Parafrazując słowa piosenki – pisać każdy może. Jest to poniekąd prawda. Czy jednak każdy potrafi stworzyć tekst, który, oprócz tego, że będzie skonstruowany zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny – będzie również przyjazny dla czytelnika i użyteczny marketingowo? Co decyduje o tym, że po przeczytaniu jednych treści od razu chcemy kliknąć Kup to, a w przypadku innych nie jesteśmy w stanie dotrzeć do połowy strony, albo nie wiemy, przy końcu zdania, co było na jego początku? Okazuje się, że samo przelanie słów na papier nie wystarczy. Copywriting to w tym wypadku słowo-klucz. Czym zatem jest? Jak powinien wyglądać poprawnie skonstruowany tekst i – w końcu – czy rynek potrzebuje dzisiaj dobrych copywriterów?
Copywriter – co to za istota?
Najprościej mówiąc – jest to osoba, która pisze różnego rodzaju teksty (czyli główną składową contentu) na potrzeby usług marketingowych. W zakresie pracy copywriterów mieści się tworzenie opisów stron głównych, produktów oraz haseł reklamowych i wiele więcej. Copywriter powinien umieć sprawnie poruszać się w przestrzeni internetu i mieć elastyczny umysł, gotowy w jednej chwili opisywać najlepsze w mieście kanapki z tuńczykiem, by za 15 minut oddać się pasji tworzenia porywającego tekstu na temat logistyki międzynarodowej. Z pewnością, wartością dodaną w tym zawodzie jest wiedza z każdej niemal dziedziny, jaką można zdobyć przez lata pisania.
Zanim przystąpisz do pracy
Skąd copywriter, który dopiero poczuł swoje powołanie, będzie wiedział, jak pisać dobre teksty? Przede wszystkim – musi przyjąć do wiadomości, że to praktyka czyni mistrza. Są jednak ogólne wytyczne, pomagające trzymać się pewnej ramy. Reszta to kwestia lotnego umysłu i lekkiego pióra, czyli raczej wrodzonych predyspozycji. Po pierwsze więc – potrzebny będzie nam brief, czyli podstawa całego procesu tworzenia kampanii reklamowej, w tym tekstu. W briefie zleceniodawca zawiera informacje o swojej działalności, oczekiwania, opisuje produkt, jego unikalne cechy, które są wyróżnikiem na tle konkurencji, a także informacje o grupie docelowej i inne ważne z jego punktu widzenia kwestie. Kiedy już wejdziemy w posiadanie owego świętego graala, możemy zacząć tworzyć nasze dzieło.
Jak wygląda tekst – strona techniczna
Nikt nie lubi czytać napisanych “ciurkiem”, nie mających końca tekstów. Podział treści na akapity z nagłówkami, boldowanie najważniejszych słów, justowanie – obróbka wizualna, to bardzo ważny element pracy piszącego. W przypadku współczesnego copywritingu niezwykle ważne są też frazy kluczowe, czyli słowa oraz ich połączenia, które pozwalają na odpowiednie pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Google. Nie wystarczy jednak zawrzeć w tekście wszystkie możliwe frazy SEO. Panujące nam miłościwie algorytmy wymagają od piszących tego, by artykuły wyglądały jak najbardziej naturalnie, a także były przyjazne użytkownikowi. A jak stworzyć treść, która dotrze do potrzeb oraz pragnień czytelnika?
Niech żyje AIDA!
Sam tekst musi zawierać się w pewnej ramie, którą najprościej da się określić skrótem AIDA. Jego poszczególne litery oznaczają odpowiednio:
- A – attention – uwaga – nasz content powinien przykuć uwagę czytelnika treścią już od samego początku. To próba odczytania potrzeb Klienta, sugerująca mu, że posiadamy lek na jego problemy, np. Poszukujesz nowego, hipoalergicznego materaca?
- I – interest – zainteresowanie produktem, usługą, konkretne korzyści z posiadania produktu, np. Materace z naszej kolekcji sprawią, że bezsenne noce przestaną być Twoim koszmarem.
- D – desire – pragnienie – powinniśmy sprawić, by Klient nie myślał już o niczym innym, jak tylko o tym, by za chwilę kliknąć na Kup to, np. Twoja kolejna noc może być pierwszą przespaną od wielu miesięcy – wystarczy, że w ciągu 24 godzin złożysz zamówienie.
- A – call to action – wezwanie do działania – najważniejsza chyba część tekstu sprzedażowego. CTA przyjmuje najczęściej formę krótkiego hasła, takiego jak Kup to, Kup teraz, Zamów już dziś.
Keep it simple!
Drugą, ważną regułą tekstów copywriterskich jest KISS (keep it short and simple). Ogólnie mówiąc – treść powinna zawierać jasny przekaz, łatwy w odczytaniu. Na pewno też powinna być spójna marketingowo z całym wizerunkiem firmy i innymi elementami kampanii reklamowej. W zawartości powinna też znaleźć się fachowa terminologia, związana z konkretną grupą odbiorców i zrozumiała dla niej. Najlepiej jest pisać takie teksty, które samemu chciałoby się czytać, dlatego tak ważne jest wczucie się w rolę odbiorcy.
Narzędzia wspomagające pracę copywritera
W pracy copywritera warto korzystać z poczucia pewności siebie, ale też dopuszczać do siebie fakt, iż nie jesteśmy nieomylni. I wcale nie musimy być tacy, wystarczy, że po napisaniu tekstu poddamy go odpowiedniej obróbce. Internet oferuje copywriterom wiele narzędzi, znacznie ułatwiających pracę i oszczędzających czas, który dawniej musieliby przeznaczyć na burzę mózgów z kolegami po fachu. Sieciowy Słownik synonimów, Słownik języka polskiego, LanguageTool oraz inne narzędzia do sprawdzania poprawności stylistycznej, ortograficznej i interpunkcyjnej treści to podstawa pracy piszącego.
Czy copywriterzy są dziś potrzebni?
Zawód copywritera nie jest zajęciem ekskluzywnym – w zasadzie każdy może spróbować swoich sił. Warto jednak zaznaczyć, że dobry, sprawdzony copywriter z doświadczeniem, to skarb. Bez treści na stronie internetowej, raczej nic się nie sprzeda. A dobrze stworzony content może zdziałać cuda. Sprytne przekonanie odbiorcy, że potrzebuje tego, co mu oferujemy oraz nakłonienie go do zakupu to już więcej niż połowa sukcesu. Współczesny rynek potrzebuje więc osób piszących teksty wartościowe. Takie, które będą się dobrze pozycjonowały i sprawiały, że odbiorca będzie chciał wracać do sprzedawcy. Słowa potrafią zaczarować – trzeba tylko podać je odbiorcy w umiejętny sposób.