Marka personalna według Jeffa Bezosa, twórcy znanej na całym świecie platformy zakupowej Amazon, to “to, co ludzie o Tobie mówią, gdy wychodzisz z pokoju”. Zadaniem odpowiednio zaplanowanej strategii content marketingowej jest zadbanie o to, by mówili jak najlepiej – niezależnie od tego, czy chcesz kreować swój wizerunek jako eksperta w konkretnej dziedzinie, tym samym zwiększając rozpoznawalność całej firmy bądź organizacji, czy zależy Ci na promowaniu własnych usług lub produktów. Tworząc silną markę osobistą, zyskujesz:
- rozpoznawalność w branży,
- lepszą pozycję na rynku pracy,
- klientów inwestujących w Twoje produkty, a także tych, którzy będą gotowi zrobić to w przyszłości.
Czym jest content marketing i dlaczego go potrzebujesz?
Budowanie marki osobistej, czyli personal branding, opiera się na tzw. kontencie – treściach, które kierujesz do swoich odbiorców. Content marketing ma za zadanie zainteresować i przyciągnąć do Ciebie konkretną grupę osób, dlatego należy posługiwać się różnorodnymi kanałami komunikacji oraz dbać o jej atrakcyjność. Tworząc silną markę osobistą, w zależności od branży, w której działasz, możesz wykorzystać blog jako główny nośnik treści poradnikowych lub eksperckich, a także social media – ułatwiają one dotarcie do potencjalnych klientów i umożliwiają stworzenie aktywnej społeczności skupionej wokół Twojej działalności.
Dobra komunikacja – od czego zacząć?
Warto uświadomić sobie, że budując własną markę w sieci, trzeba nie tylko zwrócić na siebie uwagę odbiorców, ale również ją utrzymać. Wiążą się z tym pewne trudności, których możesz uniknąć, stosując odpowiednią strategię. Aby zacząć skutecznie promować samego siebie, należy na samym początku zadać sobie kilka pytań:
Co wyróżnia mnie na tle konkurencji?
W czym jestem naprawdę dobry?
Jakie wartości są mi bliskie?
Jaką postawę chcę promować poprzez komunikację z odbiorcami?
Kto jest moją grupą docelową?
Pamiętaj, że obecnie w sieci liczy się autentyczność. Twoje komunikaty muszą być przede wszystkim spójne. Jeden błąd może bardzo zaszkodzić kreowanemu wizerunkowi, dlatego warto dokładnie przemyśleć wszystkie treści, które masz zamiar opublikować. Granica między postami budującymi Twoją pozycję jako eksperta w danej dziedzinie lub promującymi umiejętności a wpisami prywatnymi, wraz ze wzrostem Twojej popularności, będzie się zacierać. Tym samym jeśli od początku nie będziesz szczery wobec siebie i czytelników, możesz łatwo stracić zaufanie grupy docelowej.
Mit eksperckości – dlaczego lepiej mówić prostym językiem?
Nieprawdą jest, że używanie trudnych słów, pisanie językiem branżowym czy tworzenie artykułów w niezrozumiały dla czytelnika sposób sprawi, że łatwiej będzie Ci wykreować pozycję eksperta. Wręcz przeciwnie – jeśli jesteś specjalistą mechaniki kwantowej, a Twoją grupą docelową nie są studenci ani naukowcy, nadmierne stosowanie skomplikowanych pojęć zniechęci odbiorców. W sieci liczy się czas oraz stopień zainteresowania użytkowników internetu tym, co chcesz przekazać. Dopasuj język do swojej grupy docelowej, ponieważ tylko w ten sposób stworzysz z nią więź i podzielisz się wiedzą w odpowiedniej formie.
Opakuj umiejętności w ładne pudełko
Identyfikacja i rozpoznawalność w sieci zależy od bardzo wielu czynników – również od strony wizualnej. Jeśli decydujesz się na publikację jako marka osobista w mediach społecznościowych, koniecznie zadbaj o spójność kolorystyczną, charakterystyczny motyw czy estetyczne logo. Wraz ze wzrostem popularności będzie to coraz bardziej istotne. Ciekawym przykładem powiązania marki osobistej z używaną kolorystyką może być Paweł Tkaczyk, znany w świecie marketingu doświadczony specjalista. Nikt tak jak on nie kojarzy się z kolorem żółtym i… Batmanem.
Nieograniczone możliwości
Obecnie możesz wykreować markę osobistą niemal za darmo. Wystarczy konto w portalu społecznościowym, wiedza oraz czas, który przeznaczysz na promowanie swoich treści. Co jednak zrobić w sytuacji, kiedy tego czasu jest jak na lekarstwo albo zwyczajnie nie masz pewności, jak skutecznie promować swoje umiejętności w internecie? Wtedy możesz skorzystać z pomocy agencji marketingowej, która wiele kroków wykona za Ciebie. Pamiętaj jednak, że promując własne nazwisko, jesteś odpowiedzialny za każdy element związany z Twoim wizerunkiem w sieci i poza nią.