Posiadanie własnej strony internetowej to klucz do lepszej sprzedaży usług, jednak tylko wtedy, kiedy jest ona odpowiednio skonfigurowana. Googleboty badające witryny zwracają uwagę na wiele czynników rankingowych związanych z działaniami SEO. Należy do nich również hosting. Warto wiedzieć, jakie jego typy wyróżniamy oraz jak wpływa on na pozycjonowanie, by wybrać najlepszy dla siebie wariant.
Wszystko, co warto wiedzieć o hostingu
Hosting to usługa polegająca na udostępnianiu miejsca na serwerze, który umożliwia przechowywanie plików i współdzielenie go z innymi użytkownikami sieci. Serwer jest uruchomiony cały czas, dzięki czemu pliki dostępne są dla użytkowników w dowolnym momencie. Na hostingu przechowujemy pliki odpowiedzialne za działanie stron internetowych, poczty e-mail, baz danych, zdjęcia, filmy oraz inne zasoby. Poza domeną jest on drugą niezbędną rzeczą potrzebną do uruchomienia oraz prowadzenia strony internetowej.
Jakie są rodzaje hostingu?
Hosting, jak większość usług, możemy dopasować do naszych potrzeb. Wyróżniamy trzy najważniejsze jego rodzaje:
- Hosting współdzielony – jest to najpopularniejszy rodzaj hostingu. Wybierając go, otrzymujemy dostęp do konta na serwerze usługodawcy. Oznacza to, że na serwerze, poza naszą stroną, znajdują się również strony innych klientów danego hostingodawcy, w związku z tym zasoby danego serwera takie jak moc procesora, pamięć RAM itp. również dzielone są na wszystkie obsługiwane przez dany serwer strony. Ten rodzaj hostingu należy do najtańszych i najprostszych. Najczęściej otrzymujemy dostęp do prostego panelu zarządzania nim, z którego poziomu w prosty sposób można zrobić większość rzeczy samodzielnie. Jest to wybór wystarczający dla większości stron internetowych.
- VPS (Virtual Private Server) – to wydzielony segment serwera dedykowanego, czyli jest to rozwiązanie pomiędzy serwerem dedykowanym a hostingiem współdzielonym. Do zalet serwera typu VPS należą zagwarantowane zasoby (Procesor, pamięć RAM, dysk) oraz bardzo duża możliwość konfiguracji. W przypadku serwerów VPS mamy kontrolę nad systemem operacyjnym, więc to od nas zależy, jakie aplikacje instalujemy oraz jak skonfigurujemy cały system. Do obsługi takiego rodzaju serwera potrzebna będzie odpowiednia wiedza z zakresu konfiguracji i obsługi danego systemu operacyjnego. W związku z tym VPS to wybór przeznaczony dla bardziej zaawansowanych użytkowników, dla których ważna jest wydajność, a konfiguracja serwera nie będzie stanowiła problemu. Jest to dobry wybór np. dla dużych sklepów internetowych lub stron i skryptów wymagających specyficznej konfiguracji oraz wysokiej wydajności.
- Serwer dedykowany – to najdroższa, najlepsza forma hostingu. W tym wypadku otrzymujemy dostęp do całego serwera, który dedykowany jest tylko dla nas. Jest to opcja dla najbardziej wymagających użytkowników, wymagających najlepszego bezpieczeństwa, wydajności oraz możliwości konfiguracji. Podobnie jak w przypadku VPS otrzymujemy tutaj dostęp do systemu operacyjnego i tylko od nas zależy jego odpowiednia konfiguracja. Jest to idealne rozwiązanie dla firm lub organizacji, które potrzebują dużych zasobów serwerowych, jak również pełnej kontroli nad swoją infrastrukturą internetową.
Jak widać, w przypadku hostingu mamy kilka opcji do wyboru. Najczęściej jednak, jeśli nie potrzebujemy specyficznych konfiguracji oraz nie mamy indywidualnych wymagań, to standardowy hosting współdzielony powinien zaspokoić nasze potrzeby.
Wpływ hostingu na SEO – prędkość, dostępność, bezpieczeństwo
Wybór odpowiedniego hostingu jest ważny także ze względu na pozycjonowanie strony internetowej. Poniżej znajdziesz kilka czynników, jakie mogą mieć wpływ na SEO.
- Szybkość ładowania się strony – czas ładowania się witryny jest jednym z czynników, które wpływają na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Im szybciej się ona ładuje, tym lepiej dla SEO.
