,

Czy opis produktu może wpływać na emocje potencjalnego klienta?

Czy opis produktu może wpływać na emocje potencjalnego klienta?

Czy opis produktu może wpływać na emocje potencjalnego klienta?

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego na stronach internetowych większość opisów produktowych wygląda na zbyt ogólne, nudne i nijakie? Dlaczego właściciele sklepów online bagatelizują znaczenie treści umieszczanych w zakładce „oferta”? Mimo że tworzenie tekstów przy zastosowaniu języka korzyści jest naczelną zasadą copywritingu, zdarza się, że opisy na stronie nie wzbudzają pozytywnych odczuć w odbiorcy, ani tym bardziej nie zachęcają do zakupów. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak zmienić ten schemat oraz wpłynąć na emocje konsumenta – czytaj dalej!

Potrzeba matką wynalazków, czyli dlaczego warto zaspokoić apetyt klienta

Dobry opis to taki, który jest skuteczny. Przekonaj czytelnika, że ten konkretny produkt momentalnie poprawi jakość życia każdego, kto kliknie „kup teraz”. Wskaż zakup poszczególnego przedmiotu jako gotowe rozwiązanie zaspokajające niemal natychmiast potrzeby konsumenta. Zadbaj o to, żeby pozytywne opinie o danym przedmiocie znalazły się w widocznym miejscu na stronie. Jeśli tyle osób zdecydowało się na zakup, to z całą pewnością jest to coś, czego potrzebują wszyscy inni – dokładnie tak działa psychologia tłumu.

Odkrywając problemy, jednocześnie musimy znaleźć ich rozwiązanie: Jeśli nie znosisz marnować czasu na uciążliwe zmywanie naczyń, koniecznie wypróbuj naszą nowoczesną zmywarkę marki X wyposażoną w program Y. Dzięki niej zapomnisz o podrażnionych chemią dłoniach itd.

Kobieta korzystająca ze smartfona

Różnice między standardowym opisem a treścią pisaną językiem korzyści

Język korzyści to coś, o czym słyszałeś nie raz, nie dwa – i na pewno usłyszysz tę frazę jeszcze wiele razy. Nie ma w tym nic dziwnego – prezentacja produktu z wyszczególnieniem jego zalet to złota zasada każdego copywritera. Zwróć uwagę na wprowadzenie jasnych komunikatów i formowanie prostych, zrozumiałych zdań.

Najlepszym sposobem na udowodnienie wartości opisu jest porównanie dwóch krótkich tekstów. Chcesz dowiedzieć się, który z nich został napisany językiem korzyści? Przyjrzyj się poniższym zdaniom:

  1. Oferujemy sukienki na miarę Twoich potrzeb wykonane z wysokiej jakości materiałów.
  2. Szukasz elastycznej sukienki podkreślającej atuty sylwetki, w której poczujesz się kobieco i seksownie? Postaw na wygodne modele z polskiej bawełny!

Zastanów się, jakie korzyści pokazują powyższe sformułowania. Ogólniki nigdy się nie sprawdzają – zamiast nich użyj konkretów. Wykorzystując cechy produktu, możesz w prosty sposób przekierować uwagę konsumenta na jego zalety – tak jak w przypadku sukienki opisanej w zdaniu nr 2. Widzisz różnicę?

Jak zbudować napięcie w krótkim tekście o produkcie?

Emocje są jak czas – niezależne od nas. Większości z nich nie jesteśmy w stanie kontrolować, ale możemy sprawić, że te pozytywne pobudzą nas do działania. Analizując wcześniej wspomniane potrzeby potencjalnego klienta, warto zastanowić się nad tym, jakimi wartościami się kieruje, co jest dla niego ważne i jakie emocje wpływają na jego decyzje.

Emotional marketing – wykorzystywanie konkretnego uczucia w celu pobudzenia impulsu zakupowego u konsumenta.

Skup się więc na wzbudzeniu silnych uczuć – wykorzystaj nie tylko te pozytywne, takie jak radość, euforia czy miłość, ale również te skrajnie kontrowersyjne, czyli zazdrość albo poczucie natychmiastowego pożądania. Zaskocz odbiorcę czymś szokującym, wzbudź w nim presję, umieszczając na stronie zegar odliczający czas do końca promocji, a zobaczysz, jak wzrośnie zainteresowanie danym produktem.

