Dobry pomysł na biznes to pierwszy krok do sukcesu jako przedsiębiorcy, ale to dopiero początek. Droga na szczyt jest trudna i wymagająca, a zanim osiągniesz wymarzone cele, możliwe, że nie raz popełnisz błąd. Jeśli chcesz wyróżnić swoją firmę spośród konkurencji, przyciągnąć uwagę klientów i sprawić, że Twoja marka zacznie naprawdę istnieć w świadomości konsumentów – postaw na przemyślaną i skuteczną strategię budowania wizerunku. Poznaj kilka wskazówek, które pomogą Ci przenieść biznes na wyższy poziom!
Branding, czyli gra o wielką stawkę
Działania związane z brandingiem głównie kojarzą się z większymi graczami takimi jak Ikea czy Coca-Cola. Jednak wielkość firmy nie ma tu większego znaczenia. O właściwym promowaniu marki powinien pomyśleć każdy przedsiębiorca, nawet jeśli prowadzi niewielką lokalną działalność.
Branding, czyli budowanie świadomości marki. To technika marketingowa polegająca na kreowaniu pozytywnego, spójnego wizerunku marki i utrwalaniu pozytywnych skojarzeń u potencjalnych klientów.
Znajdź swój cel i określ podstawowe wartości
Kiedy widzisz słowo branding, automatycznie myślisz o trafnej nazwie, odpowiednim logo oraz sloganie reklamowym? Słusznie. Zanim jednak zaprojektujesz podstawowe elementy identyfikujące markę i złożysz wszystkie części układanki, warto najpierw dobrze przemyśleć oraz skupić się na zestawie podstawowych wartości, które chcesz posiadać jako marka.
To, jakie wartości są dla Ciebie ważne i jak traktujesz swoich klientów, ma znaczenie, i to bardzo duże. Dlatego poświęć czas na budowanie przejrzystej tożsamości – zadaj sobie właściwe pytania, które pozwolą Ci poznać swoją firmę, określić dokładną misję, cel biznesowy i zaplanować jej przyszłość.
Poznaj grupę docelową
Niestety, wiele przedsiębiorstw tak bardzo koncentruje się na budowaniu swojej historii, że całkowicie zapomina o tym, do kogo produkty lub usługi są dostarczane, a przecież zdefiniowanie klienta docelowego to podstawa odpowiedniego kierowania strategią brandingu i dobrego dopasowania oferty do potrzeb rynku. Kim jest mój klient? Jakie ma wykształcenie? Czy są to głównie kobiety, czy mężczyźni? Czego oczekują i co jest dla nich najważniejsze? – poznaj swoich odbiorców od A do Z i przekonaj ich, że jesteś wiarygodnym partnerem.
W lepszym zrozumieniu odbiorców Twojej firmy pomoże Ci określenie persony charakteryzującej się konkretnymi cechami, umiejętnościami oraz potrzebami. Aby stworzyć archetyp użytkownika, należy wykonać szereg badań ilościowych i jakościowych, które pozwolą sprecyzować m.in. płeć, wiek, stan cywilny, zawód, wykształcenie, miejsce zamieszkania czy status materialny, a także pomogą zrozumieć problemy i oczekiwania odbiorcy. Danych przydatnych do tworzenia person można szukać m.in. w raportach Google Analytics (jeśli firma już od jakiegoś czasu funkcjonuje) czy w statystykach mediów społecznościowych. Warto też prowadzić wywiady i ankiety oraz obserwować konkurencję. Na podstawie zebranych informacji o wiele łatwiej jest przygotować trafną strategię i skonstruować działania marketingowe uwzględniające odpowiedni kanał komunikacji, właściwy język i treść.
Znajdź coś, co Cię wyróżnia
Wiesz już, do kogo kierujesz swoją ofertę. Teraz warto sprawdzić, czy inna firma nie proponuje tego samego. Zastanów się, co możesz zrobić lepiej od konkurencji. Jakie są mocne strony Twojej marki? Czym chcesz przyciągnąć klienta? Może to będzie najlepsza obsługa? Może prowadzisz działania charytatywne, a może w swoich produktach używasz wyłącznie ekologicznych produktów? Przemyśl co wyróżnia Twoją markę i pokaż to.
Buduj tożsamość
Aby zbudować silną firmę, potrzebujesz kompleksowej strategii brandingu, która sprawi, że społeczność Twoich klientów zawsze wybierze Twoje produkty i usługi. Kształtować swoją markę możesz np. poprzez działania i sposób interakcji z klientami, ale aby Twoje starania nie poszły na marne, musisz też zadbać o elementy konstrukcyjne identyfikacji wizualnej, które będą z nią kojarzone, a więc – logo, slogany, typografia, a nawet paleta kolorów. Wszystko musi tworzyć spójną całość, tak, aby klient był w stanie rozpoznać markę, nawet jeśli widzi tylko jeden z tych elementów.
Treści udostępniane na stronie internetowej, publikowane zdjęcia w mediach społecznościowych czy wygląd opakowań – te elementy powinny być dostosowane do całego przekazu marketingowego. Bądź konsekwentny, ale pamiętaj też, że ważna jest elastyczność. Śledź aktualnie trendy. Jeśli jakieś rozwiązanie w Twoim przypadku się nie sprawdza, nie bój się zmian. Udoskonalaj swoją strategię, aż uzyskasz satysfakcjonujący efekt.
Postaw na content marketing
Aby znaleźć się we właściwym miejscu, wcale nie musisz mieć potężnego budżetu na promowanie marki. Idealnym sposobem na rozpowszechnianie swoich działań i wzmocnienie świadomości marki jest content marketing. Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie – pokaż to, a odbiorcy zaczną Ci ufać. Wykorzystaj magię treści w budowaniu strategii brandingowej. Stwórz wartościowy tekst lub film, w którym odpowiesz na najczęściej zadawane przez Twoich klientów pytania. Zaplanuj serię specjalistycznych wpisów opisujących i dokładnie wyjaśniających najważniejsze zagadnienia związane z branżą. Twoje starania z pewnością zostaną docenione przez odbiorców.
Dbaj o klientów, a odniesiesz sukces
Sposób komunikacji z odbiorcami ma istotne znaczenie w budowaniu dobrej reputacji marki. To, jak Twoją firmę postrzegają klienci i jak o niej mówią, jest równie ważne co zapadające w pamięci logo. Każda interakcja na każdym etapie współpracy ma znaczenie – pomyśl, czy to, czego doświadcza Twój klient przed, w trakcie i po sprzedaży jest na pewno tym, czego chciałeś? Zadbaj o dobre relacje z odbiorcami. Bądź szczery i autentyczny. Odpowiadaj na pytania oraz recenzje klientów – nawet te negatywne. Zawsze szukaj możliwości poprawy jakości obsługi. Nie zapominaj o utrzymywaniu dobrych relacji z partnerami biznesowymi oraz pracownikami – ich opinie są również bardzo ważnym elementem w procesie budowania wizerunku.
Nie ma jednego sposobu i gotowego przepisu na sukces. Budowanie świadomości marki nie należy do najłatwiejszych zadań, a dynamicznie zmieniający się rynek może powodować konieczność wprowadzania wielu poprawek, przeróbek i aktualizacji strategii. Jednak podejmując właściwe decyzje oraz przemyślane działania, można zyskać wierną grupę stałych klientów i wyrobić dobrą reputację firmy.