży, czyli jedyne w swoim rodzaju dwa wielkie święta miłośników zakupów: Black Friday (który przypada w piątek 29 listopada) i Cyber Monday (wypadający w tym roku w poniedziałek, 2 grudnia). Dla klientów jest to idealny moment, aby nabyć ulubione produkty w dużo niższych niż regularne cenach, dla właścicieli sklepów natomiast okres, w którym przychody, szczególnie te ze sprzedaży online, osiągają jedne z najwyższych wskaźników w roku.
Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób najszybciej i najtaniej dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców oraz zmaksymalizować potencjał sprzedażowy Twojego sklepu właśnie wtedy, zapoznaj się z naszym kompleksowym przewodnikiem, który pomoże Ci krok po kroku przygotować skuteczną strategię komunikacyjną z klientami w social mediach.
Reklama w mediach społecznościowych podczas Black Friday i Cyber Monday – dlaczego warto?
Kampanie reklamowe w mediach społecznościowych mają niezwykle szeroki zasięg, więc docierają do ogromnej liczby odbiorców. Wystarczy przytoczyć podstawowe dane: na świecie z Facebooka korzysta ponad 3,06 miliarda osób, w tym 2,11 miliarda każdego dnia (2024, źródło: META). W Polsce natomiast (stan na kwiecień 2024) jest to 24,7 miliona użytkowników w różnym wieku (źródło: NapoleonCat). Jak widać zatem, to ogromna baza potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani Twoim produktem.
Co więcej, korzystając z bardziej zaawansowanych narzędzi, w tym m.in. z Facebook Business Managera i Menedżera Reklam, możesz precyzyjnie określić grupę docelową faktycznie zainteresowanych produktem użytkowników, którym zaprezentujesz reklamę. To z kolei zwiększa szansę na konwersję czy pozyskanie wartościowego leada.
Także od Ciebie zależy, w jaki sposób zaprezentujesz ofertę swojej firmy, a im większa kreatywność, tym lepiej. Możliwości jest naprawdę dużo: od pojedynczych grafik, poprzez karuzele produktów, dynamiczne kolekcje, po pokaz slajdów i formaty video. Nie zmarnuj tej szansy!
Nie możesz również zapomnieć o tym, że dzięki zaawansowanym raportom generowanym w czasie rzeczywistym, w prosty i wygodny sposób możesz śledzić wyniki swoich reklam. Opcja ta daje możliwość bieżącego wprowadzania ewentualnych modyfikacji oraz zmian nie tylko w ustawieniach samej kampanii, ale także stricte w kreacjach reklamowych.
Zanim uruchomisz kampanię…
Chcesz dobrze wystartować? Zacznij od wyznaczenia celów kampanii, które najlepiej odpowiadają Twoim potrzebom i oczekiwaniom. Zastanów się, czy najbardziej zależy Ci na:
- rozpoznawalności marki – wówczas postaw na wyświetlenie reklamy jak największej liczbie użytkowników i wyeksponowanie produktów w wybranej grupie docelowej,
- zwiększeniu ruchu na stronie – pamiętaj, że takie kampanie przyciągają więcej klientów faktycznie zainteresowanych Twoimi produktami, zwiększając liczbę odwiedzin w sklepie,
- polepszeniu sprzedaży – postaw na ten cel, jeżeli chcesz zwiększyć konwersję w sklepie.
Same cele jednak to nie wszystko, bo aby zrealizować je, powinieneś dysponować odpowiednim budżetem. Z pewnością musi on być dopasowany do zaplanowanych działań, a pochodzące z niego środki – umiejętnie podzielone na opłacenie poszczególnych etapów. Pomocny w tym przypadku będzie wcześniejszy research, który pozwoli na przeanalizowanie stawek za kliknięcie i wyświetlenie w Twojej branży oraz regionie. Koniecznie więc zwróć uwagę na takie parametry jak CPC, CPM, CTR.
Dobry plan to podstawa, a umiejętnie sporządzony harmonogram umożliwia zachowanie spokoju i konsekwentną realizację poszczególnych kroków. Nie zapomnij o tym, że każda reklama musi przejść przez system weryfikacji Facebooka (co trwa od kilkudziesięciu minut do kilkudziesięciu godzin) i z sukcesem wyjść z fazy “uczenia się”, by uzyskać jak najlepsze efekty.