Storytelling, czyli historia kryjąca się za marką

Każda marka ma swoją historię, którą warto wykorzystać. Nie bez powodu znane firmy reklamują swoje usługi przy pomocy storytellingu, przedstawiając interesującą historię w kilku epizodach. Jest to idealny sposób na przyciągnięcie uwagi klienta na nieco dłużej, niż 3 sekundy. Pracując nad opisem produktu, wpleć w treść zaskakującą ciekawostkę i utwórz z niej punkt zaczepienia.

Jeśli chcesz zaprezentować świetny szampon do włosów z naturalnych składników – opowiedz o jego tajemnej recepturze przekazywanej z pokolenia na pokolenie oraz ekologicznym opakowaniu, dzięki któremu zużyte materiały zyskują drugie życie. Stwórz własną opowieść, powołaj się na pozytywne emocje, wzbudzając w odbiorcy impuls do działania – na tym właśnie polega dobry marketing!

Dwie kobiety siedzące przed laptopem

CTA – wezwanie do działania

Co bardziej upraszcza proces zakupowy niż tradycyjne „złóż zamówienie” albo wspomniane wyżej, nieśmiertelne „kup teraz”? Kiedy przeglądamy gotowe oferty, naszą uwagę przykuwają przyciski Call To Action, czyli krótkie sformułowania namawiające do skorzystania z oferty. Dodatkowo ich wykorzystanie pozwala klientowi zaoszczędzić czas, którego nie musi marnować na poszukiwaniach formularza zamówienia, co za tym idzie – nie traci zainteresowania produktem.

Nawet jeśli sprzedawca uwzględnił CTA na swojej stronie, należy je dokładnie przeanalizować, skracając dystans pomiędzy odbiorcą a narratorem. Zamiast: Zapraszamy do zakupów! użyj: Zamawiam produkt z rabatem 5%. Wykorzystując formę pierwszej osoby liczby pojedynczej, zyskujesz zaufanie, ale też pokazujesz, że jesteś otwarty na bezpośredni kontakt z klientem.

6 podstawowych zasad wizualnej strony prezentacji produktu

Poza wszystkimi kwestiami związanymi z tworzeniem skutecznych treści nie można pominąć aspektu wizualnego całego przedsięwzięcia. Warto zwrócić uwagę na schemat, podział tekstu czy starannie dopasowaną kolorystykę wpływającą nie tylko na estetykę strony, ale też na odczucia potencjalnego klienta. Zróżnicowana, ale spójna wizualnie oferta jest wybierana chętniej niż surowy, zachowawczy opis.

6 najważniejszych zasad, które warto zastosować, umieszczając tekst:

  1. Podziel tekst na nagłówki – intrygujące podtytuły są tym, na co w pierwszej kolejności zwracają uwagę konsumenci.
  2. Wypunktuj cechy produktu, wykorzystując najistotniejsze informacje na temat jego zastosowania – nikt nie lubi przebijać się przez długie bloki tekstów.
  3. Stosuj jasne komunikaty i krótkie, proste, zrozumiałe zdania.
  4. Wybolduj kluczowe fragmenty lub pojedyncze słowa, które przyciągną wzrok Klienta.
  5. Umieść przyciski CTA w widocznym miejscu na stronie – najlepiej tuż przy zdjęciu lub cenie produktu.
  6. Wykorzystaj interesujące grafiki, wykresy, statystyki – dopasuj je do danej oferty, urozmaicając wygląd strony.

Osoba przeglądająca serwis zakupowy

Od tego zależy skuteczny opis!

Pracując w internetowej agencji marketingowej lub prowadząc działalność jako freelancer, doskonale wiesz, jak wywrzeć wrażenie eksperta w branży, opisując produkty danej marki. Ale właściciel sklepu online może tego nie wiedzieć. Może nie znać branżowych określeń, nie mieć pojęcia, na czym polega język korzyści, do czego służy CTA ani po co pozycjonować stronę w wyszukiwarce Google. Jeśli Twój klient uważa, że inwestycja w przekonujące treści to strata czasu, a także pieniędzy – pokaż mu, że jest inaczej.

Kreatywny tekst podkreślający zalety przedmiotu bądź usługi, pokazujący efektywne, wręcz natychmiastowe rozwiązanie problemu to najlepszy sposób na dotarcie do szerszego grona odbiorców. Podziałaj na wyobraźnię, zainteresuj, przedstaw zalety, odpowiedz na potrzeby i przede wszystkim – powołaj się na pozytywne emocje, posługując się storytellingiem oraz emotional marketingiem. Nie tylko książka czy film może wzbudzić skrajne uczucia w czytelniku – opis produktu również. Gotowy? Zabieraj się do działania!