Marketerzy odpowiedzialni za promocję małych i średnich firm, którzy rozpoczynają swoją przygodę z Google Ads, często już na początku tej niełatwej drogi napotykają sporą przeszkodę – jak poradzić sobie, dysponując małym budżetem. Internetowe poradniki opisują skomplikowane strategie, dla których zastosowania potrzeba szeregu narzędzi i głębokiego portfela, podczas gdy wielu mniejszych przedsiębiorców bardzo ostrożnie podchodzi do inwestycji we wcześniej niesprawdzone metody promocji firmy. W rezultacie pierwsza kampania, ze względu na znikome efekty, staje się również tą ostatnią. Czy oznacza to, że aby skutecznie poprowadzić kampanię Google Ads, konieczny jest budżet wysokości kilku czy nawet kilkunastu tysięcy złotych? Oczywiście, że nie! Dobór odpowiedniej strategii oraz dokładna optymalizacja kampanii sprawią, że na rozpoczęcie działań będzie stać nawet początkujących mikroprzedsiębiorców.
Aby osiągnąć zadowalające efekty już na początku pracy z Google Ads, spełnione muszą być trzy podstawowe warunki: dobra znajomość Google Ads, dobór odpowiedniej strategii reklamowej oraz skrupulatna i regularna optymalizacja kampanii. To tylko i aż trzy elementy, bez których nie da się skutecznie promować firmy w Google.
Znajomość Google Ads
Choć Google Ads to system przyjazny użytkownikowi, na pozór intuicyjny, kryje on w sobie wiele niespodzianek i tajemnic. Podczas zakładania konta reklamowego, Google pomaga dobrać odpowiednie ustawienia i proponuje niemalże całkowite zautomatyzowanie kampanii. Moc algorytmów giganta z Mountain View jest oczywiście niepodważalna, natomiast rzadko sprawdza się ona w przypadku kampanii z ograniczonym budżetem – Google nastawia się na długotrwałe zbieranie danych i optymalizację kampanii na podstawie wielu testów co niestety może prowadzić do poświęcenia sporej ilości środków na początkowym etapie działań.
W związku z powyższym, doświadczenie z pracą z systemem Google Ads pozwala nam przewidzieć, jakie kroki podjąć, aby już na początku sprawnie przeskoczyć pierwsze przeszkody. To właśnie dlatego tak ważnym jest, aby jeszcze przed uruchomieniem kampanii posiąść wiedzę na temat narzędzi, z którymi będziemy pracować bądź zaufać doświadczonemu specjaliście, który pomoże odpowiednio skonfigurować i poprowadzić kampanię. Bez tego elementu uruchomienie kampanii Google Ads może okazać się równie efektowne, co rozrzucenie ulotek w powietrze i liczenie, że złapią je osoby zainteresowane naszą ofertą.
Odpowiednia strategia
Każdy początkujący przedsiębiorca chce podążać śladami tych największych – przecież musieli oni dotrzeć do sukcesu, stosując dobrą strategię marketingową. Nic bardziej mylnego – dobierając strategię reklamową, musimy brać pod uwagę etap rozwoju naszej firmy i zdawać sobie sprawę, że nasza intuicja i doświadczenie mogą być odwrotne do faktycznych tendencji na rynku internetowym.
Tworząc strategię działań, należy mieć na uwadze rodzaj działalności, grupę docelową oraz odpowiednie kanały promocji. Inaczej będzie wyglądać plan działania dla sklepu internetowego, gdzie zbudowanie dużego ruchu relatywnie niskim kosztem np. przy pomocy kampanii produktowej oraz remarketingu dynamicznego przekłada się na wzrost sprzedaży, a inaczej dla jednoosobowej firmy usługowej, gdzie kluczowe będzie dobranie bardzo dokładnych słów kluczowych i odpowiednie sformułowanie przekazu reklamowego.
Promując sklep internetowy, musimy pamiętać, iż wielu użytkowników internetu znajduje się na górze lejka zakupowego i należy ich odpowiednio poprowadzić aż do zakupu produktu. Sprowadzenie na stronę dużego ruchu pozwala w pierwszym kroku zebrać obszerną grupę odbiorców, którą przy użyciu np. promocji, atrakcyjnej ceny czy dogodnego czasu dostawy możemy doprowadzić na sam dół lejka, dzięki czemu mamy szansę na pozyskanie nie tylko jednorazowej sprzedaży, ale także klienta lojalnego przez lata.
