Z pewnością kojarzysz zjawisko linków, których struktura przypomina bardzo długi i nielogiczny ciąg przypadkowych znaków. To właśnie nieprzyjazne adresy URL. Nie mówią one nic o tym, co znajduje się na podstronie, ani nie ułatwiają nawigowania po serwisie. Bardzo trudno je zapamiętać, a dodatkowo wyglądają wyjątkowo nieestetycznie. Poznaj nasze wskazówki, dzięki którym uporządkujesz swoje linki, czyniąc stronę bardziej przejrzystą.
Przyjazny adres URL – jak wygląda?
Różnica pomiędzy adresem przyjaznym i nieprzyjaznym widoczna jest już na pierwszy rzut oka. Nie tylko sama długość linku, ale też jej treść jest istotna – w adresie przyjaznym nie znajdziesz znaków zapytania, podkreślników, ciągów liczb czy innych symboli, które nie mają nic wspólnego z treścią podstrony. Jak wygląda link nieprzyjazny? Na przykład tak: domena.pl/?p=384729_kjwbx_%_192_html. Przyjazny natomiast wygląda następująco: domena.pl/kategoria/produkt. Treść linku od razu informuje, co znajduje się na podstronie, a dzięki strukturze linku łatwo jest wrócić na przykład do kategorii w sklepie internetowym.
Zalety dobrego adresu URL
Uporządkowany adres URL ma wiele zalet. Między innymi informuje o strukturze serwisu, jest czytelny zarówno dla użytkownika, jak i robotów wyszukiwarki. Jest estetyczny, łatwy do zapamiętania, dzięki czemu dobrze prezentuje się wklejony na przykład na Facebooku. Twoja domena jest czytelnie wyeksponowana, a to może znacznie poprawić rozpoznawalność strony w sieci. Doskonałym rozwiązaniem jest umieszczanie w linkach słów kluczowych – jednej lub dwóch fraz. Dzięki temu działaniu nie tylko poinformujesz użytkownika, co znajdzie na Twojej witrynie, ale pomoże również algorytmom ją skategoryzować, uznać za wartościową i umieszczać ją na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Dzięki przejrzystości linków Twoja strona będzie atrakcyjna dla użytkowników oraz robotów – znalezienie podstrony będzie dużo łatwiejsze, a dzięki temu może wzrosnąć liczba jej wyświetleń.
Co zrobić, aby adres był czytelny?
Twórz logiczne, krótkie ścieżki adresów URL, które wskażą budowę serwisu. Używaj fraz kluczowych – w wynikach wyszukiwania zostaną pogrubione. Pamiętaj jednak, żeby z nimi nie przesadzać, ponieważ używając więcej niż dwóch fraz uczynisz link zbyt długi i nieczytelny, a w efekcie miniesz się z celem. Wyrazy w linkach rozdzielaj myślnikami, nie podkreślnikami. Zamiast domena.pl/nalesniki_z_serem użyj domena.pl/nalesniki-z-serem. Myślnik jest nie tylko łatwiejszy do zapamiętania, ale oprócz tego lepiej odbierają go roboty wyszukiwarek. Nie używaj polskich znaków ani wielkich liter – unikniesz niepotrzebnego zamieszania związanego z odsyłaniem do nieistniejących podstron. Usuwaj wszelkie zbędne parametry – znaki, liczby, końcówki takie jak html. Adres URL zbuduj samodzielnie, nie generuj go automatycznie. Jeżeli Twój link jest nieprzyjazny, nie używaj narzędzi do skracania. Roboty wyszukiwarek takie adresy traktują jak niebezpieczne odnośniki, a w efekcie Twoja strona będzie zajmowała gorsze pozycje w wynikach.
Przyjazny URL i User Experience
Zoptymalizowanie adresów URL na pewno zajmie Ci trochę czasu, ale pamiętaj, że to może znacznie poprawić jakość Twojej witryny. Czytelne linki podnoszą User Experience, a to nierzadko ma pozytywny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Umieszczając odpowiednie słowa kluczowe w linkach przyciągniesz na podstrony użytkowników, którzy szukają właśnie Twoich produktów. Ułatw im to i zadbaj o przyjazne adresy URL.