Świąteczne kampanie w e-commerce – o czym należy pamiętać?

Świąteczne kampanie w e-commerce – o czym należy pamiętać?

Tradycja wręczania bliskim osobom prezentów pod choinkę czyni Gwiazdkę prawdziwym świętem zakupów. W handlu detalicznym okres listopada i grudnia uważa się za żniwa – czas na nadrobienie sprzedaży oraz zrealizowanie celów rocznych, które w październiku mogły się jeszcze wydawać całkowicie nierealne. Trudno wyobrazić sobie prowadzenie sklepu, w którym przed świętami nie prowadzi się jakichkolwiek przygotowań, a mowa nie tylko o zadbaniu o stany magazynowe, ale też o doświadczenia zakupowe klientów. Jak zaplanować świąteczne kampanie reklamowe oraz strategię komunikacji, aby klienci pamiętali o Twoim sklepie online w tym szalonym czasie?

Okresowy przegląd techniczny strony internetowej

Tak samo, jak instalacja grzewcza czy wentylacja w domu, również strona WWW ze sklepem internetowym potrzebuje przeprowadzania systematycznych przeglądów. Konieczne jest zweryfikowanie, czy wszystko działa prawidłowo – zwłaszcza w okresie przedświątecznym, gdy lada dzień liczba zamówień może wzrosnąć wielokrotnie. Aby zapewnić klientom wygodę dokonywania zakupów bez wychodzenia z domu i całe doświadczenie uczynić przyjemnym, zadbaj o:

  • stabilność witryny – upewnij się, że nawet zwielokrotniona liczba wejść oraz przeprowadzanych operacji przez użytkowników nie doprowadzi do przeciążenia serwera i “wysypania” strony,
  • szybkość wczytywania podstron w obrębie witryny – nie zmuszaj swoich klientów do czekania. Mamy rok 2024, nie 2007 – ładowanie strony nie może trwać więcej niż 3 sekundy. W przeciwnym razie klient straci cierpliwość i złoży zamówienie u konkurencji, która lepiej przygotowała się do tego gorącego okresu;
  • responsywność strony – upewnij się, że Twoja strona dobrze się prezentuje oraz oferuje wszystkie funkcjonalności zarówno w wersji desktopowej, jak i tej na urządzenia mobilne. Coraz więcej transakcji odbywa się właśnie z poziomu smartfonów, dlatego nie należy bagatelizować kwestii responsywności sklepu online;
  • atrakcyjną oprawę wizualną strony głównej – już od wejścia na Twoją stronę pokazuj klientom, że wiele się u Ciebie dzieje. Dobrym rozwiązaniem będzie na przykład okolicznościowa grafika na banerze lub sliderze, z uwzględnieniem informacji o trwających promocjach;
  • przejrzystą strukturę sklepu – użytkownik powinien móc wykonać minimalną ilość kliknięć, aby wyszukać interesujące go produkty. Dlatego też struktura sklepu musi być prosta i przejrzysta, a filtrowanie pozycji w kategoriach intuicyjne.
O czym pamiętać, przygotowując sklep online na święta i planując kampanię reklamową?

Customer experience, czyli przyjemność kupowania i budowanie pozytywnych wrażeń

No dobrze – Twoja strona jest już szybka jak błyskawica, dostosowana do różnych urządzeń, estetycznie dopieszczona oraz perfekcyjnie zorganizowana. Czy to już wszystko? Otóż nie, bo musisz jeszcze zadbać o kwestie związane z customer experience. Gdy już zainteresowany klient trafi na Twoją stronę, znajdzie idealny produkt i włoży go do koszyka, w kolejnych etapach nic nie powinno go zniechęcić do finalizacji transakcji. Aby zwiększyć konwersję, zadbaj o takie elementy jak:

  • wygodne formy płatności – w 2024 roku szybkie przelewy, karta i BLIK to już za mało. Upewnij się, że w Twoim sklepie można dokonać płatności odroczonej albo ratalnej, zwłaszcza jeśli oferujesz produkty z wyższej półki cenowej;
  • zaplecze logistyczne – kluczowe jest nie tylko zapewnienie wszelkich możliwych form dostawy (na adres, do punktu, do automatu itp.), ale też jej ekspresowa realizacja. W 2024 roku deklaracja o “realizacji zamówienia w 48 godzin” nie zrobi na nikim wrażenia. Umieść na stronie głównej informację, że do konkretnej godziny w ciągu dnia (np. do 12, 15 czy 18:30) przyjmowane zamówienia zostaną przekazane kurierowi jeszcze w tym samym dniu. Dzięki temu istnieje spora szansa, że klient odbierze paczkę nawet następnego dnia, a zadowolony z błyskawicznej obsługi wróci do Ciebie jeszcze wiele razy. To szczególnie ważne przed świętami, gdy klienci dokonują zakupów na przysłowiową ostatnią chwilę i zależy im, by paczki z prezentami dotarły przed Wigilią;
  • prosty check-out – w 2024 roku klienci chcą dokonywać zakupów SZYBKO. Postaraj się maksymalnie uprościć proces finalizacji zamówienia. Zbyt wiele kroków do wykonania może nie tyle zniechęcić klienta do sfinalizowania zamówienia, co do powrotu na ponowne zakupy w Twoim sklepie.

