Czy warto stawiać na e-mail marketing?

Czy warto stawiać na e-mail marketing?

Wierz lub nie, ale pytanie postawione w tytule spędza sen z powiek wielu marketerom. Czy warto stawiać na e-mail marketing? Czy warto robić to w 2020 roku, kiedy technologia posuwa się do przodu w zastraszającym tempie, a osoby zajmujące się szeroko rozumianym marketingiem internetowym co rusz zyskują kolejne kanały komunikacji z klientem?

Nie chcę trzymać Was w niepewności, dlatego odpowiem od razu – tak, warto.

E-mail marketing to wciąż bardzo dobry pomysł na promocję swojej marki, produktów bądź usług. Jednak zanim wytłumaczę dlaczego, chciałbym poświęcić kilka słów na wyjaśnienie z jak dojrzałą formą promocji mamy do czynienia.

Poczciwy staruszek, czyli 42. urodziny e-mail marketingu

Tak, to prawda, e-mail marketing ma już kilkadziesiąt krzyżyków na karku. Pierwszy e-mail został wysłany w 1971 roku, na długo przed stworzeniem i rozpowszechnieniem Internetu w postaci, jaką dziś znamy. Jeśli chodzi o wykorzystanie tego kanału komunikacji w marketingu, to siedem lat później w 1978 roku Gary Thuerk, dziś uważany m.in. za ojca SPAMU, a wówczas zatrudniony na stanowisku marketing managera w Digital Equipment Corporation, rozesłał wiadomość promującą najnowszy produkt firmy. Wykorzystał do tego sieć ARPANET będącą protoplastą dzisiejszego Internetu. Oczywiście e-mail marketing w obecnym kształcie powstał dopiero po jakimś czasie, a konkretnie w późnych latach dziewięćdziesiątych. Sama koncepcja narodziła się jednak dużo wcześniej.

Trzy powody, dla których warto sięgnąć po e-mail marketing

Ok, czas na konkrety, a więc trzy główne argumenty, które – mam nadzieję – przekonają Was do wykorzystania e-mail marketingu w swoich działaniach promocyjnych. Pamiętajcie, że to TYLKO trzy argumenty i zalet tej formy reklamy jest znacznie więcej, chociaż według mnie przedstawione poniżej atuty są zdecydowanie najważniejsze.

Osoba korzystająca z urządzeń elektronicznych.

Po pierwsze – tani i mierzalny

E-mail marketing jest najtańszą formą promocji. Jeśli Twoja baza kontaktów jest stosunkowo niewielka, z łatwością znajdziesz platformy umożliwiające zautomatyzowaną wysyłkę e-maili bez ponoszenia opłat. Tak, można prowadzić działania marketingowe za darmo, co więcej, można robić to skutecznie. Jeżeli natomiast Twoja baza mailingowa liczy kilkadziesiąt bądź kilkaset tysięcy adresów, to i tak koszt jej obsługi w przeliczeniu na jednego odbiorcę będzie pewnie wahał się od jednego do kilku groszy.

Kwestia mierzalności jest niezwykle istotna. Konkretne dane pozwalają na podejmowanie właściwych decyzji. W e-mail marketingu kluczowe są dwa wskaźniki:

  • Open Rate – informuje Cię o tym, ile osób w ogóle otworzyło Twoją wiadomość,
  • Click Through Rate – mówi o tym, jak wiele osób kliknęło link zawarty w wiadomości.

Dysponując tymi danymi, jesteś w stanie stworzyć skuteczne i tanie kampanie mailingowe.

Po drugie – bezpośredni i spersonalizowany

Przekazując informacje za pomocą poczty elektronicznej, trafiasz bezpośrednio do swojego odbiorcy. Nie ma tu żadnego pośrednika, a więc momenty, w których coś może pójść nie tak, są ograniczone do minimum. Co więcej, wiadomość możesz bez trudu spersonalizować, co z pewnością podniesie prawdopodobieństwo wystąpienia zachowań konsumenckich ze strony odbiorcy. Budowa relacji na linii marka – klient jest trudnym zadaniem, dlatego warto sięgać po metody umożliwiające bezpośredni kontakt. Jeśli dodamy do tego fakt, iż tworzenie kampanii mailingowych nie jest specjalnie skomplikowane, otrzymujemy wartą uwagi formę promocji.

Po trzecie – naprawdę skuteczny

Według badania przeprowadzonego w 2018 roku przez GEMIUS/PBI pięć najpopularniejszych polskich serwisów poczty elektronicznej ma 31 771 470 realnych użytkowników. Do nich wszystkich możesz dotrzeć poprzez e-mail marketing. Z kolei FreshMail na swoim blogu informuje, że średni Open Rate w Polsce wynosi 16,57%, a kampanie mailingowe odpowiadają za 1/5 transakcji przeprowadzanych w sklepach internetowych.

Osoba pisząca na laptopie.

Powyższe informacje jasno pokazują, że e-mail marketing jest skuteczny i może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż promowanych towarów, dlatego nie zastanawiaj się dłużej, tylko korzystaj z możliwości, jakie ta forma reklamy oferuje.

Nie czekaj – odpalaj newsletter

Nie ma na co czekać, wybierz jedną z dostępnych platform mailingowych i zacznij zbierać adresy potencjalnych klientów. Dzięki temu stworzysz grupę osób, które dobrowolnie zostawiły swój adres, a więc są zainteresowane Twoimi produktami. Informuj je na bieżąco o promocjach, nowościach, programach rabatowych i czymkolwiek zechcesz. Przekonaj się, że e-mail marketing to dobre rozwiązanie. Powodzenia!