,

10 pytań do specjalisty Google Ads – wywiad

10 pytań do specjalisty Google Ads – wywiad

Ekspert w tworzeniu skutecznych kampanii Google. Zaangażowany w rozwój firmy profesjonalista, tropiciel branżowych nowości. Człowiek, dla którego dzień bez aktywności – fizycznej czy umysłowej – jest dniem straconym. Przedstawiamy Wam Wojtka – Team Leadera, który w Internet Plus kieruje zespołem specjalistów Google Ads.

Zacznijmy od początku. Dla wszystkich, którzy nie wiedzą co, jak i dlaczego – wyjaśnij, proszę, czym zajmuje się specjalista Google Ads?

Praca specjalisty Google Ads opiera się na trzech filarach: przygotowaniu, analizie i optymalizacji kampanii. Każdy z tych etapów odbywa się przy komunikacji z klientem, która dla większości specjalistów z branży IT oraz marketingu powinna być głównym drogowskazem w trakcie planowania strategii działań i oceny efektów. Praca przy samej kampanii to przede wszystkim projektowanie odpowiedniej struktury kampanii wraz z jej ustawieniami oraz pisanie i kreowanie reklam.

Agencja interaktywna – miejsce dla ludzi kreatywnych

W Internet Plus pracujesz już prawie 5 lat. Powiedz, jak wyglądała Twoja droga od specjalisty do team leadera działu Google Ads.

Pracę zacząłem jako asystent działu, ponieważ mimo mojego doświadczenia w branży IT i marketingu nie miałem wcześniej praktycznej styczności z Google Ads. Dzięki wsparciu bardziej doświadczonych koleżanek i kolegów udało mi się szybko zdobyć wiele umiejętności, co pozwoliło mi pracować przy coraz bardziej skomplikowanych projektach. Z czasem stałem się młodszym, a następnie regularnym specjalistą. Poza pracą nad kampaniami często angażowałem się w działania mające na celu usprawnienie pracy zespołu, rozwijanie oferty firmy i organizację szkoleń. Zauważyło to kierownictwo firmy, które zaproponowało mi ścieżkę rozwoju skierowaną do zostania team leaderem działu, którym w tym momencie jestem już od dwóch lat. Praca z zespołem wykwalifikowanych specjalistów, a jednocześnie świetnych ludzi jest dla mnie dużym wyzwaniem, ale też przyjemnością, dlatego cały czas mam dużą motywację do pracy i dalszego rozwoju.

Dlaczego wybrałeś akurat tę specjalizację? To przypadek czy przemyślana decyzja? Nie chciałeś zostać strażakiem, piłkarzem lub astronautą?

Planów oraz faktycznie podjętych zajęć było bardzo dużo. Z wykształcenia jestem filologiem angielskim, a w przeszłości pracowałem m.in. w akademii piłkarskiej, szkole językowej czy w redakcji dużego portalu internetowego. Każda z tych prac nauczyła mnie innych umiejętności i pozwoliła mi zdecydować, w którą stronę skierować dalszą ścieżkę zawodową. Praca w branży IT oraz marketingu pozwala mi łączyć ważne dla mnie elementy takie jak niezależność, kreatywność oraz pracę na konkretnych danych i liczbach. Ponadto, bycie częścią Internet Plus, w przeciwieństwie do pracy np. w dużej korporacji, pozwala mi na czynny udział w życiu i rozwoju firmy – lubię wiedzieć, że mam wpływ na moje środowisko, że moje pomysły mogą mieć pozytywne przełożenie na rzeczywistość.

Jakie umiejętności powinien posiadać dobry specjalista Google Ads?

Każdy specjalista Google Ads musi być otwarty na ciągłą naukę i rozwój, ponieważ branża IT cały czas się rozwija. Praca ta wymaga wielu umiejętności technicznych, językowych i analitycznych, znajomości szeregu narzędzi`oraz dużej motywacji do współpracy z klientem. Agencja marketingu internetowego to miejsce, gdzie łączy się wiele światów: marketing, copywriting, webdeveloping, programowanie czy grafika internetowa – dlatego każdy specjalista powinien posiadać przynajmniej podstawowe umiejętności z każdego z tych obszarów. Jedno jest pewne, osoba pracująca na tym stanowisku na pewno nie będzie się nudziła, a każda kolejna konwersja na kampanii klienta dostarczy satysfakcji z wysiłku włożonego w jej optymalizację.

W związku z pandemią i zgodnie z zaleceniami firmy, wszyscy pracujemy zdalnie z domu. Co myślisz o takim modelu pracy? Czy przejście w tryb pracy zdalnej było dla Ciebie łatwe?

