Błąd 404 – jak skutecznie stawić mu czoła?
Zdarzyło Ci się kiedykolwiek podczas przeglądania sieci napotkać problem w postaci błędu 404? Wchodząc na swoje ulubione strony internetowe, wyszukując interesujące zagadnienia czy też klikając w przesłany przez kogoś link, doświadczyłeś komunikatu o treści 404 not found? Z pewnością dobrze już wiesz, że nie radzi sobie z tym ani odświeżanie strony, ani reset routera.
Błąd 404 – kod błędu odpowiedzi HTTP wskazujący na to, że dana strona lub jakiś jej plik nie istnieją.
Pojawiający się na stronach internetowych error 404 jest standardowym statusem odpowiedzi HTTP, informującym o tym, że przeglądarka połączyła się z serwerem, który nie może odnaleźć żądanego zasobu. Błąd 404 należy do klasy kodów 4xx, które wskazują na błędy po stronie klienta – w tym przypadku przeglądarki internetowej, niebędącej w stanie odnaleźć danego zasobu. Jak rozumieć błąd 404 w praktyce, zapobiegać mu oraz kreatywnie sobie z nim radzić? Tego dowiesz się z dalszej lektury.
Przyczyny pojawiania się błędu 404 – poznaj najpowszechniejsze z nich
Nie da się ukryć, że trudno wskazać na wszystkie możliwe powody pojawiania się komunikatu error 404. Mimo tego najczęściej są to:
- zmiana struktury adresu URL, do której może dojść np. ze względu na rozpoczęcie korzystania z nowego systemu CMS,
- zmodyfikowanie adresu URL – chociażby poprzez zmianę nazwy produkty czy kategorii,
- tymczasowe wyłączenie strony związane m.in. z pracami serwisowymi,
- usunięcie danej podstrony, produktu, kategorii czy artykułu,
- niewyczyszczone pliki cookies i cache, czego efektem może być wyświetlanie nieaktualnej wersji strony, która zwraca błąd 404,
- literówki w adresie URL.
Tropienie 404 not found – praktyczne narzędzia
Pragnąc zadbać o właściwe działanie serwisu, warto jednak spróbować, chociaż do pewnego stopnia zlokalizować ewentualne błędy 404. Pozwoli to uniknąć problemów z korzystaniem ze strony przez potencjalnych użytkowników, którzy będą w stanie wyszukiwać interesujące ich informacje. W jaki sposób skutecznie dotrzeć do tzw. martwych linków?
- Google Search Console – czyli podstawowe narzędzie pracy każdego analityka webowego czy specjalisty SEO dostarcza mnóstwo przydatnych informacji, które pozwalają kompleksowo spojrzeć na strukturę całego serwisu oraz linkowanie. Co ważne, Google Search Console notuje nagły wzrost lub zbyt dużą liczbę błędów 404, dlatego warto traktować go bardziej jako alert, niż niezawodne narzędzie, które dostarczy informacji na temat wszystkich error 404 na stronie.
- Crawlery – crawlery to nic innego jak programy służące do badania struktury serwisów WWW, które skutecznie skanują wskazane strony, sprawdzając, jaką uzyskają odpowiedź po żądaniu danego zasobu. Jednym z nich jest szeroko wykorzystywany Screaming Frog SEO Spider, który w darmowej wersji pozwala na przeskanowanie nawet do 500 podstron konkretnego serwisu.
- Ahrefs – szeroko wykorzystywane przez specjalistów SEO narzędzie, które umożliwia analizę domeny pod kątem komunikatów 404 not found.
- Analiza logów serwera – dzienniki logów serwera zawierają informację o tym, kiedy wysłano żądanie, skąd pochodzi, jaka strona była wywoływana, ale nie tylko. Są one gromadzone w zasobach hostingu, a do ich analizy warto stosować dedykowane narzędzia, takie jak m.in. SEO Log File Analyser, które pozwolą wyodrębnić wszystkie żądania zwracające kod odpowiedzi 404.
