Czym jest pozycjonowanie na długi ogon?
Pozycjonowanie na długi ogon (long tail) jest strategią SEO, której celem jest zwiększenie widoczności sklepu internetowego lub witryny internetowej na wiele długich oraz bardziej rozbudowanych słów kluczowych w dowolnych odmianach. Słowa kluczowe long tail zawierają trzy lub więcej słów i są zazwyczaj mniej konkurencyjne, jednak nie oznacza to, że są mniej wartościowe. Należy podkreślić też, że odpowiednio dobrane frazy kluczowe na długi ogon pozytywnie wpływają na frazy główne.
Słowa kluczowe pozycjonowane na długi ogon mają mniejszą liczbę wyszukiwań i niższy współczynnik konkurencji oraz wyższy współczynnik konwersji niż słowa kluczowe z krótkim ogonem. Są to precyzyjne zapytania użytkowników, które są szczegółowo dostosowywane do ich preferencji.
Użytkownik, który wyszukuje w wyszukiwarce Google frazy zawierające takie informacje, jak kolor, typ czy marka jest przeważnie znacznie bardziej zdecydowany na produkt, ponieważ doskonale zdaje sobie sprawę z tego, co konkretnie chce kupić.
Pozycjonowanie stron na długi ogon w e-commerce
Dla lepszego zrozumienia czym jest pozycjonowanie stron na długi ogon w e-commerce, warto spojrzeć na poniższy przykład.
Na grafice widzimy, że po wpisaniu frazy „piżama damska”, wyszukiwarka Google sama podpowiada nam jej rozszerzenie, aby precyzyjniej określić to, czego szukamy.
Dobrze widać to również na przykładzie tego, jaka jest ilość wyświetlanych wyników dla danego słowa kluczowego.
- piżama damska – 4080000 wyników
- piżama damska bawełniana – 2590000 wyników
- piżama damska świąteczna – 805000 wyników
- piżama damska dwuczęściowa ciepła – 73900 wyników
Pozycjonowanie stron na długi ogon dla firm usługowych
Frazy na długi ogon doskonale sprawdzą się dla firm usługowych. Załóżmy, że użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę frazę „drenaż limfatyczny” – fraza ma 1070000 wyników w wyszukiwarce.
Jak widać na powyższej grafice, drenaż może być wykonywany na różnych częściach ciała, dlatego dużo bardziej precyzyjną frazą będzie „drenaż limfatyczny twarzy” (97400 wyników) lub „drenaż limfatyczny nóg” (53400 wyników).
Doskonałym uzupełnieniem frazy kluczowej jest dodanie miasta, w którym usługa jest realizowana, co w tym przypadku tworzy nam „drenaż limfatyczny twarzy poznań” (21100 wyników). Oczywiste staje się wtedy, że użytkownik poszukuje konkretnej usługi w danej lokalizacji.
Jak znaleźć frazy long tail?
Do budowania fraz long tail bardzo przydatne są różne narzędzia, które umożliwiają sprawdzanie fraz kluczowych.
Jednym z nich jest AnswerThePublic. Wystarczy wpisać interesującą nas frazę, a narzędzie wygeneruje graf fraz, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Lista kombinacji jest zwykle bardzo długa.
W doborze słów kluczowych long tail świetnie pomaga również Semstorm. Tutaj po wpisaniu krótkiej frazy otrzymamy wyniki z prostymi podpowiedziami, słowa z przyimkami i pytania.
Kolejnym narzędziem jest Senuto. Wpisując w nim daną frazę, wyświetlą się jej rozwinięcia wraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań czy trendami.
Nieoceniony okazuje się także planer słów kluczowych Google Ads, który pozwala na wyszukiwanie fraz kluczowych powiązanych z tą, która została wpisana w planerze.
Ostatnim z narzędzi, o których warto pamiętać, są sugestie z autouzupełniania Google. To właśnie one przedstawiają użytkownikom najciekawsze kombinacje danej frazy.
Pozycjonowanie na frazy z długim ogonem daje wiele korzyści. Strona zyskuje możliwość pozyskiwania wyłącznie wartościowego ruchu, ponieważ frazy są bardziej dopasowane do wyszukiwań użytkowników. Kolejnym plusem jest niższa konkurencyjność pozycjonowanych fraz oraz znaczna poprawa współczynnika konwersji. Przy wykorzystaniu fraz z długim ogonem mamy też szansę na uzyskanie szybszych rezultatów w pozycjonowaniu, co jest szczególnie ważne z punktu widzenia klientów. Powierz nam działania SEO na swojej stronie, a zadbamy o to, aby były kompleksowe i skuteczne. Zapraszamy do kontaktu!