Na szczęście praca zdalna w naszej firmie przebiega bardzo sprawnie i jako pracownicy mamy dostęp do wszystkich potrzebnych narzędzi. Z punktu widzenia team leadera, bardzo ważne jest dla mnie zaangażowanie mojego zespołu, który bez wątpienia stanął na wysokości zadania. Oczywiście praca w biurze ma wiele plusów i brakuje mi dobrej atmosfery panującej w naszej siedzibie, ale w tych okolicznościach bez wątpienia najważniejsze jest zdrowie i bezpieczeństwo, dlatego tak długo, jak będzie to konieczne, na pewno poradzimy sobie z tym wyzwaniem i pracą 100% zdalnie.

Jaki jest największy problem, z którym musisz mierzyć się na obecnym etapie kariery zawodowej?

Największym wyzwaniem jest pogodzenie pracy z klientem z obowiązkami związanymi z kierowaniem zespołem. Oba obszary wymagają dużego zaangażowania i zaniedbanie któregoś z nich niesie ze sobą duże konsekwencje. Uważam, że gwarancją funkcjonowania firmy jest zespół zmotywowanych, stale rozwijających się pracowników, którzy są zadowoleni ze swojej pracy – jeżeli ten warunek jest spełniony, bez wątpienia przekłada się to na sukces we współpracy z klientem. Jedno jest wynikiem drugiego i działa w obie strony, dlatego trzeba znaleźć odpowiedni balans i zadbać o oba te obszary.

Google Ads

Google bardzo często wprowadza różnego rodzaju nowości i zmiany. Co robisz, żeby zawsze być na bieżąco?

W pierwszej kolejności śledzę nowości u źródła – Google na swoim oficjalnym blogu na bieżąco informuje o wszystkich zmianach i usprawnieniach. Nie jest to jednak wystarczające, ponieważ Google wiele rzeczy testuje, a niektóre rozwiązania wymagają głębszej analizy – tutaj z pomocą przychodzą inne specjalistyczne portale branżowe, fora oraz grupy na Facebooku, gdzie specjaliści z całego świata dzielą się swoimi spostrzeżeniami, analizami, problemami oraz sukcesami. Dzięki temu możemy wymieniać się doświadczeniami i cały czas rozwijać, jednocześnie będąc na bieżąco z trendami i tendencjami.

Czy według Ciebie zapotrzebowanie na specjalistów Google Ads w najbliższych latach zmaleje?

Moim zdaniem – o ile prawdą jest, że Google zmierza w stronę automatyzacji systemu Google Ads i oparcia go na AI czy po prostu odpowiednich algorytmach – liczba osób potrzebnych do pracy będzie przynajmniej stabilna. System jest cały czas rozwijany, każdego miesiąca pojawiają się nowe funkcjonalności, przestrzenie reklamowe oraz typy kampanii. Można zautomatyzować procesy takie jak np. optymalizacja stawek, natomiast potencjał systemu jest tak wielki, że bez specjalisty, który pomoże dobrać odpowiedni budżet, media plan, strategię i narzędzia, działania będą nieefektywne bądź niezgodne z celami i polityką firmy.

Na pewno zmieni się sposób pracy. Specjalista Google Ads będzie musiał być bardziej wszechstronny. Nie wystarczy już dobranie kilku słów kluczowych i napisanie chwytliwych tekstów reklamowych. Dziś Google Ads to potężna platforma reklamowa, która wymaga kompleksowego podejścia profesjonalnego specjalisty umiejącego łączyć umiejętności marketingowe z wiedzą z zakresu IT.

Najlepszy sposób na efektywne podnoszenie kwalifikacji jako specjalista Google Ads to według Ciebie...?

W pierwszej kolejności bycie na bieżąco z trendami i nowościami oraz stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce. Żadne szkolenie, artykuł blogowy czy konferencja nie zastąpią godzin spędzonych nad optymalizacją kampanii. Każda branża, każdy klient i każda kampania jest inna, dlatego nigdy nie można pozwolić sobie na szablonowe podejście i rutynę. Oczywiście szkolenia oraz literatura branżowa są dobrym uzupełnieniem, natomiast praktyka i chęć implementowania nowych rozwiązań są kluczowe dla ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji, a co za tym idzie, uzyskiwania coraz lepszych wyników kampanii.

Work life balance

Dość o pracy. Czas na przyjemności. Jakie masz hobby, co robisz w wolnym czasie?

Staram się, aby wolny czas był jak najmniej wolny – rozwijam swoje umiejętności muzyczne, uprawiam trochę sportu, czytam, słucham ulubionych podcastów. Tak jak w przypadku kwestii zawodowych, uważam, że cały czas trzeba być aktywnym i uczyć się nowych rzeczy. Pandemia koronawirusa i lockdown pokazały jak bardzo w naszym życiu ważne jest hobby i że poza najbliższymi nam osobami to właśnie nasze zainteresowania pomagają nam przetrwać trudne momenty.