Inbound marketing

Inbound marketing

Współczesne strategie marketingowe muszą dynamicznie odpowiadać na potrzeby użytkowników sieci. Czasy, kiedy nachalnie atakujące reklamy zalewały ekran monitora, wyskakujące okienka przyprawiały jedynie o lekką irytację, a artykuły sponsorowane mało subtelnie nakłaniały odbiorców do skorzystania z usług konkretnych firm odeszły w niepamięć. Obecnie marketingowcy muszą uciekać się do mniej agresywnych form zachęcania swoich klientów do wejścia w interakcję z marką. W tym celu stosują m.in. inbound marketing.

Co to jest i jak działa inbound marketing?

Inbound marketing to strategia działań promocyjnych, będąca zupełnym przeciwieństwem tradycyjnie pojętej reklamy. Chodzi w niej o to, aby maksymalnie zainteresować odbiorcę wartościową treścią i tym samym skłonić go do wykonania pierwszego kroku w stronę kontaktu z daną firmą. W tym celu stosuje się różne narzędzia, takie jak m.in. okienka exit pop-up, newsletter, darmowe próbki produktów, a także wiele innych. Inbound marketing jest z całą pewnością odpowiedzią na potrzeby współczesnych klientów, zwłaszcza z młodego pokolenia, zmęczonych nachalną reklamą, za to poszukujących marek identyfikujących się z takimi wartościami jak szczerość, autentyczność, jak również mającymi do zaoferowania praktyczną wiedzę.

Inbound marketing

Ślepota bannerowa i inne przypadłości współczesnych klientów

Jaki jest współczesny klient? Przede wszystkim – bardziej świadomy niż jeszcze kilka, kilkanaście lat temu. Nie daje się zasypać byle jaką treścią, aktywnie poszukuje tego, co go naprawdę interesuje, ale też – “cierpi” na ślepotę banerową, czyli świadomie omija wzrokiem te elementy contentu, które uznaje za bezwartościowe. Marketingowcy doskonale wiedzą, że denerwują go również sztuczne artykuły sponsorowane oraz wszystko, co agresywnie skłania do dokonania zakupu produktu czy też skorzystania z usług danej firmy. Irytacja zaś skutkuje porzuceniem dalszego przeglądania strony i zrażaniem się do marki.

Narzędzia inbound marketingu

Wiemy już, co w reklamie sprawia, że klienci biorą nogi za pas. Czas zatem dowiedzieć się, jakie narzędzia wykorzystać, aby nie tylko nie uciekali, ale przede wszystkim – sami do nas przyszli. Inbound marketing wykorzystuje wiele form promocji. Jedną z najbardziej wartościowych i dających ogromne pole manewru jest dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO blog. Ale to tylko wierzchołek góry lodowej, bo oprócz wartościowych artykułów istnieje cała masa innych, bardzo skutecznych metod na zdobycie zainteresowania odbiorców. Oto one:

  • darmowe materiały, takie jak e-booki, poradniki, pliki PDF z gotowymi wnioskami i wzorami ich wypełniania,
  • newsletter z wartościowymi treściami dedykowanymi tylko subskrybentom, np. regularnie przesyłane przepisy kulinarne na dietetyczne dania, informacje o specjalnych ofertach, kody promocyjne,
  • social media, a w nich np. webinary ze specjalistami, kursy i prezentacje na żywo, gdzie można zadawać pytania specjaliście,
  • próbki oferty takie jak darmowe wyceny, analizy, możliwość konsultacji z fachowcem,
  • okienka pop-up oraz wtyczki z czatem.

Jak wykorzystać inbound marketing?

Przede wszystkim – dostosuj treści do kanału promocji oraz swojego użytkownika. Jeżeli reklamujesz się na Instagramie, z którego użytkownicy korzystają najczęściej z poziomu smartfona, to zrezygnuj np. z umieszczania na nim plików PDF do pobrania, gdyż jest to po prostu niepraktyczne. Wykorzystaj za to narzędzia, jakie oferuje to medium, np. sekcję Q&A.

  • Utrzymuj kontakt poprzez media społecznościowe w celu promocji innych działań. Jeżeli nagrasz właśnie wideoporadnik lub na twoim blogu pojawi się wpis – daj o tym znać odbiorcom poprzez umieszczenie odpowiedniego postu.
  • Doceń moc newslettera – automatyczna wysyłka maili to świetny sposób na pobudzenie aktywności Twoich klientów. Możesz skutecznie przypominać o sobie tym, którzy dawno nie otwierali powiadomień od Ciebie, ale też – nagradzać darmowymi, dodatkowymi materiałami najbardziej zaangażowanych użytkowników.
  • Skorzystaj z pomocy influencerów – nie od dziś wiadomo, że znana twarz promująca usługi czy produkty danej firmy sprawia, że klienci chętniej po nie sięgają.
  • Postaw na rekomendacje – świetnym sposobem na promocję jest pokazanie innym, jak postrzegają Cię dotychczasowi klienci. Umieść na stronie slider z opiniami tych, którzy już skorzystali z Twoich usług, a zbudujesz zaufanie kolejnych odbiorców.

Kluczem do skutecznego inbound marketingu jest przede wszystkim dobrze przemyślana strategia uwzględniająca potrzeby klientów.

Dowiedz się:

  • jakie są ich problemy i jak możesz je rozwiązać,
  • z jakich kanałów komunikacji w internecie korzystają najchętniej,
  • jakie cele przyświecają Twojej strategii,
  • co zrobić, aby zachęcić, a nie zniechęcić do siebie odbiorców,

a dotrzesz do tych, na których najbardziej Ci zależy.

Inbound marketing - grupa ludzi.

Inbound czy outbound?

Skoro mamy inbound marketing, to warto wspomnieć o jego przeciwieństwie, czyli outbound marketingu. Z jednej strony jest to strategia wymagająca znacznie mniej czasu, a z drugiej – więcej odwagi i… szczęścia. Podstawą sprzedaży wychodzącej są bazy danych: numer telefonu oraz e-mail klienta, a sposobami na promocję mogą być:

  • bezpośredni e-mail do odbiorcy bez zainicjowania wcześniejszego kontaktu,
  • rozmowa telefoniczna (czyli znany wszystkim doskonale telefon od telemarketera),
  • prywatna wiadomośc wysłana poprzez media społecznościowe,
  • wizyta w domu lub biurze klienta.

Zarówno inbound, jak i outbound marketing mają swoje zalety oraz wady. W przypadku sprzedaży wychodzącej jest ona bardziej nachalna, trudniejsza, a także budzi zazwyczaj złe skojarzenia. Jeśli jednak trafi w potrzebę klienta, pozwala osiągnąć szybsze rezultaty bez konieczności budowania długotrwałej relacji.

Czy aktywny marketing przychodzący to dobre rozwiązanie dla Twojej firmy?

Jeżeli zastanawiasz się, czy inbound marketing to dobre rozwiązanie dla Twojej firmy, to z całą pewnością odpowiadamy, że tak. Pomimo tego, że wymaga on wysiłku włożonego w nawiązanie naturalnej, opartej na zaufaniu relacji z klientem, przynosi o wiele lepsze skutki niż agresywne formy sprzedaży, buduje zaufanie do marki oraz pozwala na jej pozytywne postrzeganie przez odbiorców.