Czym są słowa kluczowe i dlaczego są tak ważne dla skutecznego pozycjonowania?

Czym są słowa kluczowe i dlaczego są tak ważne dla skutecznego pozycjonowania?

Słowa kluczowe to – w uproszczeniu – frazy lub hasła, które wpisujemy w Google, gdy zależy nam na znalezieniu konkretnego produktu, usługi lub informacji. Na ich podstawie zaawansowane algorytmy analizują całe zasoby internetu, aby dostarczyć użytkownikowi najlepiej dopasowane treści. Tym samym słowa te mają nomen omen kluczowe znaczenie dla skutecznego pozycjonowania stron www. Wyszukiwarka przeszukuje bowiem wszystkie strony pod kątem wpisanego hasła, aby udostępnić użytkownikowi najlepsze wyniki. Decydując się na zwiększenie widoczności witryny, warto znać podstawowe rodzaje słów kluczowych, by umiejętnie wykorzystać ich potencjał. Obecnie wyróżnia się 7 typów fraz wpisywanych w okno wyszukiwania:

  • ogólne słowa kluczowe – frazy składające się z 1 lub 2 wyrazów. Wpisywane najczęściej wtedy, gdy użytkownik nie ma sprecyzowanych oczekiwań odnośnie do rezultatu wyszukiwania. Może to być na przykład czapka zimowa – w tym kontekście algorytm przeszuka wszystkie witryny, w których występuje ta fraza;
  • frazy z długim ogonem (long tail) – składają się z więcej niż 2 wyrazów i przekazują dokładne informacje na temat poszukiwanego produktu: czarna zimowa czapka z pomponem, suknia ślubna z gorsetem, wymiana okien kraków. Ruch z tak sprecyzowanych haseł częściej prowadzi do konwersji;
  • frazy kluczowe bazujące na konkretnych pytaniach klientów – najczęściej wpisywane, gdy użytkownik szuka opinii o danym produkcie lub sposobów na rozwiązanie problemu. Przykładem może być laptop X opinie albo jaka sukienka na wesele, jak położyć panele i tym podobne;
  • brandowe frazy kluczowe – to wyrażenia, które zawierają w sobie nazwę danej firmy, marki czy produktu np. buty sportowe nike lub plecak adidas. Stosowane przez internautów głównie wtedy, gdy nie pamiętają pełnego adresu firmy, której potrzebują;
  • branżowe słowa kluczowe – pozwalają śledzić konkurencję lub dostarczyć użytkownikowi informacji z danej dziedziny. Zwykle mają charakter ogólny, na przykład budowa i remonty czy moda dziecięca;
  • nazwiska i dane osobowe – w wielu branżach możemy znaleźć znanych specjalistów z danej dziedziny, ekspertów czy celebrytów kojarzących się z wybranym obszarem działalności. Idealnym przykładem może być wyszukiwanie lokali gastronomicznych biorących udział w Kuchennych Rewolucjach pod hasłem Gessler restauracja;
  • frazy z hasztagiem – ten typ słów kluczowych używany jest najczęściej w mediach społecznościowych i ma za zadanie wsparcie kampanii społecznych lub reklamowych. #metoo, #euro2021 czy inne pozwalają zainteresowanym śledzić treści związane z tematem.

Pozycjonowanie SEO. Osoba pisze na klawiaturze.

Jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe?

Wiele czynników wpływa na sukces kampanii słów kluczowych, dlatego wybór najlepszych fraz może być wyzwaniem dla początkującego przedsiębiorcy. Samo sprawdzenie liczby wyszukiwań danego hasła w miesiącu nie musi gwarantować powodzenia w pozycjonowaniu – ważna jest także konkurencyjność frazy. Aby lepiej dobrać frazy, można użyć darmowych narzędzi analitycznych, takich jak Soovle czy Google Trends. Znacznie dokładniejsze dane uzyskamy jednak, korzystając z zaawansowanych opcji analizy danych, zawartych w płatnych programach i aplikacjach służących do optymalizacji witryn internetowych.

Współpraca ze specjalistą

Jeśli zależy Ci na skutecznym dopasowaniu słów kluczowych, możesz skorzystać z usług specjalistów ds. SEO lub doświadczonej agencji marketingowej. W tym przypadku za całą analizę i efekty konwersji odpowiadają osoby, które znają dynamikę zmian zachodzących w trendach internetowych, mają dostęp do zaawansowanych narzędzi oraz potrafią odpowiednio zareagować na pojawiające się trudności. Warto jednak pamiętać, że pozycjonowanie strony to proces, który może trwać kilka miesięcy od wdrożenia założonej strategii.

Frazy. Lupa na laptopie.

Choć nawiązanie współpracy z agencją to doskonały sposób na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania, zawsze pamiętaj o zapoznaniu się z proponowanymi przez specjalistę frazami. To Ty znasz swój biznes najlepiej i dokładnie wiesz, co znajduje się w ofercie, dlatego jeśli zauważysz w zestawieniu coś, co korzystnie wpływa na pozycję w Google, ale nie do końca pasuje do Twojego profilu (na przykład catering dla przedszkoli, podczas gdy Ty chcesz wycofać z menu dania dla dzieci), poproś o wprowadzenie zmian. Dobrze dobrane frazy to najważniejszy aspekt pozycjonowania i posłużą one do przygotowania tekstów, które zostaną umieszczone na stronie. Nie zapomnij również o przekazaniu agencji informacji na temat swojej firmy – z tego artykułu dowiesz się, co to jest brief i dlaczego jest tak ważny dla copywriterów odpowiedzialnych za przygotowanie dla Ciebie najlepszych treści.