- Dostępność strony – dostępność strony to czas, przez który witryna jest dostępna dla użytkowników. Jeśli jest ona często nieosiągalna lub ma problemy z działaniem, może to negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie.
- Bezpieczeństwo – bezpieczeństwo serwera również może potencjalnie wpływać na pozycjonowanie strony. Jeśli jest on narażony na ataki hakerskie lub ma problemy z zabezpieczeniami, to nasza strona może stać się ofiarą takiego ataku. Zhakowane witryny, pomimo tego, że dla nas często wyglądają normalnie, to dla robotów Google są one już kompletnie inne, co może prowadzić do znacznego pogorszenia wyników pozycjonowania.
- Lokalizacja serwera – nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ale starajmy się wybierać serwery położone w kraju, dla którego przeznaczona jest nasza strona. Będzie to miało pozytywny wpływ na szybkość ładowania się witryny.
Na co jeszcze zwracać uwagę przy wyborze hostingu?
Jest jeszcze wiele czynników charakterystycznych dla hostingu, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego dostawcy. Poniżej kilka z nich:
- Uptime – to czas, przez który serwer działa bez przerwy czy awarii. Może wtedy obsługiwać zapytania i udostępniać swoje usługi. Jest zwykle wyrażany w procentach, a także jest jednym z kluczowych wskaźników niezawodności serwera. Im wyższy wskaźnik, tym lepiej, bo minimalizuje to ryzyko przestojów w działaniu naszej strony. Wybierajmy więc rozwiązania oferujące minimum 99%.
- Backupy – większość hostingów oferuje automatyczne kopie bezpieczeństwa naszych plików. Warto zwrócić uwagę to, z jak dawna możemy pobrać backup. Najczęściej jest to od ok. miesiąca do 24 lub 48 godzin. Kolejną istotną rzeczą jest to, czy możemy samodzielnie przywrócić taką kopię oraz, czy hosting oferuje w tej kwestii pomoc płatną, czy bezpłatną.
- Technologie – w przypadku hostingów współdzielonych warto sprawdzić jakie technologie obsługuje serwer np. czy współdziała z najnowszą wersją PHP, jaki jest rodzaj serwera WWW itp. Jeśli mamy zwykłą stronę, to w większości przypadków wszystko będzie ok, jednak jeśli nasza strona/sklep/aplikacja korzysta z niestandardowych rozwiązań, to wtedy warto sprawdzić, czy hosting wspiera takie technologie.
- Certyfikaty SSL – certyfikat SSL jest istotny, ponieważ zapewnia szyfrowane, bezpieczne przesyłanie danych pomiędzy serwerem a użytkownikiem. Bez niego dane takie jak loginy i hasła mogą zostać przechwycone przez osoby trzecie (hakerów). Warto wybrać hosting, który oferuje darmowe certyfikaty SSL.
- Miejsce na hostingu – warto zwracać uwagę na ilość dostępnego miejsca na hostingu, przykładowo 2GB jest wystarczające na stronę firmową, ale dla sklepu, posiada wiele zdjęć lub filmów, ta pojemność będzie już za mała. W przypadku miejsca warto zwrócić też uwagę czy hosting korzysta z szybkich dysków SSD, gdyż pozwala to na szybsze ładowanie strony, co pozytywnie wpłynie na SEO.
- Transfer – hostingi czasem mają limitowany transfer, co oznacza, że ilość danych, jaka może być pobrana z serwera, jest ograniczona. Nie będzie to problem w przypadku większości stron firmowych, jednak jeśli nasza witryna ma bardzo duży ruch, to warto przyjrzeć się temu parametrowi.
- Limity – pakiety hostingowe często mają limity na niektóre z podusług, np. możliwość dodania tylko jednej domeny, ograniczona ilość adresów e-mail, jakie możemy utworzyć, ograniczona liczba baz danych itd.
- Cena – większość hostingów oferuje promocyjne ceny w pierwszym roku, a przedłużenie o kolejne lata to już ceny standardowe, więc warto już na starcie zapoznać się z kosztem przedłużenia usługi.
Decydując się na hosting, mamy wiele możliwości wyboru i tak naprawdę możemy dobrać usługę skrojoną dokładnie na miarę określonych potrzeb. Hosting ma wpływ na to, jak będzie działać nasza strona internetowa, więc warto skorzystać ze sprawdzonych firm, które posiadają dobrą reputację. Nie chcemy przecież dopuścić do sytuacji, gdy nasza strona będzie miała problemy wynikające z nieodpowiednich decyzji.