Zastanawiasz się, jak zacząć promocję swojego biznesu w mediach społecznościowych? Zadanie jest na pozór proste: zakładamy fanpage, uzupełniamy podstawowe informacje o firmie i zaczynamy publikować wpisy. W praktyce, żeby nasz fanpage był prowadzony efektywnie potrzeba nieco więcej. Dziś podpowiadam, na co warto zwrócić uwagę i jakie elementy warto wdrożyć prowadząc fanpage na Facebooku.
1. Zadbaj o wygląd fanpage’a
Fanpage jest wizytówką Twojej firmy, dlatego w pierwszej kolejności zadbaj o to, aby wyglądał zachęcająco. Grafika profilowa i atrakcyjne zdjęcie w tle prezentujące Twoją firmę to podstawa. W końcu to pierwsza rzecz, na którą zwróci uwagę osoba odwiedzająca Twój profil. Zadbaj również o szczegółowe uzupełnienie sekcji Informacje. Pamiętaj o takich elementach jak przycisk akcji na Twoim fanpage’u (np. Skontaktuj się z nami, Zadzwoń, Zarezerwuj), o ustawieniu automatycznej wiadomości tak, aby nie zostawić Klienta bez informacji oraz o stworzeniu unikalnego adresu URL Twojego fanpage’a. Duże znaczenie mają również grafiki dodawane do postów – zadbaj o zdjęcia dobrej jakości. Pomyśl o szablonie, który będzie zgodny z całą identyfikacją wizualną Twojej firmy.
2. Publikuj różnorodne treści. Pokaż swoją twarz – ludzką twarz
Zadbaj o dużą różnorodność wpisów. Nie traktuj Facebooka jak słupa reklamowego. Ludzie są zmęczeni wszechobecnymi postami produktowymi. Oczywiście chcemy przedstawić nasze produkty i opowiedzieć o usługach, ale róbmy to w umiejętny, nienachalny sposób. Postaraj się zainteresować fanów swoim biznesem – pokazać im, jak funkcjonuje on od kuchni. Zdjęcia Twojej firmy, pracowników, objaśnianie, jak działa produkt czy w jaki sposób został stworzony – to content, który przyciąga uwagę. Facebook daje nam możliwość odpowiadania na potrzeby fanów, możemy zaprezentować się jako eksperci w danej dziedzinie, doradzać i informować. To o wiele więcej niż kolejny kanał sprzedaży dla Twojej firmy.
3. Postaw na oryginalne materiały
Nie ma nic gorszego od wrzucania po raz trzeci tego samego zdjęcia przedstawiającego nasz produkt. Twoi fani pragną czegoś nowego. Zadbaj o to, aby pokazywać nowe zdjęcia, twórz ciekawe grafiki, gify, pokazy slajdów i dodawaj wideo! Algorytm Facebooka w ostatnim czasie w największym stopniu faworyzuje wysokiej jakości filmy wideo, które dzięki temu pomagają dotrzeć do większej grupy odbiorców.
4. Liczy się interakcja
Facebook i firmowy fanpage to genialne narzędzie dla właścicieli firm! Właśnie tutaj możesz dowiedzieć się, co o Twoich produktach czy usługach myślą fani. Poprzez profil na portalu społecznościowym możesz rozmawiać z klientami, a tym samym szybko reagować na ich sugestie, pytania lub problemy. Obecność marki w social media pozwala na świetną interakcję z klientami – na bieżąco mogą oni opiniować Twój produkt, usługę lub inne działania. Prowadząc komunikację na Facebooku nie dopuszczaj do sytuacji, w której będzie ona jednostronna. Odpowiadaj na komentarze, dopytuj, dziękuj i staraj się podtrzymywać rozmowę.
A co w sytuacji, gdy spotkasz się z hejtem i negatywnymi opiniami na temat Twojej firmy? Według mnie, dobrego administratora poznaje się po tym, jak radzi sobie w obliczu kryzysu. A takowe zdarzają się nawet najlepszym. Przede wszystkim nie chowaj głowy w piasek! Pokaż, że ci zależy i odpowiadaj na wszystkie opinie, również te negatywne – staraj się do nich ustosunkować. Pamiętaj o zachowaniu zimnej krwi i uprzejmym odpowiadaniu na ewentualne zarzuty.
5. Odpowiedni język komunikacji
Liczy się nie tylko to, co piszesz, ale również w jaki sposób to robisz. Facebook pozwala nam na luźniejszą komunikację z użytkownikami i warto z tego skorzystać. Na portalu poszukujemy zarówno informacji, jak i rozrywki. Przede wszystkim język oraz komunikacja powinny być dopasowane do Twojej grupy docelowej w mediach społecznościowych. Oczywistym jest, że inaczej będziemy zwracać się do młodzieży, do fanów klubu piłkarskiego czy do osób dojrzałych.
6. Postaw na jakość, nie ilość
Prowadząc fanpage i publikując posty należy pamiętać o równowadze pomiędzy ilością a jakością prezentowanych publikacji. Nie masz czasu, żeby zamieszczać codziennie ciekawe wpisy? Dodawaj rzadziej, ale lepsze jakościowo teksty i grafiki. Publikacja co kilka dni, ale oryginalnych materiałów będzie jak najbardziej odpowiednim działaniem. Ważne, aby publikacje pojawiały się w miarę regularnie. Wtedy przyzwyczaisz odbiorcę do tego, że na Twojej stronie zawsze znajdzie interesujące materiały.
7. Widoczność Twojego fanpage
Pamiętaj – jeśli nie pochwalisz się swoim fanpagem, nikt się o nim nie dowie! Dodaj przyciski społecznościowe na swojej stronie internetowej, zamieść informację o fanpage w stopce maila, powiadom o nim w swoim newsletterze. Pamiętaj również o widoczności offline – informacje o fanpage możesz zamieścić również na swojej wizytówce, witrynie czy drzwiach wejściowych. Daj się zauważyć!