Dane strukturalne to zorganizowane w formie ustandaryzowanego kodu informacje, które pomagają robotom przeszukującym internet zrozumieć zawartość danej strony internetowej. Dodając je do witryny, powodujemy, że treści są dla algorytmów uporządkowane i łatwe w odczytaniu. Dzięki temu możemy pomóc wyszukiwarkom, takim jak Google, w ich interpretacji oraz sprawić, że będą one wyświetlały rozszerzone wyniki wyszukiwania. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, czym dokładnie są dane strukturalne, jak je wdrożyć, a także jaka jest ich rola w kontekście pozycjonowania stron!
Dlaczego potrzebujemy danych strukturalnych na stronie WWW?
Strukturalne dane są bardzo przydatne we wskazywaniu wyszukiwarce, co jest czym. Użycie odpowiedniego, zrozumiałego dla robotów kodu sprawia, że mogą one lepiej kategoryzować oraz rozumieć przekazywane informacje, co przekłada się na dokładniejszą analizę witryny. I choć obecnie wyszukiwarki coraz skuteczniej, precyzyjniej interpretują strukturę stron – dzięki wykorzystaniu danych strukturalnych nie pozostawiamy im w tym zakresie najmniejszych wątpliwości.
Dobrym przykładem w tym kontekście będzie dowolny artykuł. Za sprawą właściwie dopasowanych danych strukturalnych możemy przekazać w kodzie szereg detali, między innymi, o czym jest treść, jaki jest jej tytuł, co to za typ tekstu, kto jest autorem, jaka jest data publikacji itp. Wyszukiwarka skorzysta z tych informacji, ponieważ ułatwi jej to badanie podstrony oraz pozwoli na wyświetlenie internautom artykułu w formie wyniku z elementami rozszerzonymi (rich snippets).
Dane strukturalne a SEO
Optymalizacja strony pod wyszukiwarki to wieloaspektowy proces, a dane strukturalne są jedną z kwestii dotyczących technicznego SEO. Należy wiedzieć więc, że samo dodanie ich na witrynę nie stanowi jednoznacznego czynnika rankingowego, gdyż pozwalają one na szybsze i łatwiejsze crawlowanie naszej strony. Nie wpływają na pozycję w SERP, ale są ważne dla sposobu wyświetlania się witryny w wynikach wyszukiwania. Za ich sprawą istnieje opcja, że strona zostanie zaprezentowana w formie rozszerzonej, która jest bardziej atrakcyjna wizualnie dla odbiorców. To z kolei może zdecydowanie zwiększyć współczynnik kliknięć w wynik (CTR).
Warto jednak pamiętać, że wdrożenie danych strukturalnych na stronie nie oznacza, że Google zawsze będzie prezentował witrynę w sposób rozszerzony. Dbając o ten temat, mimo wszystko pozwalamy, aby wyszukiwarka miała taką możliwość. Bez takiej optymalizacji z kolei pozbawiamy jej tej opcji. Ostatecznie jednak wszystko zależy od metody działania algorytmów Google, która nie jest w pełni znana.
Rodzaje rozszerzonych wyników
Wyszukiwarka Google potrafi wyświetlać wiele rozszerzonych wyników wyszukiwania, które oparte są o dane strukturalne dodawane na strony. Do tych najczęściej spotykanych możemy zaliczyć, między innymi:
- artykuł (article) – pozwala na wyświetlanie takich danych jak tytuł artykułu, autor, data publikacji, zdjęcie itp.,
- menu nawigacyjne (breadcrumbs) – określa, gdzie znajduje się dana strona w całej hierarchii witryny, co ułatwia nawigację,
- najczęstsze pytania (FAQ) – umożliwia wyświetlanie rozwijanej listy pytań i odpowiedzi,
- firma działająca lokalnie (LocalBusiness) – dane te mogą przekazywać informacje, takie jak adres, godziny otwarcia, dane kontaktowe, opinie.
To jednak tylko niewielka część najpopularniejszych typów tzw. rich snippets. Istnieje ich o wiele, wiele więcej, a znaleźć można je w oficjalnej dokumentacji Google.
Schema.org – co to?
Witryna schema.org to inicjatywa zapoczątkowana przez największe wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing, Yahoo i Yandex, mająca na celu stworzenie wspólnego standardu dla strukturalnych danych na stronach internetowych. Pod adresem schema.org możemy poznać zatem rodzaje uporządkowanych danych i ich dokumentację pozwalającą na poprawne zaimplementowanie znaczników na witrynie.
Jak dodać dane strukturalne na stronę WWW?
Jeśli już wiemy, czym są dane strukturalne i jakie korzyści może przynieść ich zastosowanie – przyjrzyjmy się kilku sposobom na ich dodanie na witrynę. W przypadku popularnych systemów, takich jak WordPress, mamy możliwości zastosowania wtyczek SEO pomagających w optymalizacji strony, na przykład Yoast SEO czy Rank Math. Te narzędzia pozwalają na łatwe, a czasem nawet prawie automatyczne dodawanie opisywanych znaczników.
Drugim sposobem jest ręczne wdrożenie prawidłowo sformułowanego uzupełnienia do kodu źródłowego naszej strony. Do zrobienia tego wymagana jest jednak znajomość konstrukcji kodu, którą można poznać w witrynie schema.org, aby samodzielne stworzyć odpowiedni skrypt.
Istnieje również możliwość skorzystania z wielu dostępnych w internecie generatorów, które pozwalają na łatwe stworzenie gotowego skryptu. Tak przygotowane uzupełnienie dodajemy później bezpośrednio do kodu źródłowego strony lub korzystamy z zewnętrznych narzędzi, takich jak Google Tag Manager. Poniżej prezentujemy przykładowy skrypt w formacie JSON-LD dla danych o lokalnej firmie (LocalBusiness).
Testowanie danych strukturalnych
Kolejnym krokiem, jaki powinniśmy wykonać, po wdrożeniu danych strukturalnych na stronie jest przetestowanie, czy roboty widzą je poprawnie. Do tego możemy skorzystać z kilku rozwiązań, takich jak Schema Markup Validator czy Test wyników z elementami rozszerzonymi. W takich narzędziach zarówno sprawdzimy, czy na już opublikowanej witrynie znajdują się właściwie wdrożone dane, jak i przetestujemy pod względem poprawności przygotowany ręcznie lub przez generatory skrypt przed dodaniem go na stronę.
Podsumowanie – korzyści zastosowania danych strukturalnych
Dane strukturalne są istotnym punktem optymalizacji technicznej strony pod wyszukiwarki. Dzięki nim łatwiej przekażemy robotom, o czym jest nasza witryna oraz co dokładnie zawarliśmy w materiałach na niej opublikowanych. Lepsze ustrukturyzowanie treści pozwoli na wyświetlenie jej jako rozszerzonego wyniku wyszukiwania, a zatem wyróżnienie witryny na tle konkurencji za sprawą wyeksponowania dodatkowych szczegółów, na przykład oceny internautów, kwoty produktu, dostępności, daty publikacji itp. Dzięki temu będzie ona atrakcyjniejsza w oczach odbiorcy, co zwiększy szansę na to, że dany użytkownik kliknie wynik i odwiedzi stronę.
Z tych powodów warto więc stosować dane strukturalne dopasowane do treści podstrony. Ich wdrożenie może sprawiać kłopot i wymagać czasu, jeśli zatem potrzebujesz wsparcia w tym zakresie oraz zależy Ci na zwiększeniu ruchu na stronie internetowej – z przyjemnością Ci pomożemy!