Choć obecnie tematem numer jeden jest pandemia koronawirusa, warto nawet na krótką chwilę oderwać się od kolejnych doniesień związanych z tą trudną dla wszystkich kwestią. W tym roku wiele marek zdecydowało się nie prowadzić wielkanocnych kampanii ze względu na wizerunek – w tych okolicznościach trudno ocenić, jaki będzie odbiór kreacji, a najbezpieczniejszą taktyką jest zachowanie spokoju i niezwracanie na siebie przesadnej uwagi. Aby jednak nie skupiać się na negatywach i doceniać fakt, że szklanka rzeczywiście jest w połowie pełna, warto wykorzystać szansę na przyjrzenie się wielkanocnym kampaniom prowadzonym w minionych latach.
Święta to doskonała okazja do tego, by zaprezentować światu kreatywność, zaangażowanie, a także świeże podejście w kontekście budowania wizerunku marki. Podczas gdy firmy wydają całe budżety reklamowe – a nawet je przekraczają – by jaśniej niż inni błyszczeć w okresie Bożego Narodzenia, kilka miesięcy później mamy do czynienia ze znacznie mniej spektakularnymi kreacjami na Wielkanoc. Część wielkich graczy w kwietniu wydaje się być kompletnie nieobecna. Jest to więc doskonały moment dla tych, którzy w końcu chcą się wybić i zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów. Jak wykorzystać do tego święta przepełnione kolorowymi jajkami i zającami?
Jak Polacy wykorzystują Google do wielkanocnych przygotowań?
Przeanalizowaliśmy dane w Google Trends i choć przez ostatnich kilka tygodni zainteresowanie Wielkanocą było raczej niewielkie, to już wiemy, czego Polacy szukają, by jak najlepiej przygotować się do świąt. Wzrasta liczba zapytań dotyczących choćby dokładnej daty, na którą w tym roku przypada ten dzień. Użytkownicy chcą dowiedzieć się też jak najwięcej na temat pogody, zwyczajów prawosławnych, a zaskoczeniem raczej nie są wyszukiwania związane z dekoracjami czy przepisami na ciasta i tradycyjne potrawy. Pojawiło się natomiast nowe zapytanie “wielkanoc 2020 oferty”, które sugeruje, że użytkownicy rzeczywiście poszukują specjalnych propozycji świątecznych, ale nie wiedzą jeszcze dokładnie, co chcą kupić.
Mniej ważne święta?
Wiele wskazuje na to, że wolimy Gwiazdkę od Wielkanocy. Świadczy o tym choćby fakt, że bożonarodzeniowe kampanie reklamowe rozpoczynają się już na początku listopada, a trwają nawet do końca stycznia. Tymczasem w połowie marca – na miesiąc przed Wielkanocą – trudno było znaleźć aktualną kreację nawiązującą do tego święta. Czy to rzeczywiście jest tak, że wolimy choinkę od święconki i wigilijną kolację od wielkanocnego śniadania? A może bardziej cieszą nas narodziny Chrystusa niż jego triumfalne zmartwychwstanie? Trudno powiedzieć, dlaczego Wielkanoc jest traktowana jako święta nr 2, ale wiemy jedno – to doskonała okazja dla marek, które wreszcie chcą zaistnieć i wyjść z cienia gigantów liczących jeszcze gwiazdkowe zyski.
Czekoladowe zające do samodzielnego montażu
W ubiegłym roku sieć IKEA przygotowała specjalną wielkanocną ofertę – gwiazdą świątecznej kampanii były czekoladowe zające do samodzielnego złożenia. Zestaw składał się z 3 elementów i kosztował około 16 złotych. Propozycja szczególnie przypadła do gustu miłośnikom majsterkowania oraz podjadania kakaowych słodkości. Zając wprawdzie utrzymany był w charakterystycznym, minimalistycznym stylu, jednak naszym zdaniem w stu procentach wpisuje się w powiedzenie, że mniej znaczy więcej.
Jajko, które wygląda jak kanapka czy kanapka, która wygląda jak jajko?
Pisanka to oczywisty symbol Wielkanocy. Nie ma sensu wysilać się nad skomplikowanymi kreacjami, wystarczy w świeży sposób podejść do klasyki – tę koncepcję wykorzystano w kampaniach McDonalds i Burger King. W 2013 roku pierwsza z tych sieci restauracji szybkiej obsługi podzieliła się z fanami prostą reklamą graficzną, której jedynym elementem było kurze jajko pomalowane tak, by przypominało kanapkę z oferty McDonalds. Sześć lat później Król Burgerów stworzył podobną (a może raczej odwrotną) kampanią outdoorową – w tym przypadku na zdjęciu była prawdziwa kanapka odwrócona o dziewięćdziesiąt stopni tak, by przypominać – oczywiście – jajko.
Wszystko może zostać pisanką
Choć fotografia produktu zaaranżowanego w taki sposób, by przypominać wielkanocne jajko, wydaje się być już wyczerpaną ideą, która zdążyła znudzić się odbiorcom, w rzeczywistości jest wciąż lubianym trendem. To klasyka gatunku, a przecież lubimy melodie, które już znamy. Wykluwające się z pisanki ziarno kawy nie jest niczym kontrowersyjnym, dlatego z góry można założyć, jaki będzie odbiór kreacji. Warto zwrócić też uwagę na aspekt ekonomiczny – stworzenie tego rodzaju obrazu nie jest wielkim wyzwaniem dla zdolnego, doświadczonego grafika, a co za tym idzie – marka nie musi przeznaczać gigantycznego budżetu na realizację projektu.