W budowaniu pozytywnych doświadczeń pomoże Ci też odpowiednie podejście do pakowania paczek z zamówieniami dla klientów. Wybieraj materiały biodegradowalne i ekologiczne – zamiast foliowych wypełnień używaj tych papierowych, a zamiast foliopaków stosuj tekturowe pudełka. Twoi klienci z pewnością docenią również drobne upominki, np. próbki kosmetyków, cukierki, papierową zakładkę do książki czy ulotkę z kodem rabatowym na kolejne zakupy.

Jak przygotować stronę na uruchomienie kampanii reklamowych przed świętami

Jakie jeszcze działania warto podjąć, aby sklep internetowy był przygotowany na przedświąteczne szaleństwo zakupowe? Ukryj na stronie produkty, które zostały wyprzedane, nawet jeśli są niedostępne tylko czasowo, albo sortuj produkty w taki sposób, by artykuły niedostępne znajdowały się na samym końcu. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której klienci muszą długo scrollować, aby znaleźć zaledwie kilka dostępnych produktów. Świetnie sprawdza się też alert o wyczerpywanych zapasach – na podstronach produktów dodaj informację o tym, czy dana pozycja dostępna jest w dużej ilości, średniej, czy może na wyczerpaniu. Świadomość, że za chwilę asortyment może zostać wyprzedany, często działa na klientów motywująco do podjęcia działania i dokonania zakupu.

Kampania reklamowa w mediach społecznościowych

Twoja konkurencja nie śpi i najpewniej już od listopada przygotowuje strategię reklamową na przedświąteczny okres zakupowy. Nie pozostawaj w tyle i nie pozwól klientom zapomnieć o Twoim sklepie – nie trać też szansy na zyskanie zupełnie nowych odbiorców. Zdefiniuj cele kampanii na Facebooku i Instagramie, ustal parametry grupy docelowej, zaprojektuj atrakcyjne grafiki albo stwórz ciekawe spoty video, zadbaj o proste i chwytliwe call to action, a po uruchomieniu kampanii nie bój się modyfikować jej ustawień. Zaprojektuj różne kampanie dedykowane innym grupom docelowym – nie musisz jednym hasłem trafić do wszystkich. Zadbaj o to, żeby potencjalnie zainteresowani ofertą użytkownicy portali społecznościowych zobaczyli Twoją reklamę i zaintrygowani kliknęli w link, a następnie przenieśli się na stronę docelową, by móc złożyć zamówienie. Przygotuj się na to, że w sezonie przedświątecznym – z uwagi na konkurencyjność – potrzebny będzie większy budżet reklamowy niż w innych sezonach w roku.

Święta to gorący czas w handlu, również w e-commerce

Kampania produktowa w Google Ads

Nie zapomnij o tych użytkownikach, którzy w wyszukiwarce Google poszukują konkretnych kategorii produktów, wpisując najróżniejsze hasła. Na tę okazję przygotuj kampanię produktową (PLA), w której promować będziesz wybrane produkty ze swojej oferty. Kampania pozwala wyświetlać ogłoszenia w wynikach wyszukiwania Google, ale też na stronach partnerów wyszukiwarki. Zdjęcie produktu opatrzone będzie najważniejszymi informacjami o nim – ceną, pełną nazwą, nazwą sklepu, kosztem dostawy oraz opiniami innych kupujących. To genialny sposób na to, by dotrzeć do osób szukających w internecie konkretnych przedmiotów i sprowadzić ich na stronę docelową, gdzie sfinalizują zamówienie.

Spójna komunikacja w różnych kanałach

Choć planowanie płatnych działań promocyjnych jest niezwykle ważne, to nie należy pomijać działań organicznych. Twoi klienci mogą docierać na stronę nie tylko z reklam w mediach społecznościowych lub wynikach wyszukiwania Google – mogą też trafić do Ciebie ze zwykłych wyników wyszukiwania, czyli takich najlepiej dopasowanych do wpisanego do wyszukiwarki zapytania. Dlatego też przed świętami warto zadbać o SEO, aby na dane hasła Twoja strona wyświetlała się na wysokich pozycjach. Do najważniejszych aspektów należy pod tym względem wypełnienie strony wartościową, unikalną treścią. Zadbaj o to, aby każda kategoria produktu i każdy produkt miały swoje opisy. Prowadź na stronie bloga z ciekawostkami oraz rekomendacjami produktów. Prowadź też działania w mediach społecznościowych – regularnie publikuj posty, w których będziesz przypominać odbiorcom o istnieniu Twojego sklepu. Informuj różnymi kanałami o ofercie świątecznej i o trwających promocjach gwiazdkowych.

Do prowadzenia przedświątecznych kampanii reklamowych w internecie warto przygotować się z dużym wyprzedzeniem, aby dać sobie wystarczająco dużo czasu na ewentualne modyfikacje ustawień, zwiększenie budżetu, przebudowanie strony WWW albo uzupełnienie witryny treściami. I pamiętaj, że nie musisz robić tego zupełnie sam – wiele z tych prac możesz powierzyć specjalistom.

Internet Plus życzy wesołych świąt

Zespół Internet Plus życzy spokojnych, a jednocześnie radosnych Świąt Bożego Narodzenia spędzonych w gronie najbliższych!