W poszukiwaniu odbiorcy
W zależności od tego, do której grupy odbiorców skierujesz swoją kampanię, będzie ona wyglądała nieco inaczej. Inny komunikat wyślesz nowym klientom, którzy po raz pierwszy mają styczność z Twoją marką, a inny tym, którzy robią u Ciebie regularne zakupy.
W celu ustalenia targetu możesz także skorzystać z analityki danych. W momencie, kiedy korzystałeś już z reklam na Facebooku i Instagramie, możesz zainspirować się zgromadzonymi do tej pory informacjami do optymalizacji ustawień kampanii.
Inną strategią, z której warto skorzystać, jest stworzenie grupy docelowej podobnej do Twoich aktualnych klientów, aby dotrzeć do nowych potencjalnych nabywców.
Daj się zauważyć!
Niezależnie od tego, w którym kierunku pójdziesz, zawsze powinieneś dążyć do tego, by zwrócić na siebie uwagę. Reklamy, które wyróżniają się na tle konkurencji, osiągają lepsze rezultaty i niższe stawki za kliknięcie czy aktywność. Skup się zatem na:
- przygotowaniu wysokiej jakości zdjęć i grafik – postaw na spójność, estetykę i czytelność materiału; nie przesadzaj z tekstem,
- lekkim, zachęcającym do poznania produktu przekazie słownym, korzystając z zasady, że im krócej, tym lepiej,
- testowaniu, czyli sprawdzaniu, która reklama osiąga najlepsze wyniki poprzez żonglowanie formatami i obserwację raportów, aby znaleźć tę, która najefektywniej sprawdza się w danej kampanii.
Kampania z przekierowaniem na zewnętrzną stronę docelową
Jeżeli tworzysz reklamę, która przekierowuje odbiorców na zewnętrzną stronę, pamiętaj o optymalizacji swojej witryny. W tym celu zadbaj o jej płynne ładowanie z odpowiednią szybkością, bo klienci nie lubią czekać. Nie zapomnij o instynktownej nawigacji, żeby użytkownicy szybko znaleźli to, czego szukają. I koniecznie załącz na końcu przekazu CTA (call to action), by odbiorcy podjęli konkretne działanie zmierzające do finalizacji zakupu (np. „Dodaj do koszyka”, „Kup teraz”).
Nie trać czujności
Twoja rola nie kończy się na przygotowaniu kampanii. Podczas jej trwania powinieneś na bieżąco czuwać nad jej przebiegiem. Sprawdzaj zatem podstawowe dane przynajmniej raz dziennie, by kontrolować, jakie rezultaty osiągasz, a w przypadku niezadowalających efektów nie bój się zmian na lepsze. Bądź spostrzegawczy i korzystaj z tego, co się sprawdza – nie trzymaj się zatem jednego, ustalonego z góry ustawienia kampanii, ale poszukuj optymalnych rozwiązań dzięki testowaniu.
Jak zwiększyć efektywność kampanii reklamowych na Black Friday i Cyber Monday?
Chcesz zwiększyć sprzedaż lub zachęcić nowych klientów do nawiązania współpracy? Stawiaj zatem na sprawdzone rozwiązania, takie jak promocje i rabaty. Jednak to nie wszystko – stwórz poczucie pilności poprzez ustawienie ograniczeń czasowych trwania atrakcyjnej oferty. Nie zapomnij także o dopasowaniu formy przekazu do konkretnych kanałów dystrybucyjnych – aż 40% zakupów online odbywa się za pomocą smartfona! Możesz także zintegrować kampanię na Facebooku i Instagramie z e-mail marketingiem, aby zwiększyć jej skuteczność.
Jeśli zależy Ci, aby prowadzona w mediach społecznościowych reklama Twojego sklepu z okazji Black Friday lub Cyber Monday okazała się sukcesem, pamiętaj, aby zaplanować oraz uruchomić ją z odpowiednim wyprzedzeniem. Staranne przemyślenie wszystkich kroków, a także odpowiednie dopasowanie strategii do grupy docelowej umożliwi Ci osiągnięcie optymalnych wyników, a tym samym polepszy sprzedaż, przyciągnie nowych klientów i zatrzyma tych obecnych.