Świat marketingu dzisiaj wygląda zupełnie inaczej niż lata temu, a z każdym rokiem przybywa coraz więcej innowacyjnych rozwiązań, chociażby takich jak wciąż wzbudzająca wiele kontrowersji sztuczna inteligencja. Rok 2025 przyniesie kilka nowości w digital marketingu – cyfrowa reklama prawdopodobnie okaże się jeszcze bardziej dynamiczna niż kiedykolwiek wcześniej. Czego możemy spodziewać się w tym roku i czym warto się zainteresować, jeśli chodzi o działania online?
1. AI First, czyli sztuczna inteligencja w natarciu
Pierwsza wersja ChatGPT została uruchomiona przez OpenAI w listopadzie 2022 roku. Było to przełomowe wydarzenie, które po raz pierwszy umożliwiło szerokiej publiczności korzystanie z zaawansowanego modelu językowego opartego na serii GPT-3.5. Sukces tej wersji zainspirował twórców do dalszego rozwoju technologii, co doprowadziło do premiery jeszcze bardziej zaawansowanego GPT-4 w 2023 roku. Zmieniło to diametralnie podejście do tworzenia treści, rewolucjonizując rynek całego marketingu internetowego, ale nie tylko.
Eksperci przewidują, że rok 2025 upłynie pod znakiem AI, którą będziemy wykorzystywać na bardzo dużą skalę. Dzięki analizie ogromnych ilości danych sztuczna inteligencja już pozwala tworzyć bardziej trafne komunikaty, a co za tym idzie – zapewniać klientom spersonalizowane doświadczenia.
Automatyzacja treści przy pomocy generatorów tekstów czy grafik umożliwi produkcję wysokiej jakości treści w dużych ilościach, natomiast predykcyjne modele analityczne staną się wręcz niezbędne dla marketerów.
Sprawdź, jakie są wady i zalety generowania treści przez sztuczną inteligencję.
2. Technologia VR
Wirtualna rzeczywistość, czyli technologia VR, staje się potężnym narzędziem z uwagi na to, że umożliwia budowanie zaangażowania, a także unikalnych doświadczeń klientów. Jest to niezwykle cenne dla potencjalnego kupca, ponieważ zyskuje on możliwość „odwiedzania” wirtualnych sklepów oraz testowania produktów bez wychodzenia z domu. Dodatkowo VR pozwala organizować wyjątkowe wydarzenia w formie interaktywnych prezentacji wpływających na zaangażowanie klienta.
3. Interaktywne treści – klucz do dialogu z klientami
Formaty angażujące użytkowników, takie jak quizy, ankiety i storytelling wideo to niezbędne elementy nowoczesnej komunikacji. W tym roku warto postawić na:
- ikonografiki z ruchomymi elementami czy modelami produktów w 3D,
- materiały wideo, np. w formie wizualizacji, instrukcji, wirtualnego spaceru po sklepie etc. (zobacz, jak przyciągnąć klientów skuteczną reklamą video),
- animacji w postaci GIF-ów,
- interaktywne e-Booki i katalogi,
- ankiety i quizy,
- chatboty,
- grywalizacja polegająca na wykorzystaniu mechanizmów znanych z gier (np. punktów, poziomów, wyzwań czy nagród – sprawdź, jak dokładnie działa połączenie reklamy i gry wideo),
- podcasty i webinary.
Takie elementy sprawiają, że odbiorcy chętniej angażują się w interakcje z marką, a co za tym idzie – dołączają do grona stałych klientów.
4. Strategia Audio First – interesujące podcasty i webinary
Aby zainteresować odbiorcę, nie wystarczy regularnie prowadzić mediów społecznościowych bądź bloga. Ważne jest również wprowadzenie czegoś, co przyciągnie uwagę. Audio jest istotnym kanałem marketingowym, a jego popularność wciąż rośnie. Dowodem na to są wciąż wrzucane do sieci podcasty, a także webinary o najróżniejszej tematyce – oczywiście dopasowanej do konkretnej marki.
W tym roku zwrócimy się właśnie w tę stronę, tworząc serie podcastów zawierających naturalnie wplecione reklamy, ale też webinarów, które są świetnym nośnikiem edukacyjnym skłaniającym do interakcji.
5. User-Generated Content (UGC)
Zaangażowanie klientów w tworzenie treści o marce zwiększa jej autentyczność i zasięg. Konkursy czy nagrody zachęcają do udostępniania zdjęć, recenzji oraz historii związanych z zakupionym produktem bądź usługą. Już teraz jest to jedno z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji dla klientów, którzy zastanawiają się nad skorzystaniem z oferty. Większość konsumentów kieruje się bowiem opiniami dotychczasowych użytkowników, a możliwość dodawania takich ocen na platformach cyfrowych jest nie tylko bardzo miarodajna, ale też wygodna.