Dla początkującej firmy usługowej liczy się przede wszystkim trafne dotarcie do potencjalnego klienta – na nic zdadzą się nam setki wizyt na stronie, jeżeli sprowadzeni użytkownicy znajdą się na naszej stronie przez przypadek. Fotograf specjalizujący się w fotografii ślubnej może założyć, że pozyskanie tanich kliknięć na frazę kluczową “fotograf” musi poprzez efekt skali przełożyć się na zdobycie zleceń, podczas gdy zdecydowanie lepszą metodą może okazać się pozyskanie kilku kliknięć na zdecydowanie droższą frazę taką jak np. “najlepszy fotograf ślubny wrocław”.
Przygotowanie odpowiedniej strategii powinno odbyć się jeszcze przed uruchomieniem kampanii. Tworząc ją, powinniśmy postawić sobie cele i dokładnie przemyśleć, które narzędzia dostępne w systemie Google Ads pozwolą je nam w optymalny sposób zrealizować.
Optymalizacja kampanii
Trzecim elementem kluczowym dla zrealizowania skutecznej kampanii o niskim budżecie jest jej odpowiednia oraz możliwie szybka optymalizacja. Złotą zasadą promocji w Google Ads jest testowanie oraz pozwolenie wdrożonym zmianom na zebranie odpowiedniej liczby danych – w praktyce może to być jednak czasochłonne, dlatego istotne jest, aby znaleźć odpowiedni balans pomiędzy czasem testu a ilością wydanych środków.
Kiedy dysponujemy małym budżetem reklamowym, szczególnie zależeć będzie nam na tendencjach, które można zauważyć bardzo szybko. Przykładem mogą być tutaj wykluczające słowa kluczowe – bieżąca kontrola “raportu wyszukiwanych haseł” pozwoli nam zaoszczędzić sporo pieniędzy, a zarazem poznać czego poszukują nasi potencjalni Klienci. Również inne elementy kampanii, takie jak lokalizacja geograficzna czy harmonogram godzin i dni, mogą być wstępnie zoptymalizowane już po kilkunastu dniach od jej rozpoczęcia. Kluczowym jest tutaj, aby rzetelnie obserwować tendencje dotyczące czasu dokonania zakupu bądź kontaktu ze strony docelowego Klienta. Dzięki temu łatwo będzie zaobserwować, w jakich momentach reklamy przynoszą oczekiwany efekt, co pozwoli nam zaoszczędzić środki poprzez ograniczenie wyświetlania reklam w mniej rentownych okresach.
Inną ważną kwestią przy optymalizacji kampanii Google Ads jest kontrola wydawanych środków. Już po kilku dniach od początku wyświetlania reklam można zaobserwować, jaki efekt przynoszą oferowane przez nas stawki CPC (koszt kliknięcia). Pozwoli nam to podnieść stawki dla fraz, które są dla nas najbardziej wartościowe oraz obniżyć dla tych, które efektu nie przynoszą bądź mogą go przynosić również przy zastosowaniu niższych stawek.
Nie możemy także zapomnieć o naszych reklamach – kreacje oraz napisane przez nas teksty mogą mieć kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowej przez użytkownika wyszukiwarki internetowej. Warto na przykład na bieżąco kontrolować, które teksty reklamowe uzyskują wyższy CTR (współczynnik klikalności), co zazwyczaj świadczy o ich atrakcyjności – wpływ na wysoki CTR może mieć wiele elementów, takich jak odpowiednio sformułowane wezwanie do działania, informacja o darmowej dostawie bądź rabacie czy zachęcający opis produktu/usługi. Nie możemy też lekceważyć raportu rozszerzeń reklam, które bardzo często mają znaczący wpływ na decyzje użytkownika.
Poświęcając odpowiednią ilość czasu na wymienione powyżej trzy elementy, możemy mieć pewność, że nasza pierwsza kampania pomimo ograniczonego budżetu przyniesie efekty, które pozwolą nam na dalsze rozwijanie naszych działań w ramach Google Ads. Jeżeli kampania zacznie na siebie zarabiać, będziemy mieli możliwość przeprowadzania bardziej rozbudowanych testów czy wprowadzania nowych rozwiązań i kanałów promocji. Warto pamiętać, że posiadając mały budżet, nie jesteśmy skazani na porażkę – zdobywając odpowiednią wiedzę, bądź zatrudniając zaufanego specjalistę, możemy skutecznie zmierzać do sukcesu krok po kroku, budując promocję naszej firmy w internecie w zrównoważonym tempie.