Co dominowało w content marketingu w minionym roku i jakie trendy mogą nas zaskoczyć w kolejnym?

Co dominowało w content marketingu w minionym roku i jakie trendy mogą nas zaskoczyć w kolejnym?

Budowanie własnej marki nie jest wcale takie proste. Jak wiadomo, dobra reklama jest podstawą skutecznej strategii marketingowej, która pozwala na dotarcie do nowego grona klientów i budowanie bazy tych stałych. Ważne jest zatem, by dostosować kampanię do potencjalnej grupy docelowej, dbając o zaspokajanie potrzeb klienta oraz uświadamianie mu, dlaczego to właśnie Twój produkt lub usługa jest tym, czego potrzebuje. Jakie strategie działania najlepiej sprawdzały się w minionym roku, a jakie trendy w content marketingu będą modne w kolejnym?

OpenAI, czyli sztuczna inteligencja

Rok 2023 przyniósł ze sobą wiele zmian w branży content marketingu. Najważniejszą z nich było uruchomienie nowoczesnej technologii stworzonej na bazie sztucznej inteligencji. ChatGPT, bo właśnie o nim mowa, zawitał do nas 30 listopada 2022 roku, jednak to rok 2023 stał się okresem, kiedy jego fenomen rozwinął się na ogromną skalę.

OpenAI, czyli niezależna organizacja założona między innymi przez Elona Muska, nieustannie pracuje nad tym, aby korzystanie ze sztucznej inteligencji było bezpieczne, a jednocześnie łatwe i intuicyjne. ChatGPT, który wstrząsnął całą branżą, dał nam wiele możliwości związanych z przygotowywaniem poprawnych merytorycznie treści, natomiast DALL-E pozwolił na generowanie obrazów na podstawie opisów tekstowych.

chat gpt to jeden z najwazniejszych trendow content marketingu 2023 roku

ChatGPT

Aktualnie OpenAI wykorzystuje się w wielu sektorach usług, ale to właśnie w content marketingu odgrywa kluczową rolę. ChatGPT, czyli program generujący teksty, jest na tyle zaawansowany, że:

  • rozumie kontekst zadawanych pytań oraz udzielanych mu informacji,
  • zapamiętuje wcześniejsze komendy w ramach jednej rozmowy,
  • potrafi tworzyć chwytliwe hasła reklamowe, slogany,
  • umożliwia np. szybkie opracowanie sekcji pytań FAQ na stronie,
  • pozwala na tworzenie inteligentnych chatbotów będących doskonałym wsparciem dla klienta poruszającego się po Twojej stronie internetowej.

Warto więc wspomnieć, że jest to przydatne narzędzie do tworzenia merytorycznych treści, które są nieodzowną częścią content marketingu. Możesz dzięki niemu opracowywać artykuły blogowe, opisy produktów, kategorii, pisać treści zapleczowe, newslettery, tworzyć listy tematów na bloga etc. – pamiętając jednak każdorazowo o redakcji wygenerowanych treści, aby uniknąć duplikacji czy rażących błędów językowych. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule o wadach i zaletach korzystania ze sztucznej inteligencji.

W 2024 roku przestaniemy się bać regularnego korzystania z OpenAI, ponieważ program stanie się na tyle powszechny, że będzie dla nas niemal obowiązkowym narzędziem w codziennej pracy. Jeśli zainteresował Cię temat sztucznej inteligencji, zapoznaj się z naszym artykułem o AI w social mediach.

Artykuły poradnikowe, blogi, teksty odpowiadające na pytania klienta

Kolejnym, bardzo ważnym trendem, który stał się bardzo popularny w ubiegłym roku, było przygotowywanie treści poradnikowych zamiast nudnych, monotematycznych blogów niechętnie czytanych przez użytkowników. Mimo że regularne umieszczanie tekstów blogowych zawierających frazy kluczowe, linkowanie wewnętrzne i zewnętrze, listy punktowe, CTA itp. są skuteczne od strony pozycjonowania, dobrze jest zmienić ich format – tak jak zrobiliśmy to w 2023 roku.

