Błędy w SEO copywritingu. Poznaj 6 zasad skutecznego pisania!

Błędy w SEO copywritingu. Poznaj 6 zasad skutecznego pisania!

Każdego dnia szukasz w sieci odpowiedzi na różne pytania, sprawdzasz newsy, robisz zakupy. Przez cały ten czas masz do czynienia z tekstami, napisanymi nie tylko w celu przekazania informacji lub zachęcenia do zakupu, ale także z myślą o pozycjonowaniu. Dlaczego? Po najsłynniejszej na świecie wyszukiwarce nieustannie krążą roboty Google, które skanują wszystkie treści – od zawartości podstron po opisy zdjęć czy grafik. Jeśli content ma za mało fraz kluczowych – strona nie będzie wysoko pozycjonowana w wynikach wyszukiwania, a gdy tekst został skopiowany z innej witryny (tzw. duplikacja) – konsekwencją może być nałożenie tymczasowego filtra lub nawet usunięcie strony! Dlatego należy zadbać o właściwe zoptymalizowanie treści. Wymaga to pewnej wprawy i doświadczenia, ale warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

 

Copywriting SEO

1. Nie stosuj zbyt wielu słów kluczowych.

W sieci roi się od publikacji, które nie wiadomo dla kogo zostały napisane – dla ludzi czy robotów indeksujących. Tekst, w którym jest wiele niepotrzebnych, wręcz dopisanych na siłę słów kluczowych, jest po prostu nieprzyjemny w odbiorze. Dlatego lepiej poświęcić trochę czasu na analizę, które frazy SEO rzeczywiście będą miały sens. Ważne jest również ich umiejętne wplecenie w treść, stosowanie właściwej odmiany, używanie synonimów. Trudno powiedzieć, ile słów kluczowych powinno znaleźć się w tekście. Jedni mówią o 5%, inni o 10%. Wydaje się, że to kwestia indywidualnego wyczucia oraz praktyki.

2. Zadbaj o śródtytuły.

Zdarzało Ci się czytać tekst, który bardziej przypominał strumień świadomości z “Ulissesa” Joyce’a niż zwięzły artykuł na konkretny temat? Cóż, jednym z powodów takiej sytuacji jest często brak podziału na akapity i nagłówki. Większość odbiorców najpierw szybko przegląda cały tekst, chcąc ocenić, czy rzeczywiście warto poświęcić czas na jego lekturę. W zwartym bloku słów bez śródtytułów łatwo zgubić wątek. Podział treści na części, wyróżnienie ważnych wyrazów, zastosowanie wypunktowań – wszystko to spowoduje, że publikacja stanie się bardziej przejrzysta oraz przyjemniejsza w lekturze.

3. Pamiętaj o linkowaniu!

Co jeszcze może sprawić, że treść będzie bardziej atrakcyjna pod kątem SEO? Jeśli to możliwe stosuj linkowanie wewnętrzne – do podstron na tej samej witrynie, które są tematycznie powiązane z Twoim tekstem. Tego typu odnośniki pozwalają robotom na swobodne przemieszczanie się po całym serwisie, wpływając tym samym na jego pozycjonowanie. Pamiętaj jednak, że i tu należy zachować umiar – np. w tekście blogowym o objętości 2400 znaków powinny być maksymalnie 3 linki.

4. Uważaj na duplicate content!

Z pewnością nie jesteś zwolennikiem kradzieży własności intelektualnej oraz stosowania metody kopiuj-wklej. Niestety, różne sytuacje mają miejsce w sieci, a duplikacja nie jest aż tak rzadkim zjawiskiem, jakby się mogło wydawać. Dlatego za każdym razem, kiedy tworzysz lub poprawiasz content – koniecznie sprawdzaj, czy nie są to treści skopiowane z innej strony. Zamiast parafrazować kolejne akapity z czyjejś publikacji – poświęć trochę czasu na porządny research, stwórz coś własnego. Nie warto narażać się na zbanowanie! Oczywiście nie oznacza to, że nie wolno Ci cytować innych autorów, zwłaszcza jeśli są to uznane autorytety w konkretnej branży. Zadbaj wówczas o oznaczenie danego fragmentu za pomocą cudzysłowu lub kursywy oraz dodaj informację o źródle.

5. Wybierz odpowiednie frazy.

Innym, często popełnianym przez copywriterów błędem, jest umieszczanie w tekście fraz, które niekoniecznie są związane z danym tematem. Bo dlaczego by nie? Dodanie modnych słów kluczowych zwiększy przecież ruch na stronie. To jednak dość ryzykowne działanie. Stosowanie fraz, które nie są związane z poruszanym przez Ciebie tematem, może skutecznie zniechęcić czytelników do dalszej lektury. Skuszeni chwytliwym tytułem szybko zorientują się, że artykuł jest o czymś zupełnie innym i szybko opuszczą Twoją stronę, tym samym powodując podwyższenie współczynnika odrzuceń.

6. Pisz dla ludzi!

Stosujesz powyższe zasady? Z uwagą wybierasz słowa kluczowe i starasz się, aby tekst był przejrzysty? Oczywiście musisz też pamiętać, że piszesz przede wszystkim dla ludzi. Twoi potencjalni odbiorcy chcą się czegoś dowiedzieć lub znaleźć produkt idealnie odpowiadający ich potrzebom. Nie twórz tekstów dla samej liczby znaków ani nie stosuj zbyt skomplikowanych zdań. Dopasuj styl do grupy docelowej i zadbaj, aby nawet branżowe treści były zrozumiałe dla każdego. Pamiętaj jednak, że niezależnie od wszelkich zasad czy reguł – najważniejsze jest Twoje wyczucie oraz doświadczenie. Pisz jak najwięcej i rozwijaj swój warsztat. Powodzenia!