Audyt SEO – dlaczego warto go przeprowadzić?
Czym jest audyt SEO? Najprościej mówiąc, jest to analiza kondycji strony internetowej. Podczas audytu weryfikujemy, w jakim stopniu serwis jest dostosowany do wytycznych wyszukiwarki. Najczęściej optymalizujemy strony pod wyszukiwarkę Google. Jeśli więc chcemy być widoczni w sieci, to audyt SEO jest pierwszym krokiem w tym kierunku. I nie ma tutaj znaczenia, czy strona ma 5 lat, czy dopiero co została opublikowana.
Kiedy warto wykonać audyt SEO?
Audyt SEO warto wykonać w kilku przypadkach:
- Jeśli zamierzamy rozpocząć współpracę z agencją, taki audyt będzie zapewne jednym z pierwszych działań, jakie podejmie specjalista. Poznanie struktury strony, a także jej zawartości, jest kluczem do rozpoczęcia udanej współpracy.
- Jest on także niezbędny po zakończeniu budowy strony. Przed opublikowaniem ostatecznej wersji warto sprawdzić, czy nowy projekt jest przyjazny dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarki. Dzięki temu unikniemy błędów, które obniżyłyby ocenę strony i skutkowały niższym ruchem organicznym.
- W przypadku tworzenia strony dla nowej domeny mamy ten komfort, że możemy opublikować ją już jako w pełni zoptymalizowaną. Szczególnie warto przemyśleć wówczas strukturę adresów URL. Gdy już opublikujemy serwis, będziemy mogli zgłosić do indeksacji wartościowe podstrony mające w pełni przyjazne adresy.
- Audyt SEO zaleca się także przeprowadzić, gdy zaobserwujemy spadek widoczności strony. Dzięki odpowiednim narzędziom możemy nie tylko monitorować pozycję, ale także porównać się z konkurencją czy wychwycić błędy mające realny wpływ na widoczność strony w sieci.
Ręcznie, czy automatycznie, czyli jak wykonać audyt SEO?
Audyt SEO możemy wykonać na kilka sposobów. Jeśli strona nie jest zbyt duża i mamy dużo czasu, to możemy spróbować przejrzeć ją ręcznie, wykorzystując wbudowane w przeglądarkę narzędzia dla deweloperów. Dzięki tej konsoli możemy podejrzeć kod strony i zobaczyć, jak prezentuje się struktura nagłówków, jaki format i rozmiar mają obrazki oraz jakich narzędzi zewnętrznych kod został zaimplementowany.
Oczywiście taki audyt jest czasochłonny i dla osoby niewprawionej w tego typu działań może być trudny do wykonania. W takich sytuacjach lepiej sięgnąć po rozwiązania automatyczne, czyli narzędzia, które wykonają całą pracę za nas. W większości jednak takie programy są płatne, a w wersji darmowej oferują mocno okrojone funkcjonalności.
Minusem automatycznych audytów jest to, że powstają one bez czynnika ludzkiego. W raporcie otrzymamy wiele informacji i uwag na temat tego, które elementy są do poprawy. Dane te nie będą jednak w żaden sposób zinterpretowane. Część ze wskazanych błędów może nawet być w rzeczywistości poprawnie skonfigurowana. Inne zmiany, ze względu na wykorzystywany CMS, mogą z kolei nie być możliwe do wdrożenia.
Dlatego najlepszą metodą audytową jest połączenie obu tych technik. Najlepiej zlecić takie działania profesjonalistom. Agencje SEO dysponują odpowiednimi narzędziami, które w połączeniu z doświadczeniem i wiedzą specjalisty pozwalają na pełną, rzetelną analizę danej strony.
Poznaj rodzaje audytów SEO
Audyt SEO nie musi oznaczać analizy całej witryny. Często skupia się on na konkretnym aspekcie. W ten sposób możemy wyróżnić kilka rodzajów audytu SEO:
- audyt on-site – analizujemy tutaj wszystkie elementy występujące na stronie internetowej: od struktury nagłówków przez ilość treści, obrazków czy linkowania wewnętrznego,
- audyt off-site – w tym przypadku skupiamy się na działaniach zewnętrznych. Badamy w nim historię domeny, analizujemy linki zwrotne, analizujemy źródła ruchu czy aktywność w social mediach,
- audyt techniczny – w tym raporcie analizujemy wszystkie elementy techniczne, które mogą wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Sprawdzamy więc meta tagi, nagłówki, prawidłowe linkowanie, czy wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych. Jeśli to możliwe aktualizujemy także CMS strony, wtyczki czy wersję języka PHP,
- audyt słów kluczowych – monitorujemy tu widoczność strony na poszczególne frazy kluczowe, poszukujemy słów pasujących do zawartości witryny, analizujemy wyniki i poszukujemy przyczyn spadku widoczności.
