Głównym celem e-commerce jest umożliwienie sprzedaży oraz zakupu produktów za pośrednictwem internetu. Jednakże prowadzenie internetowego biznesu to nie tylko wirtualne transakcje, ale też szereg działań mających na celu przyciągnięcie możliwie największej liczby klientów, a także wzmocnienie własnej pozycji na rynku. Jednym z kroków, który można wykonać, jest wprowadzenie na stronę bloga firmowego. Takie działanie stanowi popularne, choć niedoceniane przez niektórych przedsiębiorców rozwiązanie. Czy może ono przynieść korzyści w sklepie internetowym?
Czym jest blog firmowy i jak działa?
Blogi prowadzone są nie tylko przez osoby prywatne, ale też firmy – mimo wspólnej nazwy znacząco się one różnią.
W przypadku większości osób, a także w przekazach medialnych więcej uwagi zyskuje blog osobisty. To rodzaj dziennika internetowego, w którym autor dzieli się swoimi przemyśleniami, wydarzeniami z życia czy informacjami mającymi zaciekawić czytelników bądź poszerzyć ich wiedzę na jakiś temat. Blogowa witryna może być prowadzona pod prawdziwymi danymi albo zapewniającym anonimowość pseudonimem.
Natomiast blog firmowy stanowi uzupełnienie oficjalnej strony przedsiębiorstwa lub instytucji. Najczęściej publikowane są na nim wpisy o charakterze informacyjnym (zawierające informacje istotne dla klientów czy partnerów biznesowych), promocyjnym (wpływające na wizerunek) bądź reklamowym (zachęcające do zakupu konkretnych produktów, skorzystania z usług). Może być prowadzony pod nazwiskiem konkretnej osoby (np. dyrektora marketingu) albo nazwą instytucji, firmy, marki.
Blog firmowy może być prowadzony na oficjalnej stronie przedsiębiorstwa lub instytucji. Publikowane są na nim wpisy informacyjne, promocyjne, a także reklamowe. Może być prowadzony pod nazwiskiem konkretnej osoby czy nazwą firmy.
Jakie korzyści niesie ze sobą prowadzenie bloga firmowego w sklepie internetowym?
O ile osoby świadczące usługi zwykle nie mają wątpliwości co do przydatności prowadzenia firmowego bloga, o tyle niektórzy właściciele internetowych sklepów zastanawiają się, czy posiadanie go przyniesie w ich przypadku jakąś korzyść. W końcu konsumenci korzystają z e-commerce z myślą przede wszystkim o zakupie produktów, a nie poszerzaniu wiedzy. W naszej ocenie, jako specjalistów z zakresu e-marketingu – oczywiście, że tak. Jesteśmy w stanie wymienić 4 istotne zalety, które sprawiają, że blogowanie to dobre rozwiązanie nie tylko w przypadku usługodawców, ale też przedsiębiorców z branży e-commerce.
1. Lepsze pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google.
Prowadzenie bloga firmowego należy do praktyk SEO. Dzięki merytorycznym i wyczerpującym konkretne zagadnienia treściom, a także stosowaniu w tekstach słów kluczowych dopasowanych do ich tematyki można pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google.
2. Budowanie wiarygodności marki.
Artykuły publikowane na blogu firmowym mogą zawierać informacje na temat aktualizacji, nowości w ofercie, praktyczne porady dotyczące zastosowań różnych produktów oraz inne, istotne dla klientów treści. Takie wpisy sprawiają, że sklep internetowy staje się wiarygodnym, rzetelnym, godnym zaufania źródłem wiedzy.
3. Pokazywanie, czym wyróżniają się produkty dostępne w sklepie.
Blog to dobre miejsce na pokazanie, w jaki sposób powstają konkretne produkty, skąd pochodzą, czym się charakteryzują oraz jakie mają zalety. Takie informacje, choć istotne z punktu widzenia konsumenta, nie zawsze mogą znaleźć się w opisie produktu – zwłaszcza gdy ma on być zwięzły i konkretny. Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie tego rodzaju treści we wpisach blogowych.
4. Wspomaganie działań osób zajmujących się kontaktem z klientami sklepu.
Specjaliści z biura obsługi klienta najczęściej dysponują obszerną wiedzą z zakresu funkcjonowania firmy czy sklepu, w którym pracują, ale nie są wszechwiedzący, nawet jeśli potrafią sprawiać takie wrażenie. Blog firmowy stanowi dla nich dodatkowe źródło informacji. Ponadto mogą też oni wykorzystywać poszczególne wpisy podczas korespondencji online – przykładowo wysyłać klientom linki do konkretnych artykułów, zawierających odpowiedzi na część pytań dotyczących oferty.
Branże nietypowe – praktyczne przykłady wpisów blogowych
Niektórzy właściciele sklepów internetowych zastanawiają się, czy blog będzie dla nich dobrym rozwiązaniem, jeśli działają w branży nietypowej lub prowadzą biznes, w którym oferowane są produkty lub usługi pozornie niewymagające (w ich własnym odczuciu) rozbudowanego opisywania.
Dobrym przykładem udowadniającym zasadność posiadania sekcji blogowej są apteki internetowe oraz sklepy prowadzące sprzedaż sprzętu medycznego. Najczęściej obowiązują je dodatkowe zasady dotyczące tego, w jaki sposób mogą one promować swoją działalność w internecie. Zakazane bywają konkretne zwroty lub sformułowania. W takim przypadku w artykułach, zamiast na produktach, warto skupić się na działalności edukacyjnej – promowaniu zdrowego stylu życia, przypominaniu o różnych wydarzeniach i świętach związanych z medycyną czy poradach dotyczących bezpiecznego stosowania różnych leków bądź suplementów diety.
Prowadzenie bloga o tematyce edukacyjnej, podobnie jak w przypadku aptek, doskonale sprawdza się też w przypadku sklepów zoologicznych lub jeździeckich. Wpisy mogą obejmować m.in. kwestie związane z opieką nad pupilem, a także zasady dotyczące żywienia, treningu czy kosztów utrzymania konkretnych gatunków albo ras zwierząt. Dobrze sprawdzą się również artykuły zawierające praktyczne porady na temat tego, czym kierować się podczas wyboru różnych akcesoriów dla pupila lub jego właściciela.
Kolejnym przykładem mogą być sklepy spożywcze czy piekarnie. Biznesy te w ramach wirtualnej części swojej działalności często skupiają się na estetycznych fotografiach i zachęcających opisach oferowanych wyrobów. To oczywiście ważne, ale niejedyne działania, które warto podjąć. Blogi w takich witrynach da się zmienić w nowoczesne książki kucharskie – z przepisami wykorzystującymi produkty, jakie można od razu zamówić, jeśli brakuje ich w kuchni.
Internetowe księgarnie również mają trudne zadanie – nie tylko zajmują się produktami, których sprzedaż zależy wyłącznie od upodobań klientów, ale też muszą mierzyć się z niskim poziomem czytelnictwa w Polsce. Te kwestie przyczyniają się do tego, że dobrym pomysłem jest na przykład skupienie się na tematyce związanej z prawem autorskim, a także rankingach najpopularniejszych nowości wśród różnych gatunków literackich.
Prowadzenie bloga firmowego wymaga czasu, specjalistycznej wiedzy, a także znajomości praktyk SEO. Stanowi jednak rozwiązanie mogące przynieść korzyści w każdym sklepie internetowym. Można stwierdzić, że jest to wyzwanie, które warto podjąć we współpracy ze specjalistami SEO i copywriterami – doświadczony zespół z naszej agencji chętnie podejmuje się tego zadania nawet w przypadku branż nietypowych.