Konkurs na Facebooku – podpowiadamy, jak zrobić to dobrze!

Konkurs na Facebooku – podpowiadamy, jak zrobić to dobrze!

Każdy użytkownik Facebooka niejednokrotnie spotkał się z konkursem organizowanym w tym popularnym serwisie społecznościowym, a może nawet wziął w jakimś udział. Przemyślany quiz może być świetnym narzędziem marketingowym dla Twojej firmy. Ale dobry pomysł to tylko połowa sukcesu! Równie ważna jest jego zgodność z regulaminem Facebooka oraz przepisami polskiego prawa. W artykule przyjrzymy się najczęściej popełnianym błędom (nawet przez duże marki) i podpowiemy, na co zwrócić uwagę tworząc konkursy.

Konkursy nie zawsze zgodnie z regulaminem Facebooka

Zacznijmy od tego, że konkurs przeprowadzony na fanpage’u to skuteczne narzędzie pozyskania nowych klientów lub sposób na wzbudzenie zainteresowania wśród obserwujących fanów. Dzięki takiemu posunięciu możemy umocnić wizerunek firmy w mediach społecznościowych i sprawić, że więcej osób odwiedzi prowadzoną przez nas stronę internetową. Same plusy, prawda? Pod warunkiem, że konkurs będzie przemyślany, a przede wszystkim – legalny. Niestety, nie każdy administrator fanpage’a ma świadomość, że serwis nakłada na organizatorów quizów spore ograniczenia. Pamiętaj, że konkurs tworzony przy pomocy Facebooka, musi być zgodny z obowiązującym regulaminem oraz prawem państwowym. Co może nas spotkać, jeśli nie zastosujemy się do tych wytycznych? W sytuacji, gdy ktoś zdecyduje się zgłosić nasz post i okaże się, że jest on niezgodny z regulaminem, sankcją może być usunięcie postu konkursowego, zmniejszenie zasięgów fanpage’a, a nawet czasowa lub stała blokada strony na Facebooku!

Zakazane działania konkursowe

Skupmy się na tym, czego podczas organizacji konkursów na Facebooku robić nie można. Poniżej znajdziesz najczęściej popełniane błędy.

1. Udostępnij post.
Udostępnianie zabawy bardzo często jest warunkiem wzięcia udziału w konkursie. Jest to błąd bardzo często popełniany przez marki. Facebook w swoim regulaminie informuje, że nie możemy wymagać share’owania postów – nieważne, czy jest to nasza oś czasu, czy naszego znajomego (więcej informacji na ten temat znajdziesz TUTAJ).
2. Oznacz swoich znajomych.

Na pewno spotkałeś się nie raz z wymogiem “oznacz minimum trzech znajomych, aby wziąć udział...”. Podobnie, jak w poprzednim punkcie – jest to warunek sprzeczny z regulaminem Facebooka. Warto tutaj wspomnieć, że również zapraszanie znajomych (np. do udziału w wydarzeniu) nie może być kryterium koniecznym do wzięcia udziału w zabawie.

3. Wylosujemy zwycięzcę.

Czy wiesz, że aby móc zorganizować losowanie, trzeba mieć pozwolenie od Krajowej Izby Skarbowej? Niewiarygodne, jak często się z tym spotykamy w naszej pracy – szklane misy wypełnione karteczkami i filmik z przeprowadzonego wyłaniania zwycięzcy. Pamiętaj, że brak zgody na przeprowadzenie tego typu praktyk to już przestępstwo skarbowe i może wiązać się z nałożeniem gigantycznej kary pieniężnej. Nie warto ryzykować i łamać prawa.

Nagroda rzeczowa w konkursie na Facebooku zalicza się do przychodu z innych źródeł. Oznacza to, że należy od niej odprowadzić 10% zryczałtowanego podatku od wygranych (Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 30 ust. 1 pkt. 2).

Z podatku są zwolnione nagrody, których wartość nie przekracza 760 zł lub wówczas, gdy tematyka konkursu dotyczy nauki, kultury, sportu, dziennikarstwa albo działalności artystycznej.

Przykład konkursu, który jest niezgodny z wytycznymi Facebooka:

Zakazane działania na Facebooku
Catering Kwestia Smaku. Źródło.

Zadbaj o dobre praktyki w trosce o Twoich fanów

Ok, wiemy już czego nie robić, teraz skupmy się na rzeczach, o które warto zadbać. Nie potrzebujesz specjalnego powodu, aby przeprowadzić konkurs. Właściwie to każda okazja może być dobra, ale na pewno warto, aby zabawa była związana z Twoją marką. Jak zacząć?

  • Każdy konkurs powinien mieć regulamin z oznaczeniem jego charakterystyki, organizatora promocji oraz nagród. W poście należy poinformować, że sponsorem ani twórcą zabawy nie jest Facebook, a także, że uczestnik jest zobowiązany dostarczyć organizatorowi stosowne dane do wysyłki nagrody. Polecamy przyjrzeć się regulaminom dodawanym przez duże marki lub poprosić prawnika o jego stworzenie – wówczas mamy pewność, że nic nas nie zaskoczy.
  • Pamiętaj, że masz dosłownie kilka sekund, żeby przyciągnąć uwagę użytkownika. Postaw na dobrej jakości grafikę, najlepiej z hasłem konkursu – to na pewno zwróci uwagę. Warto pokazać również, co jest nagrodą główną.
  • Zadbaj o dobre copy. Opisz w ciekawy sposób, na czym polega proponowana zabawa. Nie zapomnij o tak istotnych informacjach, jak zadanie konkursowe, czas trwania wyzwania, co jest nagrodą i w jaki sposób oraz kiedy zostanie wyłoniony zwycięzca. Dobrze na końcu posta zamieścić informację, o tym, gdzie uczestnicy znajdą regulamin.
  • Chcesz dotrzeć do jak największego grona odbiorców? Warto zainwestować w płatną promocję na Facebooku. Czasem już niewielka kwota 100 czy 200 zł wystarczy, żeby lepiej dotrzeć do właściwej grupy docelowej. Tip od nas: nie targetuj reklamy na użytkowników interesujących się konkursami, ale na osoby, które będą zainteresowane Twoim produktem. W końcu to właśnie do nich chcesz dotrzeć w pierwszej kolejności.
  • Zarówno konkurs, jak i nagroda powinny być związane z oferowanymi produktami czy Twoją działalnością. Nie chcesz przecież przyciągnąć uwagi wszystkich, a jedynie potencjalnych Klientów.

Przykłady legalnych konkursów, które zorganizowaliśmy dla naszych Klientów:

Świąteczny konkurs FB
Sklep z karmami. Źródło.

 

Facebook konkurs
Transnet. Źródło.

Teraz już wiesz, co robić – powodzenia!

Dobrze zorganizowany konkurs to idealne narzędzie do pozyskania nowych fanów i zaangażowania obecnych. Może pomóc w zwiększeniu rozpoznawalności marki albo w wypromowaniu usług czy nowych produktów firmy. Ważne, aby przy organizowaniu zabawy przestrzegać powyższych zasad, a możemy być pewni pozytywnych reakcji. Warto również, zwłaszcza na początku, powierzyć swoje działania specjalistom. Jeśli zależy Ci na pełnym sukcesie – chcesz mieć odpowiednio przygotowany i przeprowadzony konkurs – zgłoś się do naszych fachowców od social mediów, którzy podzielą się z Tobą swoim doświadczeniem. Zapraszamy!