Specjaliści SEO są zgodni: wizytówka w Mapach Google jest kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu lokalnym. Dlatego trzeba nią zarządzać i na bieżąco aktualizować, czyli np. dodawać nowe zdjęcia, odpowiadać na opinie Klientów czy publikować wpisy. Jednak, żeby móc to wszystko robić, trzeba najpierw mieć dostęp do swojej mapki. Użytkownikowi może wydawać się, że wystarczy założyć nową pinezkę w usłudze Google Moja Firma i po sprawie. Jednak obecnie sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana, a nowa wizytówka, zamiast pomóc, może zaszkodzić oraz negatywnie wpłynąć na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania!
Zarządzanie wizytówkami na co dzień – najważniejsze kwestie
Temat nie jest łatwy, ale w zrozumieniu problemu na pewno pomoże Wam przegląd 6 najpopularniejszych sytuacji dotyczących kwestii dostępu i zarządzania wizytówkami, z którymi w Internet Plus spotykamy się na co dzień.
1. Wizytówka już istnieje, ale nie ma właściciela.
Często zdarza się, że Google automatycznie tworzy pinezkę danego miejsca – samodzielnie lub z inicjatywy użytkowników. Wówczas właściciel może w prosty sposób przejąć taką mapkę. Z tą sytuacją mamy do czynienia w następujących przypadkach:
- jeśli wyszukasz Twoją firmę w Mapach, a na wizytówce pod adresem widać napis “Zgłoś prawo do tej firmy” lub “Zarządzaj tą wizytówką”,
- jeśli wyszukasz swoją firmę w Google, a na dole Panelu Wiedzy zobaczysz tekst “Jesteś właścicielem tej firmy?”.
Wystarczy wówczas kliknąć taki odnośnik i postępować zgodnie z instrukcjami, aby uzyskać dostęp do wizytówki. Najczęściej będzie się to wiązało z wysłaniem kodu weryfikacyjnego na adres wskazany w mapce, ale mogą być również dostępne szybsze opcje, np. wysłanie kodu SMS-em lub na firmowy e-mail.
2. Wizytówka już istnieje i ma właściciela.
Kiedy na wizytówce nie ma żadnego z powyższych napisów, oznacza to, że ktoś już nią zarządza. Jeśli nic o tym nie wiesz albo zakładałeś kiedyś mapkę z poziomu konta, do którego nie masz już dostępu, to wciąż możesz ją przejąć! Wystarczy, że wejdziesz TUTAJ, wpiszesz nazwę wizytówki i w razie potrzeby jej adres, wybierzesz właściwą mapkę z listy, a następnie wypełnisz formularz, zaznaczając wybrany poziom dostępu (zarządzanie lub własność). Google wyśle Ci wówczas e-mail z linkiem do przejęcia. Jeśli obecny właściciel nie odpowie na prośbę w ciągu 7 dni, należy wówczas kliknąć link i uzyskać dostęp (wcześniej będzie on nieaktywny).
Uwaga: konieczna może być wówczas dodatkowa weryfikacja za pomocą kodu. Jeśli właściciel zablokuje próbę przejęcia, można się od tej decyzji odwołać i samodzielnie zweryfikować wizytówkę.
3. Istnieje więcej niż jedna wizytówka firmy mającej siedzibę pod wskazanym adresem.
To bardzo częsty scenariusz, z jakim mamy do czynienia, np. kiedy nie zauważyliśmy automatycznie utworzonej pinezki w Mapach i dodaliśmy nową. Nie ma tu potrzeby przejmowania wszystkich istniejących wizytówek – wystarczy w Google Moja Firma posiadać zweryfikowaną tę właściwą mapkę, którą chcemy prowadzić. Następnie należy zgłosić zmianę w Mapach Google oraz oznaczyć niechciane miejsca jako duplikat. Wystarczy skorzystać z instrukcji. Warto również wiedzieć, że wszystkie oceny ze zduplikowanych lokalizacji przeniosą się na docelową wizytówkę.
4. Istnieje więcej niż jedna wizytówka firmy działającej na określonym obszarze.
W tym wypadku konieczne jest uzyskanie na jednym koncie dostępu do wszystkich pinezek w Mapach (konieczna może być ich weryfikacja), a następnie kontakt z supportem Google w celu ich scalenia.
5. Zmienia się adres firmy.
Jeśli mamy dostęp do wizytówki, nie ma konieczności zakładania nowej – wystarczy zmienić adres firmy w sekcji informacje w Google Moja Firma. Zmiana będzie widoczna dla wszystkich użytkowników w ciągu maksymalnie 3 dni.
6. Firma została oznaczona jako zamknięta.
I znów – jeśli posiadamy dostęp do mapki, możemy cofnąć takie oznaczenie – także po przejęciu dostępu do zamkniętej wizytówki i otworzyć ją na nowo.
Usuwanie wizytówki w Mapach Google
Na koniec odpowiadamy na często zadawane przez Klientów pytanie: "Czy można usunąć wizytówkę z Map Google"? Odpowiedź brzmi: "nie". Jednak jeśli dana pinezka nie spełnia wymagań odnośnie do udziału w programie Google Moja Firma, można spróbować ją zgłosić do zlikwidowania. Dotyczy to wyłącznie poniższych przypadków:
- firma nigdy nie obsługiwała klientów pod wskazanym adresem (dla wizytówek posiadających adres prowadzenia działalności),
- firma nie świadczyła usług z dojazdem do klienta (dla wizytówek firm działających na określonym obszarze),
- wizytówka wskazuje na posesję prywatną,
- wizytówka wskazuje adres podany przy rejestracji działalności.
Taką zmianę może zgłosić każda osoba posiadająca konto w usługach Google, korzystając z instrukcji. Jesteś zainteresowany pomocą przy tworzeniu wizytówki Twojej firmy? Masz z tym problem lub chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy do kontaktu ze specjalistami Internet Plus.