W narzędziach SEO, które wykorzystuje się podczas wykonywania audytu, można trafić na komunikaty związane z linkami kanonicznymi. Nie każdy wie jednak, czym one są, jak wpływają na widoczność strony, a także czy powinniśmy się martwić brakiem tzw. canonical URL. Przeczytaj artykuł, aby znaleźć odpowiedzi na te pytania, jak również dowiedzieć się, jak wykorzystywać linki kanoniczne, w jaki sposób oraz gdzie je stosować, aby prawidłowo spełniały swoją funkcję.
Canonical URL – co to jest?
Tag kanoniczny jest częścią kodu HTML używaną w witrynach internetowych w celu wskazania oryginalnego źródła danej strony. Informuje on roboty wyszukiwarki, o tym, że dana podstrona jest najważniejsza, stanowi swego rodzaju pierwowzór i to właśnie ona powinna zostać zaindeksowana jako kanoniczna. Pozwala to określić stronę najważniejszą z grupy duplikatów albo witryn o bardzo podobnej treści.
Jak Google wybiera kanoniczny adres URL?
Podczas indeksowania witryny roboty Google mogą trafić na wiele stron, które zawierają niemal identyczną treść. W takim przypadku na podstawie różnych czynników zebranych w trakcie tego procesu algorytm stara się wybrać najlepszą dla użytkownika stronę, oznaczając ją jako kanoniczną. To właśnie ona będzie odwiedzana częściej niż inne witryny, które według robota zawierają powieloną treść.
Na podstawie jakich czynników Google określa stronę kanoniczną?
W dokumentacji Google można znaleźć informacje o czynnikach, które są uwzględniane podczas wyboru adresu kanonicznego przez robota indeksującego. W trakcie tego procesu algorytm zwraca uwagę na to, między innymi:
- z jakiego protokołu korzysta strona – HTTP czy HTTPS,
- czy posiada ona prawidłowo skonfigurowane przekierowania,
- czy dany adres URL znajduje się w mapie witryny,
- czy na podstronie występuje tag kanoniczny.
Podczas indeksowania reprezentatywnej witryny ważny jest zatem nie tylko adres kanoniczny określony przez użytkownika, ale cały szereg odmiennych czynników. To właśnie z tego powodu zdarza się, że Google mimo naszych wskazówek wybiera inną stronę kanoniczną. Opisywany tag należy więc traktować jako wskazówkę dla robotów indeksujących, a nie regułę, którą zawsze zastosują.
Kiedy stosować tag kanoniczny?
Tag kanoniczny warto stosować w każdej witrynie – niezależnie od tego, czy to sklep internetowy, czy strona będąca jedynie wizytówką firmy w sieci. Oto część przyczyn, przez które warto go wdrożyć:
- duplikacja treści – to jeden z najczęstszych powodów do zastosowania tagu kanonicznego. Adres URL nim oznaczony informuje, która strona powinna być traktowana jako główna, gdyż to właśnie na niej pierwotnie pojawia się dany content,
- strony z parametrami URL – w witrynie może występować wiele adresów z różnymi parametrami w adresie URL. Adresy te mogą pojawić się też z uwagi na linkowanie na zewnętrznych domenach, ponieważ część odsyłaczy zawiera parametry potrzebne do analizy ruchu z danego źródła. W takich przypadkach tagi kanoniczne wskazują, który adres należy traktować jako ten do zaindeksowania,
- wersja strony mobilna i desktopowa – obecnie rzadko się to zdarza, ale jeżeli strona posiada osobną wersję dla urządzeń mobilnych oraz desktopowych – adres kanoniczny umożliwia ustawienie wersji desktopowej jako głównej. Wówczas należy jednak zastosować też na niej tag alternate. W dokumentacji Google szczegółowo wyjaśniono jak wdrożyć tag kanoniczny w takim przypadku.
Jak wdrożyć adres kanoniczny?
Istnieje kilka metod oznaczenia strony jako kanonicznej. Niewątpliwie najpopularniejszą z nich jest właśnie tag kanoniczny. Poniżej opisaliśmy często stosowane sposoby wyróżniania stron w ten sposób:
- tag kanoniczny rel=”canonical” – dodawany w sekcji head kodu HTML. Umożliwia zmapownie wszystkich zduplikowanych stron. Niestety nie działa w przypadku plików PDF,
- nagłówek HTTP rel="canonical" – nagłówek odpowiedzi rel=”canonical” podobnie jak tag kanoniczny umożliwia zmapowanie wszystkich zduplikowanych stron, przy tym nie zwiększa rozmiaru strony. Kod należy dodać w pliku .htaccess lub konfiguracyjnym serwera. Można też zaimplementować to rozwiązanie w kodzie aplikacji,
- mapa witryny – strony kanoniczne można określić także w pliku zawierającym mapę witryny. Jest to rozwiązanie łatwe w implementacji. Niestety mniej skuteczne i bardziej obciążające roboty indeksujące, ponieważ nie otrzymują one informacji bezpośrednio na odwiedzanej stronie,
- przekierowania – jeżeli naszym celem jest usunięcie duplikatu strony – najlepszym rozwiązaniem będzie wdrożenie przekierowania zamiast ustawiania linków kanonicznych. Jest to jednoznaczna informacja dla robota, że adres docelowy stanowi lepszą wersję niż adres analizowany.
