Czym jest user generated content i dlaczego warto z niego korzystać?
Podczas zakupów internetowych zdarza Ci się czytać opinie innych użytkowników? Lubisz przeglądać fora internetowe w poszukiwaniu cennych wskazówek? A może wielokrotnie dowiadywałeś się o konkretnej marce czy produkcie w mediach społecznościowych lub z komentarza znajomego? W każdym z tych przypadków masz do czynienia właśnie z user generated content.
User generated content (UGC) - treści generowane przez użytkowników, np. teksty, zdjęcia, filmy czy materiały audio.
Z definicji user generated content powinny być treściami niesponsorowanymi, a więc tworzonymi spontanicznie przez użytkowników bez ingerencji marek. Te wymagania spełniają m.in. posty w social mediach, komentarze w serwisach społecznościowych, tweety, reelsy czy też publikowane na YouTube nagrania wideo, które tagują konkretny brand, kampanię czy produkt.
Szarą strefą w kontekście do UGC jest z pewnością działalność niektórych influencerów, którzy celowo nie oznaczają współprac z markami, tworząc tym sposobem user generated content nie tyle na podstawie własnych doświadczeń, ile spełniając oczekiwania danej firmy.
Wpływ user generated content na SEO
Jak się ma cały ogrom treści generowanych przez użytkowników do pozycjonowania w sieci? Okazuje się niezwykle pomocnym elementem strategii SEO. Większy ruch organiczny na stronie generowany przez tagi czy linki zewnętrzne to w końcu jeden z celów podejmowanych przez specjalistów SEO działań. User generated content dostarcza cenione przez Google unikatowe treści (w tym również evergreen content), a do tego wspiera też skutecznie pozycjonowanie na długi ogon.
Jakie są zalety UGC?
Na tym etapie chyba już dobrze zdajesz sobie sprawę z tego, że warto starać się o user generated content. Autentyczne, tworzone przez faktycznych użytkowników treści znacznie lepiej przemawiają do potencjalnych konsumentów aniżeli klasyczne slogany reklamowe. Dlaczego warto zadbać o UGC w swoim działaniach?
- User generated content odnosi się w dużej mierze do emocji. Jeśli obserwowany przez nas influencer, znajomy z pracy czy daleki kuzyn podzieli się swoją opinią na temat danego produktu bądź usługi – po pierwsze będziemy chcieli dowiedzieć się na ten temat więcej, po drugie automatycznie nadamy temu większą wartość. Warto wykorzystywać autentyczność użytkowników sieci, ponieważ ich szczere opinie legitymizują konkretne marki i ich rozwiązania.
- UGC jest szybkim sposobem na dotarcie do nowych potencjalnych klientów. Dlaczego? Ponieważ treści powstają w ekspresowym tempie, a napływ kolejnych postów czy nagrań na ten sam temat nagłaśnia daną markę i jej działania, co zgodnie ze społecznym dowodem słuszności daje jej coraz większe poparcie.
- W związku z niemal zaraźliwym działaniem UGC skutecznie zachęca on zarówno do zakupów, jak i większego zaangażowania w mediach społecznościowych. Ludzie ufają sobie wzajemnie, dlatego konsumują w podobny sposób. Warto wykorzystać to, pragnąc zwiększyć ruch w swoim sklepie internetowym, ale nie tylko.
- User generated content pomaga budować lojalność wobec danego brandu – użytkownicy tworzą z markami więzi, stając się bardzo często ich ambasadorami.
Czy user generated content ma jakieś wady?
Za pewnego rodzaju słabość UGC można uznać element nieprzewidywalności. Nigdy nie wiemy bowiem, w jakim kierunku potoczą się dyskusje w komentarzach czy na forach internetowych, a także czy w ogóle jakiekolwiek się pojawią. User generated content ma potencjał viralu, ale z drugiej strony może jednak przejść całkowicie bez echa.
Inną sprawą jest też to, że jeśli hipotetycznie zaliczymy jako marka jakąś wpadkę, użytkownicy mogą szybko poinformować o tym swoich odbiorców. W efekcie nawet w przypadku małego niepowodzenia może nam przyjść mierzyć się z dużymi konsekwencjami swoich działań.
W jaki sposób zwiększyć ilość user generated content? Czy mamy na to jakiś wpływ?
Prostą drogą do tego, aby zwiększyć UGC, jest badanie potrzeb użytkowników w różnych kanałach komunikacyjnych.
- Warto wykorzystywać ludzką naturę, która łaknie uwagi, przygotowując konkursy czy wyzwania – okraszone ciekawymi hasztagami, a tych, którzy aktywnie biorą w nich udział nagradzać (np. darmową dostawą, rabatem itp.).
- Osoby w sieci doceniają transparentność, stąd też warto odnosić się nie tylko do pozytywnych opinii i komentarzy, ale też tych negatywnych (pamiętaj również o tym, aby moderować treści w przypadku spamu czy trollingu).
- Pokaż odbiorcom, że ich cenisz. Udostępniaj publikowane przez nich zdjęcia, odpowiadaj na komentarze, słowem staraj się doceniać ich aktywność w social mediach.
- Prowokuj użytkowników poprzez zadawanie pytań, pokazując im swoją otwartość i zaangażowanie.
Sekcja komentarzy pod postem o książce W lesie pod wiśniami w pełnym rozkwicie Ango Sakaguchiego na profilu wydawnictwa i księgarni Tajfuny
Posty otagowane hasztagiem #joyinme – marki zajmującej się produkcją ubrań i akcesoriów do jogi
User generated content jako element strategii marketingowej
O ile być może zbyt ryzykowne jest opieranie całej strategii na UGC, okazuje się ono jej cennym elementem, gwarantując duże korzyści przy niskim nakładzie pracy czy środków. User generated content jest niezwykle spontaniczny, a przez to nieprzewidywalny. Aby mieć choć odrobinę kontroli nad jego rozwojem, warto postawić sobie jasny cel, który pozwoli popchnąć go na właściwe tory.
Skontaktuj się ze specjalistami z naszej agencji marketingowej – dołożymy wszelkich starań, aby wykorzystać pełen potencjał user generated content dla Twojego biznesu!