Artykuły poradnikowe najczęściej rozpoczynają się od poniższych sformułowań:

  • 5 powodów, dlaczego warto…
  • Poznaj 5 wskazówek, jak…
  • Oto 5 porad, które pomogą Ci…
  • Dowiedz się, jak…
  • Sprawdź, dlaczego…

Już sam tytuł, a także wprowadzenie zachęca czytelnika do pozostania na danej stronie i zapoznania się z całym tekstem. 2023 rok zatem upłynął nam na opracowywaniu odpowiedzi na najczęściej zadawane przez klientów pytania i jesteśmy pewni, że ten trend utrzyma się nie tylko w kolejnym roku, ale przez kilka następnych lat.

content marketing - podsumowanie 2023 i prognozy na 2024

Recenzje, opinie, komentarze – user generated content

Współtworzenie treści przez użytkowników Twojej strony, czyli user generated content, stało się jednym z najważniejszych wyznaczników jakości Twoich usług. Możliwość wystawiania ocen produktów czy usług, komentowania, pisania krótkich recenzji, jak również opinii sprawia, że marka staje się bardziej wiarygodna, a odbiorcy mogą swobodnie polecać to, co im się sprawdziło.

Dobrym przykładem może być tutaj nie tylko sklep internetowy, ale też wizytówka Google, profil na Instagramie, Facebooku albo ostatnio bardzo modnym TikToku. Jeśli odbiorcy mogą wyrazić własną opinię na temat Twoich produktów, wówczas masz dużą szansę na zwiększenie swojej widoczności (i wiarygodności) w sieci.

Treści video

W internecie bardzo ważne jest, aby być jak najbardziej widocznym i nie zginąć w otchłani setek, tysięcy, a nawet milionów podobnych stron, profili bądź usług reklamowanych w sieci. Jak to robiliśmy w ubiegłym roku? Angażując odbiorcę poprzez wprowadzanie treści video, które były starannie opracowywane zgodnie z ówczesnymi trendami.

Filmy video umieszczane na stronie sklepu niestety nie miały tak dużego zainteresowania, jak te wrzucane do social mediów, dlatego to właśnie profile na różnego rodzaju platformach stały się kluczowym elementem zeszłorocznych strategii reklamowych. Materiały w formie krótkich, kilkuminutowych filmików krążących wokół konkretnych tematów, ale wpisujących się w aktualne trendy, podbijały widoczność użytkownika danej platformy, jednocześnie docierając do szerokiego grona odbiorców. YouTube, TikTok, Instagram, Facebook – dzisiaj każdy szanujący się przedsiębiorca, ale nie tylko, powinien prowadzić konto przynajmniej na jednej z nich. Sprawdź, jakie platformy wybrać dla swojej firmy.

Podcasty, audycje na żywo, rolki

Poza kilkuminutowymi filmami, którymi można uzupełniać treści blogowe, warto wziąć pod uwagę inne formy, dające nam szersze pole manewru, jeśli chodzi o content marketing. W ubiegłym roku mogliśmy zaobserwować znaczny wzrost zainteresowania audycjami na żywo, podcastami oraz rolkami, czyli krótkimi video wrzucanymi na portale społecznościowe.

Domeną branży odzieżowej były tak zwane live’y, czyli transmisje sprzedażowe, podczas których osoba prowadząca wchodzi w interakcje z odbiorcami, dzięki czemu przełamuje dystans i zdobywa zaufanie potencjalnego klienta.

w 2023 dynamicznie rosla liczba podcastow i ich sluchaczy

Krótkie filmy, np. YouTube Shorts przyciągają bardzo dużą ilość odbiorców z młodszego pokolenia, któremu zależy przede wszystkim na jakości i oryginalności, dlatego dobrze jest wprowadzić do swojej strategii marketingowej również takie formy contentu. Przyciągają one uwagę i sprawiają, że użytkownik zaczyna czuć potrzebę zgłębienia danego zagadnienia, a co za tym idzie – kieruje się na stronę marki, by poznać szczegóły produktu czy usługi.

