Content gap – czym jest i co robić, żeby go uniknąć?
Content, czyli treść publikowana np. na stronie internetowej lub w social mediach, nadal jest głównym filarem e-marketingu. Choć zmieniają się formy komunikacji, nic nie wskazuje na to, aby unikalny materiał przestał być najlepszym narzędziem do zwiększania rozpoznawalności marki czy zysków ze sprzedaży. Teksty, które dostarczasz swoim klientom, powinny być użyteczne i niepowtarzalne, a także zawierać frazy kluczowe ułatwiające pozycjonowanie oraz dotarcie do osób zainteresowanych Twoją ofertą (o samych słowach kluczowych dowiesz się więcej z tego artykułu). W przeciwnym razie łatwo wpaść w pułapkę content gap.
Content gap, według definicji, to luka w treści lub rozbieżność, przez którą dostarczane przez Ciebie materiały rozmijają się z tym, czego szukają potencjalni klienci w wyszukiwarce. Tym samym cała praca nad contentem wysokiej jakości (artykuły, poradniki, podcasty, filmy na YouTube) nie przynosi zadowalających efektów, a konkurencja prześciga Cię w wynikach wyszukiwań.
Przykłady content gap
Czy pomimo wysiłku wkładanego w unikalną treść klientów nie przybywa, a inne firmy z branży są znacznie wyżej w organicznych wynikach wyszukiwań? A może po dodaniu nowych materiałów obserwujesz napływ nowych użytkowników na stronę, jednak wskaźnik porzuceń również poszedł w górę? To znak, że być może wpadłeś właśnie w pułapkę content gap.
Aby dokładnie zobrazować problem, wyobraź sobie, że właśnie postanowiłeś otworzyć firmę cateringową obsługującą wesela i eventy firmowe. Zauważyłeś jednak, że wysoką pozycję w wyszukiwaniach ma fraza catering dla szkół i przedszkoli, więc w najbliższym artykule blogowym zamierzasz poruszyć ten temat, używając znalezionych słów kluczowych. Ruch istotnie się zwiększa, ale po zaznajomieniu z Twoją ofertą klient zainteresowany posiłkami dla uczniów porzuca witrynę – zły, że zmarnował czas. Nawet jeśli będzie organizował kiedyś konferencję, nie pomyśli o tym, że na Twojej stronie przeczytał coś o cateringu na eventy. Nie tylko nie dotarłeś do potencjalnego klienta, ale również straciłeś środki na przygotowanie artykułu, który nie przyniósł żadnej korzyści – ani Tobie, ani czytelnikowi.
Teraz wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z firmowymi legowiskami dla psich seniorów. Pianka wysokiej jakości, odpowiednia twardość wypełnienia, nieprzemakalne pokrowce, a do tego oryginalny design – jednym słowem wszystko, czego potrzebuje właściciel starszego, schorowanego zwierzaka. W Twoich wpisach pojawia się fraza legowisko dla psa, legowisko dla starszego psa, jednak nadal konkurencja jest wyżej. Dlaczego? Być może Twoi klienci szukają przedmiotów, które sprzedajesz, wpisując słowa kluczowe legowisko ortopedyczne lub wodoodporne. Aby sprawdzić, czy nie wpadłeś w lukę treści, warto przeprowadzić audyt content gap.
Czym jest analiza content gap i w jaki sposób może pomóc?
Analiza contentu pod kątem luk w prezentowanej treści ułatwia rozpoznanie błędów w pozycjonowaniu oraz porównuje wybrane frazy kluczowe z faktycznymi potrzebami klientów szukających produktów, które oferujesz. Dokładną analizę content gap można podzielić na dwa etapy:
- Audyt istniejących treści – w tej fazie analizy specjalista SEO sprawdza umieszczone informacje na stronie pod kątem poprawności fraz, optymalizacji i skuteczności opublikowanych artykułów, prawidłowe opisy grafik, a także wychwytuje ewentualne duplikaty.
- Audyt brakujących treści – dokładna analiza organicznych wyników wyszukiwania SERP dostępnych pod konkretną frazą pozwala ustalić, w jaki sposób pozycjonuje się Twoja największa konkurencja, jakich słów kluczowych używa, ich kontekst, powiązanie z ofertą, a także miejsce w rankingu.
Jeśli nie chcesz zlecać analizy content gap profesjonalistom, koniecznie sprawdź narzędzia, które ułatwią Ci działanie samodzielne. Do najpopularniejszych zaliczamy Google Analytics, Ahrefs, Google Optimize czy planer słów kluczowych.
Mam wyniki analizy, co dalej?
Rzetelnie wykonana analiza content gap wskaże bezpośrednio wszystkie słabe strony w Twojej komunikacji z klientem. Wyciągnięte wnioski pozwolą Ci zaktualizować treści, usunąć lub przeredagować duplikaty i artykuły niezwiązane z Twoją działalnością, uzupełnić słowa kluczowe, a także wykonać content plan dla firmy, by w pełni wykorzystać potencjał fraz, których do tej pory nie używałeś. Podobnie jak w przypadku analizy, poprawki do tekstów również możesz wprowadzić samodzielnie, jednak jeśli wolisz oddać sprawy w ręce profesjonalistów, masz pewność, że nad treścią Twojej strony czuwać będą doświadczeni specjaliści z pasją do marketingu!