Darmowe oraz płatne narzędzia wspomagające audyt SEO
Darmowe narzędzia
W sieci dostępnych jest wiele darmowych narzędzi, które ułatwiają wykonanie audytu. Część z nich jest oferowana przez Google:
- Kwestie indeksowania strony możemy przeanalizować na podstawie Google Search Console. Sprawdzimy tam, jaki jest aktualny stan indeksowania witryny; znajdziemy tu zarówno informacje dotyczące nieistniejących adresów, jak i tych zawierających tag kanoniczny czy przekierowanie.
W Google Search Console zweryfikujemy także dane dotyczące mapy witryny oraz sprawdzimy, czy w przeszłości były na nią nakładane kary. Narzędzie pozwala również zweryfikować linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne. - Google Analytics to narzędzie, które pozwala monitorować ruch na stronie. Sprawdzimy tam nie tylko, ile osób odwiedza witrynę, ale także, jakie są główne źródła ruchu oraz popularność poszczególnych podstron. W tym narzędziu możemy także skonfigurować zdarzenia i konwersje. Analytics możemy powiązać z Search Console, dzięki czemu zyskamy dostęp do pełniejszych danych.
- Strukturę nagłówków na podstronie sprawdzimy dzięki wtyczkom do przeglądarki, a o odpowiednie tytuły i opisy dla stron działających na WordPressie zadbamy dzięki darmowym wtyczkom SEO, jak Yoast czy Rankmath. Narzędzia te w bezpłatnej wersji mają jednak swoje ograniczenia. Pełnia funkcjonalności jest dostępna po zakupie wariantu premium.
- Jeśli strona internetowa nie jest zbyt duża, w audycie pomóc może także darmowa wersja programu Screaming Frog, która pozwala na sprawdzenie do 500 adresów URL. Limit ten jednak łatwo osiągnąć, a przy większych sklepach internetowych otrzymamy wyniki dla 500 losowych adresów.
- Podobnie działa także Ahrefs. Narzędzie to oferuje bezpłatne rozwiązanie dla użytkowników, którzy zweryfikowali domenę w Google Search Console – Ahrefs Webmaster Tools. Dzięki niemu możemy sprawdzić, czy witryna jest dobrze zoptymalizowana pod wymagania Google, jakie frazy generują ruch na stronie, a także które linki zewnętrzne prowadzą do niej.
Płatne narzędzia
Do bardziej zaawansowanych analiz niezbędne są płatne narzędzia, które dostarczają wielu przydatnych informacji:
- Screaming Frog idealnie sprawdza się podczas audytów technicznych. W jednym miejscu znajdziemy informacje o metatagach, strukturze nagłówków, niedziałających i przekierowanych linkach. Możemy także wygenerować aktualny plik sitemap.xml. To niezwykle przydatne dla stron, które nie tworzą tego pliku automatycznie.
- Alternatywą dla Screaming Froga jest chociażby Clusteric Search Auditor. To, co wyróżnia go od konkurencji, to rodzaj licencji. Użytkownik płaci bowiem za program raz i korzysta z niego dożywotnio.
- W płatnej wersji Ahrefs otrzymujemy większe limity oraz dostęp do wszystkich narzędzi premium. Możemy też analizować konkurencyjne domeny, których własności nie mamy zweryfikowanej w Search Console.
- Trudno wyobrazić sobie analizę widoczności strony bez takich narzędzi jak Semstorm czy Senuto. Te rozbudowane rozwiązania pozwalają nam śledzić zmiany pozycji na konkretne frazy, obserwować widoczność ogólną czy porównać naszą domenę z konkurencją. Ponadto znajdziemy tu funkcjonalności pozwalające dobrać słowa kluczowe czy przygotować tekst spełniający aktualne standardy pozycjonowania.
Jakie korzyści daje audyt SEO?
Na koniec zastanówmy się, jakie zalety daje wykonanie audytu SEO
Jest on niezbędny do rozpoczęcia jakichkolwiek działań z zakresu pozycjonowania. Audyt SEO pozwala znaleźć błędy, które uniemożliwiają wypracowanie wyższych pozycji. Ich naprawa przełoży się na wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Ponadto, dzięki audytowi SEO jesteśmy w stanie poprawić strukturę strony, aby była bardziej przejrzysta zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. W ten sposób internauci łatwiej znajdą interesujące ich informacje, a roboty powiążą witrynę z właściwymi słowami kluczowymi.
Wykonanie audytu i wdrożenie jego założeń w witrynie wpływa także pozytywnie na zaangażowanie użytkownika. Dobrze zoptymalizowana strona zredukuje współczynnik odrzuceń, a potencjalny klient chętniej dokona zakupu czy podejmie kroki w celu skontaktowania się usługodawcą.
Jeśli więc nie rozpocząłeś jeszcze swojej przygody z pozycjonowaniem, koniecznie zapoznaj się z naszą ofertą. Oferujemy kompleksową opiekę nad stroną internetową, a audyty SEO to dla nas chleb powszedni. Wypełnij formularz kontaktowy i zadbaj o widoczność swojej strony już dziś!