Najczęstsze błędy związane z wdrożeniem tagu kanonicznego
Brak tagu kanonicznego
To niewątpliwie najczęściej spotykany błąd na stronach internetowych. Brak tagu kanonicznego może prowadzić do indeksowania duplikatów witryny, a tym samym powodować zjawisko kanibalizacji (strony będą walczyć między sobą o pozycję). Dla przykładu, nawet jeżeli dana strona nie zawiera linków z parametrami i jest tylko prostą wizytówką – roboty indeksujące mogą trafić na innych domenach na adresy z parametrami kierującymi do niej, nad którymi możemy nie mieć kontroli.
Tag kanoniczny wdrożony poza sekcją 'head'
W dokumentacji Google jednoznacznie wskazuje, że tag rel=”canonical” powinien znajdować się w sekcji 'head' witryny. Jeżeli jest stosowany poza nią, może być ignorowany.
Wielokrotne tagi kanoniczne na jednej stronie
Jeżeli na stronie występuje więcej niż jeden tag kanoniczny, Google zignoruje tagi i samodzielnie wybierze stronę, którą uzna za najbardziej kompletną oraz przydatną użytkownikowi wyszukiwarki.
Canonical URL musi być podany w wersji bezwzględnej
Adres URL w tagu kanonicznym musi występować w wersji bezwzględnej, czyli składać się z wszystkich niezbędnych elementów. Zapis musi zawierać protokół, przedrostek (jeżeli występuje), domenę i ścieżkę względną.
Adres bezwzględny: https://www.internet-plus.pl/blog/
Adres względny: /blog/
Canonical URL na podstronach z noindex
W przypadku stron z meta tagiem robots noindex tag rel=”canonical” jest sprzecznym sygnałem, dlatego na tego typu podstronach nie należy go stosować.
Kiedy tag kanoniczny może nie zadziałać?
Link kanoniczny jest tylko wskazówką dla robotów indeksujących. Nie należy traktować go jako dyrektywę, której roboty muszą przestrzegać. Zdarza się, więc, że pomimo ustawionego tagu Google wybiera inną stronę kanoniczną niż użytkownik. Istnieje jednak kilka powodów mogących wzmocnić szanse na to, że adres zawierający tag kanoniczny kierujący do oryginalnej strony zostanie zaindeksowany.
Niewielkie pokrycie treści
Tag kanoniczny ma na celu wskazanie podstrony, która jest oryginalnym źródłem treści. Jeżeli skopiowanego tekstu z oryginalnej strony jest niewiele, Google może to zignorować, ponieważ uzna, że pod danym adresem występuje w większości nowy content, który jest wartościowy dla użytkownika.
Linkowanie zewnętrzne do kopii strony
W przypadku, kiedy do strony z oryginalną treścią kieruje zdecydowanie mniej linków zewnętrznych niż do witryny, która jest duplikatem – zdarza się, że powielona strona, pomimo ustawionego tagu kanonicznego zostaje potraktowana jako bardziej wartościowa.
Linkowanie wewnętrzne do kopii strony
Linki wewnętrzne są ważnym wyznacznikiem tego, co na stronie jest wartościowe. Jeżeli witryna zawiera zdecydowaną większość odsyłaczy do podstrony, która jest duplikatem z ustawionym tagiem kanonicznym na oryginalną wersję strony – roboty indeksujące mogą potraktować taką podstronę jako bardziej wartościową i zignorują canonical URL.
Adresy kopii i oryginałów w mapie witryny
W pliku z mapą witryny powinny znajdować się tylko takie adresy, które są źródłem oryginalnych treści. Jeśli analizujący ją robot, trafi na strony zawierające kopie – może zignorować tag kanoniczny oraz zaprezentować w wyszukiwarce mniej reprezentatywne dla nas strony.
Szczególny przypadek, kiedy Google prezentuje w wynikach inny adres niż kanoniczny
Z wyżej opisaną sytuacją, kiedy Google ustala jako kanoniczną inną stronę, niż zakładaliśmy, możemy mieć do czynienia, korzystając z urządzeń mobilnych, takich jak telefon czy tablet. Wówczas mimo że zastosujemy tag kanoniczny prowadzący do desktopowej wersji strony – wyszukiwarka i tak zaprezentuje nam jej mobilną wersję. Google działa w ten sposób, aby zapewnić użytkownikom jak największą wygodę podczas przeglądania witryn.
Tag kanoniczny – jeden z najważniejszych tagów w SEO
Tag kanoniczny (rel="canonical") to jeden z kluczowych tagów wykorzystywanych w SEO. Pozwala on bowiem zarządzać indeksowaniem stron i unikać problemów z duplikacją treści. Jego poprawne zastosowanie pomaga wskazać robotom wyszukiwarki, która strona w grupie podobnych lub ze skopiowanymi treściami powinna być traktowana jako najważniejsza.
Pamiętaj, że tag kanoniczny jest jedynie sugestią dla robotów wyszukiwarki, dlatego należy zadbać także o inne aspekty techniczne, takie jak odpowiednia struktura linków wewnętrznych, przekierowania oraz optymalizacja mapy witryny. Dzięki temu unikniesz problemów z kanibalizacją treści i poprawisz widoczność swojej witryny w wynikach wyszukiwania. Regularny audyt, a także monitorowanie działań SEO pozwolą utrzymać stronę w dobrej kondycji oraz zwiększyć jej szanse na lepszą pozycję w Google.