Etyczny marketing

Mówiąc o współczesnych materiałach video na popularnych platformach w kontekście content marketingu, nie możemy pominąć kwestii etyki. Etyczny marketing skupia się na kwestiach oscylujących wokół wartości społecznych. W ubiegłym roku coraz więcej osób skłaniało się ku treściom idącym w parze z:

  • wykluczeniem wszelkich form dyskryminacji,
  • wykluczeniem wszelkiego rodzaju form przemocy,
  • wykluczeniem nadużywania zaufania odbiorcy,
  • troską o planetę i środowisko,
  • dbaniem o społeczności (głównie lokalne, ale nie tylko),
  • zdrową rywalizacją.

Gen Z, czyli pokolenie, które dopiero wkracza na rynek pracy, szczególnie zwraca uwagę na powyższe aspekty, dlatego nie należy ich bagatelizować, promując własną działalność online. Dowiedz się, jak jeszcze możesz dotrzeć do pokolenia Z w social mediach i nie tylko.

Smartfon jako najczęściej wykorzystywana forma przeglądarki internetowej

Już od kilku lat wykorzystujemy smartfony jako narzędzie do przeglądania internetu, ponieważ mamy go zawsze pod ręką. Dopasowując się do potrzeb użytkowników, w 2023 roku bardzo wielu przedsiębiorców dostosowało swoje strony www do wersji mobilnej. Brak responsywności sprawia, że potencjalny klient opuszcza sklep zaraz po załadowaniu się strony, ponieważ szablon jest nieczytelny, a tekst się rozjeżdza. Taka sytuacja jest wręcz nie do przyjęcia i bardzo mocno obniża ruch na stronie.

smartfon czyli najczesciej uzywane narzedzie do przegladania internetu

2023 – podsumowanie

W ubiegłym roku mogliśmy zaobserwować wiele kluczowych zmian w podejściu do content marketingu. Nowe formy prezentowania treści w internecie pozwoliły na dotarcie do klientów z całego świata (międzynarodowe media społecznościowe, platformy typu TikTok), umożliwiając przy tym szybki rozwój w sposób kreatywny i oryginalny.

Narzędzia stworzone na bazie sztucznej inteligencji zawładnęły branżą. Dzięki możliwości szybkiego generowania wartościowych treści oraz efektywnego researchu przygotowywanie merytorycznego contentu stało się znacznie prostsze.

Co nowego może nas zaskoczyć w 2024?

Content marketing w kolejnym roku będzie się wciąż rozwijał, dając nam coraz to nowsze możliwości i regularnie narzucając kolejne trendy. Na początku jednak będziemy zapewne kontynuować wszystko to, na czym skupiliśmy się w roku ubiegłym, czyli:

  1. Na pewno nadal będziemy korzystać z narzędzi, jakie zapewnia nam OpenAI, a także poznawać zupełnie nowe funkcje, które ułatwią opracowywanie strategii contentowych.
  2. Będziemy bardziej zwracać uwagę na indywidualne potrzeby odbiorcy, analizując jego aktywność w sieci dzięki nowoczesnym narzędziom. Systemy do analityki danych, ale też automatyzacji marketingu pozwolą nam na hiperpersonalizację, która umożliwi nam poprawną segmentację. Wiedza o wcześniejszych decyzjach użytkownika jest na tyle cenna, że można ją będzie efektywnie wykorzystać przy sprzedaży produktów i usług własnej marki.
  3. Popularne staną się interaktywne treści, czyli takie, z którymi będzie można wejść w interakcję, np. chatboty, quizy, ankiety tematyczne, infografiki z klikalnymi elementami, e-booki z dźwiękiem i obrazem, etc.
  4. Większy nacisk będziemy kłaść na etyczny marketing, eliminując całkowicie treści niezgodne z pozytywnymi wartościami.
  5. Będziemy mocno zaangażowani w treści umieszczane w social mediach, które z roku na rok stają się wyznacznikiem nowych trendów nie tylko w świecie content marketingu, ale w każdej branży.