6. Strategia zrównoważonego marketingu
Etyka i ekologia stają się coraz ważniejszymi aspektami strategii marketingowych. Klienci oczekują, że firmy będą działać odpowiedzialnie, dlatego w 2025 roku warto kontynuować działania związane z transparentnością.
Informowanie o pochodzeniu produktów i ich wpływie na środowisko buduje zaufanie klientów. Firmy realizujące tę strategię koncentrują się na tworzeniu produktów i kampanii zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, czyli takimi, które minimalizują negatywny wpływ na planetę i społeczeństwo. Promowanie wielofunkcyjnych, trwałych produktów stanowi najlepszą alternatywę dla masowej konsumpcji.
7. Zero Click Marketing
Korzystanie z wyszukiwarek stało się dla nas codziennością, a starą dobrą encyklopedię już dawno zastąpiło Google i Wikipedia. Użytkownik jednak chce czegoś więcej.
Dostarczanie informacji bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, bez konieczności klikania i przechodzenia do kolejnej domeny jest szybkie, a jednocześnie komfortowe. Użytkownicy oczekują natychmiastowych odpowiedzi, a wyszukiwarki i platformy społecznościowe umożliwiają prezentowanie treści w bardziej efektywny, bezpośredni sposób. Nadal więc będziemy stawiać na fragmenty wyróżnione, czyli treści optymalizowane pod kątem snippetów Google.
8. Customer Experience (CX) jako długotrwały proces, a nie jednorazowa metoda
Wszystkie aspekty relacji między klientem a firmą, w tym jakość obsługi, sposób komunikacji, łatwość korzystania z produktów lub usług oraz emocje, jakie towarzyszą mu w procesie zakupowym i późniejszym użytkowaniu produktu to właśnie Customer Experience. Aktualnie jednak zmienia się postrzeganie tego zjawiska, ponieważ przestajemy je traktować jako metodę, a zaczynamy jako długotrwały proces, dzięki któremu otrzymujemy feedback będący niezbędnym narzędziem do wprowadzania zmian w strategiach marki.
9. Visual Search nie tylko w standardowych wyszukiwarkach
Już teraz szukając informacji w sieci, możemy wykorzystywać do tego obrazy, nie tylko słowa. Wyszukiwanie wizualne jest dostępne praktycznie w każdej wyszukiwarce, a także w AI. Korzystanie z takiej formy poszukiwania informacji stanie się jeszcze bardziej popularne, a przy tym skuteczne i efektywne. Rozpoznawanie obrazów przez AI znacznie skróci czas wyszukiwania danych.
10. Live streaming – nowe oblicze zakupów
Zakupy na żywo to jeden z najgorętszych trendów. Platformy takie jak TikTok, Instagram Live, Facebook czy YouTube pozwalają markom prezentować produkty w czasie rzeczywistym, angażując przy tym klientów w interaktywny sposób. Jeśli więc prowadzisz działalność sprzedażową, postaw na streamingi na żywo. Takie transmisje budują zaufanie i nawiązują bliższe relacje z odbiorcami – klienci mogą zadawać pytania, uzyskiwać odpowiedzi, a także dokonywać zakupów podczas transmisji.
11. Media społecznościowe jako nowe wyszukiwarki
Coraz częściej użytkownicy korzystają z mediów społecznościowych jako narzędzi do wyszukiwania informacji, inspiracji albo produktów. Szczególnie młodzi klienci kierują się poleceniami z SM (głównie z TikToka oraz Instagrama), dlatego dobrze byłoby ułatwić tę czynność. ażne jest, aby umieszczać posty z angażującymi grafikami i wideo, ponieważ są łatwiej odnajdywane, a przy tym lepiej odbierane. Dostosowywanie opisów, jak również treści do algorytmów wyszukiwania na platformach społecznościowych jest zatem istotne, jeśli zależy nam na dotarciu do większej grupy odbiorców.
12. Czy Marketplace nadal będzie tak popularny?
Wiele marek stawia na sprzedaż bezpośrednią przez swoje sklepy internetowe. Chociaż marketplace’y takie jak Amazon, eBay, Allegro wciąż dominują w e-commerce, powoli ustępują miejsca innym platformom, a przede wszystkim SM.
Obserwujemy jednak wzrost popularności platform specjalizujących się w określonych segmentach typu rękodzieło (Etsy) czy moda luksusowa. Możemy więc liczyć na rozwój marketplace niszowych. Jaka zatem przyszłość czeka firmy sprzedające swoje produkty w takich miejscach? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi.
Digital marketing w tym roku raczej nie zaskoczy nas niczym nowym, ale śmiało możesz obserwować to, co będzie działo się w świecie reklamy cyfrowej. Wciąż będziemy korzystać z zaawansowanej technologii, stawiając może nieco bardziej na autentyczność i troskę o klienta. Potencjał sztucznej inteligencji, jak również rozwój mediów społecznościowych może nam stworzyć zupełnie nowy obraz digital marketingu. Jednak jeszcze nie w 2025 – może za rok?