Nalot złotych zajączków na Szwajcarię
W ubiegłym roku marka Lindt – znana z wybornych czekoladowych pralin – przygotowała wyjątkową kampanię dla mieszkańców wybranych miast w Szwajcarii. Na pewno nie raz widziałeś w markecie czekoladowego zająca w złotym opakowaniu i z charakterystycznym dzwoneczkiem na szyi – to właśnie tradycyjna wielkanocna propozycja od Lindt.
Jednak wiosną 2019 roku postanowiono pójść o krok dalej. Od 3 do 18 kwietnia trwała szwajcarska trasa nietypowych pojazdów – dwuosobowych samochodów marki Smart, które do złudzenia przypominały wielkanocne wyroby producenta czekolady. Złoty lakier, czerwona kokarda, długie uszy nad bagażnikiem, nosek i wąsiki na masce – tak zaprojektowane auta odwiedzały różne miejscowości, gdzie mieszkańcom rozdawano słynne czekoladowe zajączki oraz całe garści wielkanocnej radości.
Pokaż, że Ci zależy – ukryj czekoladowe jajko
Miłość pomiędzy dziadkiem a wnukami zajmuje szczególne miejsce w świecie marketingu. Widzów wzruszają słodkie, roześmiane dzieciaki oraz uroczy staruszkowie starający się uszczęśliwić maluchy. Jeżeli pierwszym Twoim skojarzeniem jest słynna gwiazdkowa reklama Allegro, jesteś na dobrym tropie. Brytyjski producent słodyczy Cadbury to jedna z niewielu marek, które przygotowały w tym roku specjalną kampanię z okazji Wielkanocy. Na początku marca po raz pierwszy wyemitowano spot, którego bohaterem jest dziadek ukrywający czekoladowe jajka dla dwójki wnucząt – dziewczynka już po chwili szukania odnajduje pierwszą słodką pisankę.
Kampania opatrzona sloganem Show you care, hide it została stworzona z myślą o tym, by zachęcać Anglików do poświęcenia czasu i zaangażowania się w ukrycie jajka dla bliskich, zamiast zwykłego wręczenia go do ręki. W końcu to poszukiwanie pisanek sprawia największą radość, a przy tym zbliża do siebie ludzi.
Bądź dobrym jajkiem!
Brytyjska sieć sklepów spożywczych The Co-operative Food w 2016 roku podzieliła się z fanami spotem reklamowym, w którym przeprowadzono “eksperyment społeczny”. Bohater z unieruchomionymi w gipsie obiema rękami próbuje po prostu zjeść kanapkę, ale nie jest w stanie samodzielnie sobie z tym poradzić. Przypadkowo napotkani obcy ludzie nie przechodzą obojętnie obok potrzebującego – podchodzą, proponują pomoc. Każdy, kto okazuje bohaterowi odrobinę serca, otrzymuje w prezencie czekoladowe jajko. Marka w ten sposób zachęca odbiorców do tego, by byli dobrymi jajkami. Nie ma w tym skomplikowanej filozofii – po prostu pomagajmy innym, zazwyczaj nic nas to nie kosztuje.
Współpraca popłaca
Milka w tym roku zachęca do współpracy, ponieważ jedynie wspólnymi siłami możemy odnieść sukces. Widzowie z Chorwacji, Słowenii i Serbii już od połowy marca mogą oglądać spot z udziałem rywalizujących ze sobą dzieci. Trójka bohaterów poszukuje ukrytych w lesie pisanek, każdy z nich chce wygrać i znaleźć jak najwięcej jajek. W końcu spotykają się przy urwisku, gdzie w kępce trawy leży czekoladowy zajączek. Odkrywają wtedy, że rywalizacja daleko ich nie zaprowadzi. W końcu zaczynają opracowywać wspólne rozwiązanie i oczywiście odnoszą sukces. To uniwersalny przekaz dla widza w każdym wieku – działajmy razem, a nie przeciwko sobie.
Wielkanoc – dziecięca radość i okazja do promowania wzorowych postaw
Reklamy przygotowywane na Wielkanoc to nie tylko ciekawe kreacje będące hybrydą produktów różnych marek z kurzymi jajkami czy nietypowe podejście do postaci zająca. To też wzruszające opowieści o rodzinnych relacjach, zachęcanie do bycia dobrym dla innych oraz uniwersalne prawdy, o których czasem zdarza nam się zapomnieć. Święta – obojętnie czy Wielkanoc, czy Gwiazdka – to zawsze czas na to, żeby na chwilę się zatrzymać, cieszyć się obecnością bliskich oraz obdarowywać świat miłością.
Drodzy Klienci, Partnerzy, Czytelnicy,
życzymy Wam zdrowych, rodzinnych, pełnych radości świąt wielkanocnych, wyśmienitego śniadania oraz mnóstwa miłości.