W tym artykule nie zdradzimy tajemniczego przepisu na fenomenalne gazpacho Gordona Ramsaya czy chrupiącą panierkę KFC – kompletnie się na tym nie znamy. Przygotowanie potraw, które oczarują klientów, zostawiamy Tobie lub zatrudnionemu u Ciebie szefowi kuchni. Chętnie za to podpowiemy kilka sprawdzonych rozwiązań pomagających w skutecznym promowaniu restauracji, kawiarni czy innej firmy z branży gastronomicznej na Facebooku lub Instagramie.
Dlaczego social media w branży gastronomicznej są tak ważne?
Wysoka jakość produktu albo usługi obroni się sama – to prawda stara jak świat. Dotyczy ona w szczególności prowadzenia gastronomii, niezależnie od tego, czy mowa o dużej restauracji, barze mlecznym, czy osiedlowej kawiarni. Podobnie jak podczas przyrządzania wykwintnego dania, w marketingu wystarczy jeden błąd i social media Twojego lokalu mogą zapłonąć, w mgnieniu oka niwelując ogromny wysiłek, który przez lata włożyłeś w prowadzenie biznesu. Nieprzyjazne opinie klientów oraz negatywna reklama restauracji w internecie to coś, na co musisz być przygotowany, rozkręcając swój biznes gastronomiczny. Zacznijmy jednak od początku.
Promowanie firmy na Facebooku albo Instagramie – pierwsze kroki
Jeśli zadajesz sobie pytanie, jak prowadzić fanpage restauracji, odpowiadamy szczerze – nie ma jednego, słusznego sposobu. Liczy się wyczucie i obserwacja. Pierwszą, najważniejszą kwestią pozostaje obecność Twojego biznesu w mediach społecznościowych. Utworzenie oraz uzupełnienie profilu na Facebooku czy Instagramie jest całkowicie darmowe i trwa maksymalnie kilkanaście minut. Nadaj unikalną nazwę swojej stronie (tożsamą z nazwą restauracji), podaj adres, pod którym znajduje się lokal, koniecznie zadbaj o atrakcyjne zdjęcie profilowe oraz grafikę w tle i opublikuj wpis powitalny z zaproszeniem na obiad czy lunch. Pamiętaj, że bardzo często linki do profili społecznościowych wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google wyżej niż strona internetowa, dlatego jest to jeden z najlepszych sposobów promowania firmy w internecie.
Prowadź dialog z klientami
Wieloletnie doświadczenie, a także kilkuset zadowolonych Klientów, z którymi mieliśmy i mamy okazję współpracować, pozwalają nam na sformułowanie kluczowego wniosku – social media w branży gastronomicznej odgrywają znaczącą rolę. Nie inaczej powinno być w przypadku Twojego biznesu. Klienci, którzy Cię odwiedzają, chętnie korzystają z Facebooka, Instagrama czy Google. Z tego powodu sekcje recenzji, opinii, wiadomości i komentarzy na tych platformach stanowią dla nich naturalne środowisko do wyrażania swojego zadowolenia (lub niezadowolenia) po wizycie w kawiarni, barze albo restauracji. Monitoruj wszystkie te miejsca i reaguj. Prowadź aktywny dialog z klientami, budując swoją społeczność. Nie ma nic cenniejszego od usatysfakcjonowanego konsumenta, który przy okazji kolejnej wizyty zaprosi znajomych, rodzinę z dziećmi lub przyjaciół, w naturalny sposób zwiększając liczbę gości.
Zacznij się wyróżniać
Zadbaj o unikalny content. Zapomnij o grafikach dostępnych w darmowych bankach zdjęć. Prowadzenie Facebooka restauracji to przede wszystkim pomysłowe materiały self-made. Daj się poznać! Przybliż sylwetkę szefa kuchni, menedżera i reszty zespołu. Zaprezentuj atmosferę panującą w lokalu – publikuj zdjęcia dań, przyozdobionych stolików, wystroju wnętrza. Zaproś do klimatycznego ogródka. Jeśli możesz, zorganizuj wydarzenie z muzyką na żywo, spotkanie z podróżnikiem, degustację dań i napojów, pokaz barmański. Możliwości jest bardzo dużo. Zdjęcia oraz filmy z eventów opublikuj na Instagramie restauracji. Pokaż ludziom, że warto Cię odwiedzić!
Reaguj na negatywne opinie
Kryzys? Negatywne opinie? Spokojnie, to się zdarza. Warto wkalkulować takie sytuacje do swojego planu marketingowego restauracji, aby być na nie przygotowanym. Podejdź do sprawy na chłodno. Nie chowaj głowy w piasek. Brak reakcji to też reakcja – najgorsza z możliwych. Jeśli spotkasz się z niepochlebnymi recenzjami i niezadowoleniem klienta, wysłuchaj, co ma do powiedzenia, co według niego było nie tak. Każdy ma prawo do własnej opinii. Zależy Ci, żeby dowiedzieć się więcej? Zadawaj pytania! Co dokładnie nie podobało się klientowi? Dlaczego? Gdzie dostrzega pole do zmiany lub poprawy? To mogą być dla Twojego biznesu bardzo cenne informacje. Jeśli sytuacja jest podbramkowa, a wina ewidentnie leży po Twojej stronie, nie bój się wyrazić skruchy i przeprosić.
Dotrzyj do nowych klientów dzięki płatnej reklamie
W biznesplanie określ środki na płatne promowanie firmy na Facebooku. Działania organiczne są niezwykle istotne, ale pamiętaj, aby jednocześnie pracować nad zwiększeniem zasięgu i wyświetleń. Im więcej osób w okolicy zobaczy reklamę kawiarni, tym większa liczba gości odwiedzi Twój lokal. Dzięki zainwestowaniu w Facebook Ads szybko, a zarazem niskim kosztem możesz osiągnąć zamierzone cele.
Jak prowadzić fanpage restauracji – 5 najważniejszych kroków
Prowadząc działania w obszarze marketingu cyfrowego dla branży gastronomicznej (i nie tylko), należy zwrócić uwagę na szereg elementów, które mają wpływ na końcowy sukces produktu lub usługi:
1. Przygotuj się. Stwórz plan i nakreśl wstępny harmonogram prac, który będzie matrycą dla dalszych decyzji oraz operacji (pamiętaj o wskaźnikach mierzenia postępu Twoich celów).
2. Pokaż się. Obecność firmy w mediach społecznościowych, na bieżąco aktualizowana strona internetowa czy zoptymalizowana wizytówka w Google Maps to nieodzowne części biznesu w XXI wieku.
3. Bądź aktywny. Reaguj na opinie i komentarze (także te negatywne), wychodź z inicjatywą, nie pozwól nudzić się klientom. Nawiąż relację z odbiorcami, słuchaj ich.
4. Wszystko jest pod Twoją kontrolą. Obserwuj, testuj różne rozwiązania. Odrzuć nieskuteczne sposoby promocji i implementuj te, które w Twoim przypadku przynoszą najlepsze rezultaty.
5. Skorzystaj z wiedzy i umiejętności doświadczonych specjalistów, którzy doskonale wiedzą, co zrobić, żeby rozkręcić Twój biznes.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat prowadzenia Facebooka albo Instagrama restauracji, kawiarni czy baru? Zapraszamy do kontaktu z doradcami Internet Plus!