- Analiza ręczna – sposobem, który może sprawdzić się szczególnie w przypadku witryn o prostej strukturze, jest ręczne skanowanie. Wszystkie zaindeksowane podstrony dla danej domeny ujrzysz, stosując w wyszukiwarce Google komendę site:strona.pl.
Jak błędy 404 wpływają na SEO oraz zachowania użytkowników?
Choć według Google błędy 404 nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie stron, mogą być w dużych ilościach szkodliwe dla serwisów. Dlaczego? Ponieważ algorytmy wyszukiwarek, takich jak Google, zwracają uwagę na zachowania użytkowników na stronach internetowych, które to odgrywają ważną rolę w kształtowaniu rankingów. W praktyce jest bowiem tak, że napotykający błąd 404 użytkownicy rezygnują z dalszego eksplorowania serwisu, szukając interesujących informacji czy produktów w innym miejscu.
Cały ten proces prowadzi do sytuacji, gdzie Google uznaje dany wynik za niezgodny z intencją użytkownika (który opuszcza stronę, nie znajdując tego, czego szukał). W konsekwencji wzrasta współczynnik odrzuceń z powodu uszkodzonych linków, co skutkuje negatywnym wpływem na pozycjonowanie, przez co dana strona spada w SERP. Warto też dodać, że choć konkretna podstrona jest widoczna na jakieś frazy, jeśli zgłasza błąd 404, może zostać po pewnym czasie usunięta z wyników wyszukiwania.
Error 404 w trakcie przeglądania Internetu? Praktyczne wskazówki dla każdego użytkownika sieci
- Jeśli napotkałeś błąd 404, spróbuj najpierw odświeżyć daną stronę internetową, ponieważ być może doszło jedynie do chwilowej niedostępności serwisu.
- Skutecznym sposobem na 404 not found może być również wyczyszczenie plików pamięci podręcznej (cache) i ciasteczek (cookies) w przeglądarce.
- Sprawdź poprawność wpisanego adresu URL, ponieważ często to właśnie literówki są przyczyną występowania błędu 404.
- Dobrą metodą na weryfikację, czy dana podstrona faktycznie istnieje, jest sprawdzanie konkretnych haseł w wewnętrznej wyszukiwarce. Wpisując właściwe słowa kluczowe, z pewnością trafisz na interesującą Cię podstronę – o ile takowa jest nadal dostępna.
- Na błędy 404 zaradzić może także kompleksowy skan komputera programem antywirusowym, ponieważ bardzo często to właśnie złośliwe oprogramowanie wymusza pojawianie się 404 not found na określonych stronach internetowych.
- Uzbrój się w cierpliwość, powracając do witryny po jakimś czasie. Być może występują na niej czasowe problemy, są wprowadzane zmiany czy też jest ona przenoszona na inny serwer.
Jak skutecznie naprawić błąd 404 na stronie WWW?
Jednym z najlepszych sposobów na uporanie się z 404 not found jest przekierowanie stałe – 301, które powinno prowadzić do najbardziej zbliżonej tematycznie podstrony czy też kategorii nadrzędnej, a niekoniecznie strony głównej. Dzięki temu istnieje szansa, że użytkownik zostanie w danym serwisie na dłużej, nie rezygnując z niego na rzecz konkurencji.
404 not found w kreatywnej odsłonie
Choć wydawać by się mogło, że błąd 404 kojarzy się z czymś negatywnym, dzięki nieszablonowemu podejściu można uczynić z niego swój atut i znak rozpoznawczy. O czym mowa? O projektowaniu graficznym komunikatów error 404 tak, aby były dla użytkowników zrozumiałe i przyjemne dla oka. Powinny one w jasny sposób informować o napotkanym problemie, wskazywać możliwe rozwiązania, a przy tym być spójne z resztą serwisu – zarówno pod względem języka, jak i stylu.
Jeżeli zależy Ci na kompleksowym, wsparciu specjalistów, którzy nie tylko stworzą dla Ciebie nowoczesną stronę internetową, ale zadbają również o jej prawidłowe funkcjonowanie, znajdujesz się w dobrym miejscu. Zaufaj fachowcom z Internet Plus – skontaktuj się z nami, a z przyjemnością przedstawimy ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb.